Kedi olalı bir trend yakaladı!

Kedi olalı bir trend yakaladı!
Kedi olalı bir trend yakaladı!
Komik bir kedi fotoğrafı alınıp montajlanıyor, bozuk İngilizce ile kurulan absürd cümleler eklenip siteye yollanıyor. 2007'de bu basit mantıkla kurulan blog 'Icanhascheezburger'üç yılın ardından kendisiyle bağlantılı 52 benzer site daha doğurarak internet mizahını yönlendiren adres oldu
Haber: OKAN BALDİL / Arşivi

Komik bir kedi fotoğrafının üzerine bir çocuğun kurabileceği türden bozuk bir İngilizce ile kurulmuş cümlelerin eklenmesiyle oluşan yeni fotoğrafların internet mizahının eğilimlerini yönlendirmeye başlayacağını kimse tahmin edemezdi. Fakat Çinli Ben Huh öyle düşünmedi. Siteyi kurulduğu yıl olan 2007’de ziyaret ettiğinde, o müthiş potansiyeli  fark etti ve hem birikimlerini hem de yatırımcılardan aldığı borçları bir araya getirip siteyi Hawaii’li kurucularından satın aldı.
Ziyaretçi sayısının çokluğundan etkilenen Ben, sitenin komik olduğunu biliyordu; fakat bu başarısını sürdürüp sürdüremeyeceği konusunda şüpheleri vardı ve büyük bir risk aldığının farkındaydı. Farkında olduğu diğer bir şey ise internetin ve internet kullanıcılarının absürd mizaha ihtiyaç duyduğuydu.
İnternetteki mizah yönelimlerini gözlemleyerek insanların nelere güldüğünü anlamaya çalışmakla işe başlayan eski gazeteci Ben Huh ve karısı Emily, bu işte hiç ummadıkları kadar başarılı oldular, sitenin ziyaretçi sayısı her geçen gün arttı. Başlangıçta sadece kedilerin aptalca konuşmalarının yer aldığı resimler yayınlanırken, sonradan konulan fotoğrafların içerikleri değişti ve çeşitlendi.
Öyle ki, her yeni konu için bir de yeni site açıldı ve şu anda Icanhascheezburger (Lolcats) ile bağlantılı 52 site daha var. Köpeklerin komik fotoğraflarının yayınlandığı Ihasahotdog (Loldogs), korkunç veya aptalca kazaların video ve fotoğraflarının yayınlandığı Failblog bu sitelerden en çok bilinenleri.
Bu ‘geyik’ portalında hemen her konuda göndermeler ve mizah örnekleri bulmak mümkün. Ünlüler ve siyasi figürlerle ilgili karikatürize fotoğrafların son dönemde artması Icanhascheezburger’ın ilerleyen zamanlarda tüm mizahi konuları içeren, öncü bir mizah portalı haline gelebileceğini düşündürtüyor.

Ortak dil, kedi dili
Geçtiğimiz yıllarda karikatürize edilmiş fotoğrafların konulduğu beş de kitap yayımlandı. Bu kitaplardan biri, siteyle aynı ismi taşıyan ‘I Can Has Cheezburger?’, The New York Times’ın en çok satanlar listesinde 13 hafta üst sıralarda kaldı. Şu anda üç kitabın yanı sıra tişörtler, tebrik kartları ve masa takvimleri de hazırlanmakta.
İnternette gezinirken insanları beş dakikalığına güldürmek istediğini belirten Ben Huh, açıksözlü bir adam; girişimlerinin yüzde 20’sinin başarısızlıkla sonlandığını söylemekte beis görmüyor. Yani açtıkları sitelerin bazıları, beklenen etkiyi yaratamadığı için kapatılıyor. Ama kullandığı formül olan internet mizahı yönelim analizi, yüzde 80 başarıyla çalışıyor ve kurduğu ağın sürekli büyümesini sağlıyor.
Popüler bir hayvan olan kediyle işe başlayan Ben Huh, yine popüler olan konular ve olaylarla ilgili fotoğraf ve videolarla site ziyaretçilerinin gülmesini sağlıyor. Hollywood filmlerinden batıl inançlara kadar birçok konuyu ve düşünceyi kedilerin ağzından eleştirerek ele alan yeni nesil internet mizah yayıncılığı çok revaçta çünkü dünyanın birçok yerinde bu tarz siteler var; fakat kültürel sınırları aşmakta zorlandığı için dünya geneline yayılamıyor. Icanhascheezburger’ın başarısı insanlığın ortak dilinin aslında ‘kedi dili’ olduğunu anlamasında yatıyor.
Politika, sanat, gündem ve popüler kültürle, sistemle dalgasını geçen yeni nesil mizah sitelerine yeni bir bakış açısı kazandıran Ben Huh’un sahip olduğu bu sitelerde etkileşimli paylaşım söz konusu. Bu etkileşim, site ziyaretçileri ve yöneticileri arasında kolektif bir çalışma olmasını sağlıyor. Herhangi bir ‘eser’ beğenildiğinde, bu durum oylama yapılarak belirtilebiliyor. Bu puanlar da site yöneticilerinin ziyaretçilerin nelerden hoşlandığı ya da hoşlanabileceğiyle ilgili fikir edinmelerini sağlıyor. Böylece hem kendi sitelerinden hem de diğer mizah sitelerinden mizah yönelimleriyle ilgili bildirim alan Ben Huh, kurduğu imparatorluğu her geçen gün büyütüyor.

Kediye alerjisi var!
Gelişime, yeniliğe aç sektör de bu patlamayı görmüş durumda. Deneyimlerinden faydalanıp Ben Huh’u model olarak göstermek isteyen üniversiteler ve şirketler onu seminerlere çağırıyor, sunduğu modelle ilgili fikirlerini alıyor. Kişisel sitesinde yapmak istediği her şeyi listeleyip yaptıklarını işaretlemek gibi bir huyu olan Ben Huh’un bir garip durumu daha mevcut: Kedi imparatorluğu kuran Huh’un kedilere alerjisi var!
Türkiye bu patlamanın neresinde derseniz, kediler aracılığıyla olmasa da fotomontaj tekniği kullanılarak yaratılan eserlerin yayımlandığı siteler var. En bilineni Ozan Tüzün’ün kurduğu Bobiler.org... Güncel, popüler, sanatsal ve siyasi konulara dokundurmalar yaparak oluşturdukları işleri özgür bir alternatif medya kanalıyla sunan Tüzün de benzer bir çalışma prensibi kullanıyor. Ben Huh’un amaçlarından farklı olarak, çokça da ‘mecburiyetten’ Türkiye’de ifade özgürlüğünü sağlama konusunda dalgacı ama yapıcı bir tutum takındığı söylenebilir.

Sadece yüzde 1 girebilir
Site ziyaretçilerinin yolladığı fotoğraf ve videoları kurduğu 53 sitede de yayımlayan Ben Huh ve 40 kişilik ekibi, artık ellerine ulaşan fotoğraf ve videoların sadece yüzde 1’ine yer verebiliyor. Çünkü 2007’de yollanan fotoğraf ve video sayısı günde sadece 500’ken 2008’de 8 bine, bugün 18 bine çıkmış. Dünya medyasının da ilgisini çeken sitenin günlük 1.5 milyon, aylık 16 milyon ziyaretçisi var. Çok kısa zamanda büyüyen sitenin reklam gelirlerinden ve fotoğrafların çeşitli ortamlarda ürünler halinde satışından bu yıl elde edilecek rakamsa  milyon dolarlarla ölçülüyor.