İstanbul trafiğine paylaşımcı çözüm Yolyola

İstanbul trafiğine paylaşımcı çözüm Yolyola
İstanbul trafiğine paylaşımcı çözüm Yolyola
'Yolyola', İstanbul'un trafiğinden bunalanlara bir alternatif: Sizinle aynı güzergâhtaki insanlarla araç paylaşmak. Sistem hem çevre dostu hem de trafikteki araç yükünü azaltmaya katkı sunuyor.
Haber: SEDEF KARAOĞLAN / Arşivi

Her sabah İstanbul trafik durumunun vahametini konuşuyoruz. Korkunç durumda olan sadece akmayan köprü şeritleri ve metrekare başına üç kişinin düştüğü Zincirlikuyu Metrobüs İstasyonu değil. Bu kontrolsüz trafiğin ceremesini çevre de bizim kadar çok çekiyor. Metropollerdeki karbonmonoksit salınımının en az yüzde 70’i arabalardan kaynaklı. Tek bir araba, kilometre başına 250 gram karbon salınımına yol açıyor.
Yılda 20.000 km yapan ortalama bir sürücü, 5000 kg karbon salınımına neden oluyor. Yılda sadece 1000 arabanın trafikten eksilmesi, 400 bin ağacın temizleyebileceği hava kirliliğinin ortadan kalkması demek. ‘Yolların boşalması için önce arabaların dolması lazım’ mottosuyla yola çıkan ‘Yolyola.com’, bu kemikleşmiş problemi çözmek için atılmış önemli adımlardan biri. Yedi kişilik ekip, kurdukları sistemle hem çevreyi hem de trafiği rahatlatmayı amaçlıyor. 

Kaydol ve arkadaşını seç 

Site ekibi Barış Akbaş, Ozan Akkoyun ve Arda Aşkın’dan dinlediğimiz ‘Yolyola’, bir araç paylaşım sistemi. Trafikte her gün onlarca kişinin aklından geçirdiği bir fikir üzerine kurulu. İstanbul trafiğinde aynı güzergâhı kullanan yolcuları buluşturan Yolyola’ya kaydolmak 10 saniye sürüyor. Facebook’tan yapılan kayıttan sonra güzergâhınızı ve müstakbel yol arkadaşınızı seçiyorsunuz. Özellikle her gün aynı saatlerde aynı güzergâhta yolculuk yapan sürücü ve yolcuları buluşturmayı amaçlayan site, Türkiye ’de yeni yeni yeşeren paylaşım ekonomisinin en net örneklerinden. Daha önce benzer projelerin fazla ilgi görmemesine rağmen ‘Yolyola’ belki Gezi’yle ortaya çıkan paylaşım ruhunun, belki de internetin insanları anonimlikten çıkarmış olmasının etkisiyle kısa sürede 1500 kullanıcıya erişti. Bu gibi projelerin en çok tıkandığı nokta olan ‘güven problemi’ klişesini yerle bir edercesine sistemdeki kullanıcıların yüzde 45’i kadın . Yolyola, çevreye ve ekonomiye fayda sağlamayı amaçlamış olsa da masabaşında yalnız çalışan ve trafikte de yalnız saatlerini harcayan kesim için bir sosyalleşme aracı. Aynı semtte yaşadığınız ve aynı merkezinde çalıştığınız komşunuzdan Yolyola sayesinde haberdar olabiliyorsunuz. 

Ekopuanla kahve ödülü 

En çok Maslak-Büyükdere-Barbaros Bulvarı gibi arterlerde kullanılan sistem, kullanıcılarını yolculuk başına verdiği ‘Ekopuan’larla ödüllendiriyor. Şoförün aracının modeline ve yakıt tüketimine bakılarak hesaplanan ‘Ekopuan’ları, yolcularınkinden biraz daha yüksek. Kullanıcılar, topladıkları bu puanlarla bazı markaların indirimlerinden ve avantajlarından yararlanabiliyor. “Çevre dostu bir projeye katıldıkları için en azından o gün içtikleri kahveyi ısmarlayarak kullanıcıları ödüllendirmek istedik” diyen site kurucularından Barış Akbaş, önümüzdeki günlerde daha çok çevre dostu markanın projeye dahil olacağını beliriyor. Dünyada paylaşım ekonomisi üzerine kurulmuş en büyük organizasyonlardan Peers.org’a Türkiye’den tek kabul alan uygulama olan Yolyola’yı, umarız çevreci başka projeler de takip eder.

Kullanıcılar anlatıyor

Nagihan Taşçı: Her gün iki defa köprü trafiğine giren biri olarak, arabada tek başına olmak tercih ettiğim bir şey değildi. Sağa bak, sola bak, 1 metre git, dur. Her tarafta kırmızı stop ışıkları, hız sıfır, muhabbet sıfır. ‘Yolyola.com’u duyduğumda çok sevindim. Benim gibi çok insan olduğunu biliyordum, sadece onları nerede bulabileceğimi bilmiyordum. Üç defa Yolyola’yı kullanarak yolculuklarımı paylaştım. Hepsi de Facebook profillerindeki gibi kafama uyan tiplerdi. Artık üç yeni yol arkadaşım var.
Gökçay Vardar: Her gün Küçükçekmece–Şişli arasında uzun yol yapan biri olarak yol arkadaşı bulmak hedefiyle üye oldum. Nereden nereye gittiğini giriyorsun, o güzergâhtakiler karşına çıkıyor. Bir baktım, biri komşum. Aynı apartmandayız ama her gün aynı yolda gidip geldiğimizi bilmiyoruz. Şimdi her sabah işe komşumun arabasıyla gidip geliyoruz.
Melisa Özkan: Paris’teki üniversite yıllarımda yolculuk paylaşımını sık sık kullanıyordum. Sistemin Türkiye’ye geldiğini öğrenince çok mutlu oldum. Şimdi kendime uyan yol arkadaşları bulduğumda yolculuklarımı paylaşıyorum, üstelik Fransa’dan farklı olarak Ekopuan kazanıyorum. Özellikle Sarıyer tarafında oturanlar için harika bir şey. Korkunç Maslak trafiği, biraz olsun rahatlasa bile pek çok insan için güzel olur.