Hürmet mi ticaret mi?

Hürmet mi ticaret mi?
Hürmet mi ticaret mi?
Müzik piyasasının yeni gözdesi 'anısına/saygı' albümleri amaçlananın aksine hürmette kusur mu ediyor? Müslüm Gürses'e saygı albümüyle gündeme gelen meseleyi taraflarına danıştık.
Haber: ECE ÇELİK / Arşivi

Uzun süredir alışık olduğumuz, aramızdan ayrılmış ya da yaşayan büyük müzik ustalarına ithaf edilen saygı albümleri, orijinal deyişiyle ‘tribute’ albümler son 10 yılda tabir yerindeyse patlama yaptı. Aralarından bağra basılanlar da oldu özensiz bulunanlar da...
Bülent Ortaçgil’den Orhan Gencebay’a, Aysel Gürel’den Ahmet Kaya’ya pek çok kıymetli ismin unutulmaz eserleri sevilen şarkıcılar tarafından seslendirildi, seslendiriliyor... Bu albümlerde karşımıza çıkan ‘icracı’ kadrolar da çoklukla tanıdık isimler. Sezen Aksu, Ajda Pekkan ve Tarkan gibi ‘büyükler’ ve Sertab Erener, Candan Erçetin, Teoman, Şebnem Ferah, Aylin Aslım, Levent Yüksel gibi popüler yıldızlar saygı albümlerinin gediklilerinden. İcracı müzisyenler bu albümlerde maddi çıkar gözetmeden yer alıyor. Lakin aldıkları dinleyici tepkileri muhtelif... Örneğin bir Orhan Gencebay klasiği olan ‘Hatasız Kul Olmaz’a Tarkan yorumu çoğunluk tarafından memnuniyetle karşılanırken, kısa süre önce yayımlanan ‘Aysel’in’ albümünde Eda-Metin Özülkü çiftinin seslendirdiği ‘1945’ şarkısı olumsuz tepkilerle karşılanmıştı.
Martta kaybettiğimiz Müslüm Gürses’in hayat arkadaşı Muhterem Nur, kendisinden habersiz olarak yapılmak istenen ve geçen hafta yayımlanan Müslüm Gürses’e saygı albümüne henüz albüm çıkmadan tepkisini açık açık ifade etmişti. Muhterem Nur, yapımcının ‘Baba Şarkılar’ adı verilen albüm üzerinden Müslüm Gürses’in adını maddi kazanç sağlamak üzere kullandığını söyledi. Bu sitem müzik piyasasında bu albümlerin gerçekten ‘saygılı’ olup olmadıkları meselesini gündeme getirmiş, yapımcıları ‘ticari çıkar’ eleştirisiyle karşı karşıya bırakmıştı. Müslüm Gürses’e adanan albüm ‘Baba Şarkılar’ın dumanı üzerindeyken konuyu, muhataplarına da danışarak değerlendirdik...

Naim Dilmener yazdı. "Sevgi ve saygılarımızı sunarız"



Bir düzine anısına albümü...


Selmi Andak Bir Sevgi Yeter: 60. Sanat Yılı
Orhan Gencebay ile Bir Ömür
Şarkılar Bir Oyundur/Bülent Ortaçgil İçin Söylenmiş Bülent Ortaçgil Şarkıları,
Cem Karaca, Mutlaka Yavrum
Ahmet Kaya, Dinle Sevgili Ülkem
Ülkü Aker, 30 Yıllık Şarkılar
Onno Tunç Şarkıları
Murathan Mungan, Söz Vermiş Şarkılar
Uzay Heparı Sonsuza
Ezginin Günlüğü Çeyrek
Aysel’im
Baba Şarkılar

Anısına albümlerin as kadrosu


Tarkan, Teoman, Sezen Aksu, Ajda Pekkan, Mor ve Ötesi, Zerrin Özer, Sertab Erener, Emre Altuğ, Aylin Aslım, Mabel Matiz, Levent Yüksel, Nilüfer, Aşkın Nur Yengi, Yavuz Bingöl, Candan Erçetin

Ticari kaygılardan uzak tutulmalı


Gülten Kaya, Prodüktör: Tribute’lar amacı gereği ticari kaygılardan ve istismardan uzak tutulan, sanatçıya/yaratıcıya saygı duruşunu, üretiminden dolayı ona bir teşekkürü içeren çalışmalardır. Herhalükârda, üretilen her şey pazarla buluşur ama asıl amaç kâr değildir. Ahmet Kaya geride milyonlarca insanın severek dinlediği yüzlerce şarkı bıraktı. 2002 yılında yaptığımız ‘Dinle Sevgili Ülkem’ adlı albümde yer alan her sanatçı arkadaşımız bizler için çok değerlidir. Ben, yaşayan ve üretmeye devam eden sanatçılar için bu tür çalışmalar yapılmasını pek doğru bulmuyorum. Kaldı ki bazılarının çok özensiz yapıldığı da bir gerçek.

Özensiz saygı albümleri üzüyor
Aylin Aslım, Müzisyen: Türkiye ’de de son 10 yıldır yapılan Tribute’lerin bazılarında ben de yer aldım. Parçalarını yeniden düzenleyip seslendirirken orijinaline halel getirmeden ama kendi yorumumu da katarak farklı bir versiyon sunmaya çalıştım. Bu albümlerden bazıları gerçekten çok özenli hazırlandı. Bazıları ise alelacele, ‘best of’ çalışmaları gibi ‘daha çok satış getirsin’ mantığıyla hazırlandı. Bu çalışmalarda yeterince analiz yapılmadan seçilmiş, çoğunlukla medyatik olması yeterli bulunmuş isimlere yer verilebiliyor. Sevdiğim, hayranı olduğum sanatçıların saygı albümünde böyle özensiz işler görmek beni üzüyor.


Genç müzisyenlere yer verilmiyor

Mabel Matiz, Müzisyen: Tribute albümleri güzel yapanlar da oldu, şarkılara yazık edenler de... Son 10 yılda hâlâ Bülent Ortaçgil’in tribute albümünün üzerine geçebilecek bir iş yapılmadı. Yapılanlar bizi tatmin etmiyor çünkü şarkılar yorumlanırken yeterli özen gösterilmiyor. Bu albümlerde hep aynı isimleri görmemiz kısırdöngüye sebep oluyor. Yeni kuşaktan kimse yok. ‘Aysel’im albümüne girmem benim inadımla oldu diyebiliriz. O albümde ‘1945’ gibi bir şarkı olmamalıydı. Tribute albümlerin başında genç müzisyen ve prodüktörler olmalı. Bu işi otomatiğe bağlamamış insanlarla başarılı albümler ortaya çıkmıyor.

 

Müzikal bütünlük yakalanmalı


Bülent Forta, Ada Müzik, Yapımcı: Dünyada tribute albümler müzikaliteyi yakalamış, önemli şarkıcılara yapılıyor. Türkiye’de ise söz yazarlarına, bestecilere tribute albüm yapılıyor, burada bir tanım uyuşmazlığı var. Tribute albümler sadece çok iyi şarkıcıların sevilen şarkıları okumalarından ibaret olmamalı. Bu albümlerde genç şarkıcılara yer vermeli, belki bazı şarkılar caz gibi farklı formlara dönüştürülmeli. Burada prodüktöre önemli bir rol düşüyor. Albümde müzikal bütünlüğün yakalanması gerekiyor. Yapılan albümler sadece solistlerin şarkı söyleme yeteneğine göre yapılıyor ve ortaya toplama bir albüm çıkıyor.