Kalp hastalığını savmak için istavrit değil somon

Kalp hastalığını savmak için istavrit değil somon
Kalp hastalığını savmak için istavrit değil somon

Haftada iki kez 100 gram somon balığı yemek yeterli.

Kalp sağlığını korumada balık yemek çok önemli ancak hepsi aynı etkiyi yapmıyor. Tercih edilmesi gereken tür, soğuk deniz balıkları...

ANKARA - Kalp damar hastalıklarından korunmada somon, ton, uskumru ve levrek gibi soğuk deniz balıklarının tüketilmesi çok etkili oluyor. Türkiye Yüksek İhtisas Hastanesi’nden kardiyolog Doç. Dr. Ahmet Temizkan, balık tüketiminin damar sertleşmesini engelliğini, kan yağlarını ve kan basıncını düşürdüğünü ve kanın sulanmasını sağladığını söyledi. Temizkan, “İtalya’da yapılan bir çalışmada, kalp yetersizliği olan hastalarda balık yağı kullanıldığında ölüm oranlarının ve hastaneye yatışların azaldığı belirlendi” dedi ve balık tüketiminin tedavi etmekten ziyade koruyucu bir etkisinin bulunduğuna dikkat çekti.
Temizkan’ın önerisi, kalp hastası olmayı beklemeden düzenli balık yemeye özen göstermek. Balığın hem kendisinin hem de tüketilirken yanında bol salata yenmesinin alışkanlık haline dönüştürülmesinin, Omega-3’ün yanı sıra yeşilliklerden faydalı vitaminlerin de alınmasını sağlayacağını söylüyor.
20 yaşından sonra her sağlıklı bireyin haftada iki kez balık tüketmesi gerektiğini, kalp hastası olanların da balığı doğrudan yiyebileceği gibi günde 1 grama denk gelecek oranlarda hap şeklinde alabileceğini belirten Doç. Dr. Temizkan, sürekli soğuk deniz balığıyla beslenen Eskimolarda kalp hastalığı görülme sıklığının yok denecek kadar az olduğunu da hatırlatıyor. 

Yağda kızartmayın
Temizkan’ın hangi balığın ne miktarda tüketilmesi gerektiğiyle ilgili bir de reçetesi var: “Karidesle beslendiği için rengi turuncu olan ve soğuk denizlerde yaşayan gerçek somon balığı tüketilmeli. Ucuza satılan somonlarda gıda boyası olabilir, kesinlikle tüketilmemeli. Haftada iki defa somon balığından bir porsiyona denk gelecek şekilde, 100 gram tüketilmesi yeterli. Uskumru haftada iki kez 100 gram tüketilmeli. Ton balığındansa 200’er gramdan haftada iki kez yenilmesi yeterli. Bu balık, taze tüketilebildiği gibi konserve olarak da yenilebilir. Levrek ve gerçek alabalıktan da haftada iki defa 200 gram tüketilmesi gerekiyor. Hamsi, istavrit gibi balıklarda maalesef zengin Omega-3 bulunmuyor. Hele kızartıldığında verim daha da azalıyor. Balık mutlaka ızgarada ya da fırında pişirilmeli, kesinlikle yağda kızartılmamalı. Kızartma kolesterol değerlerinin yükselmesini sağlıyor, damar sertleşmesine yol açan yağ asitleri alınıyor, Omega-3 özelliğini yitiriyor." (aa)