Kim demiş, kışın diyet yapılmaz diye!

Kim demiş, kışın diyet yapılmaz diye!
Kim demiş, kışın diyet yapılmaz diye!
Neden zayıflama diyetlerini yaz arefesine saklarız hep? Kışın da pekala sağlıklı bir beslenme düzeni sürdürüp, fit ve zinde kalmayı başarmak mümkün... Tüyolar, FitWell Beslenme Koçu Cenk Özyılmaz'dan geliyor...

RADİKAL - Pastırma yazının son günlerini yaşıyoruz, pek kabullenmek istemesek de kış kapıda! Günler kısaldı, soğuk havalar da bizi bekler... Dışarıda geçirdiğimiz vakitler daralıyor, sıcak mekânlara, çoklukla evlere atıyoruz kendimizi. Ilık havalarda yürüyerek gittiğimiz yerlere hava şartlarından dolayı ulaşım araçlarıyla gitmeyi tercih ediyoruz. Tüm bunlar, kış aylarında kilo alımına neden olan faktörden sadece birkaçı. FitWell Beslenme Koçu ve Milli Takımlar Beslenme Uzmanı Cenk Özyılmaz'ın beslenme önerileri, vücudunuzu kış boyunca sağlıklı tutmakla kalmayıp, yaza da sağlıklı bir giriş yapmanıza destek olacak. Buyurun... 

METABOLİZMA NEDEN KIŞIN YAVAŞLAR?
Vücudumuz ortam ısısının düşmesiyle mevsimsel değişikliği fark edip, kendini bir uyum mekanizması içerisine sokarak, bazal metabolizma hızını yavaşlatır. Bu durum bizlerin daha az enerji harcamasına neden olur. Bu yüzden kışın, gerek yavaşlayan metabolizma hızımız, gerekse hareketsiz bir yaşam tarzına geçtiğimizden dolayı daha az enerjiye ihtiyaç duymaktayız. O nedenle kış aylarında beslenmemizde dikkatli olmalı, porsiyon ölçülerimizi kontrol altında tutmalıyız.

HASTALIKLARDAN KORUNMAK İÇİN
Kış aylarında grip, soğuk algınlığı, bronşit gibi pek çok hastalık kendini göstermeye başlar. Bu nedenle antioksidan olan ve bağışıklık sistemimizi kuvvetlendiren A, C ve E vitaminlerini, selenyum, magnezyum ve çinko minerallerini, Omega-3 ve Omega-9 yağ asitlerini daha fazla almaya özen göstermeliyiz. Kış sebze ve meyvelerinden yeterli oranda tükettiğimizde, günlük beslenmemizi üç ana 2-3 ara öğün şeklinde tüketmeye özen gösterdiğimizde hem karbonhidrat, protein, yağ ihtiyacımızı hem de vitamin, mineral ihtiyacımızı daha rahat karşılayabiliriz. Kışın portakal, mandalina, kivi, havuç, ıspanak, roka, brokoli gibi sebze ve meyveleri tüketmeye özen gösterebiliriz. Kış aylarında tüketiminin yaygın olduğu balık çeşitlerine de sofralarımızda daha fazla yer vermeliyiz. Yine kurubaklagil yemekleri ve yoğurtlu tarhana çorbası da o güzel kış yemeklerimiz arasında yer alabilir.

KIŞIN DA GÜNDE 12 BARDAK SU
Kış aylarında vücut ısımızı dengede tutabilmek için her zaman olduğu gibi bol su tüketmeye özen göstermeliyiz. Yeterli sıvı alımı vücutta oluşan toksinlerin (zararlı öğeler) atılması, vücut fonksiyonlarının düzenli çalışmasında, metabolizma dengesinin sağlanmasında ve vücutta pek çok biyokimyasal reaksiyonun gerçekleşmesinde son derece önemli rol oynamaktadır. Bu nedenle, her gün en az 2-2.5 litre (12-14 su bardağı) su içilmelidir. Kış aylarında sıcak içeceklerin ayrı bir yeri vardır. Ihlamur, adaçayı, kuşburnu çayı, nane limon, yeşil çay, açık çay gibi içecekler tercih edilebilir.

Bütün bu beslenme önerilerine ek olarak kış aylarında devam ettirilmesi ve alışkanlık haline getirilmesi
gereken sağlıklı beslenme koşullarını maddeler halinde sıralayacak olursak;

1. Dört besin grubu olan; et grubu, sebze ve meyve grubu, süt ürünleri grubu ve tahıl gruplarına yer vermek, mümkünse hepsini içeren bir öğün kombine edebilmek çok önemlidir.

2. Kepekli ekmek, kurubaklagiller, sebze ve meyveler gibi posalı gıdalar tüketmeye özen gösterin. 

3. Kalp ve damar sağlığınız için yağ tüketiminize bir kısıtlama getirin. Doymuş yağ ve kolesterol tüketiminize dikkat edin.

4. Basit karbonhidrat (beyaz şeker, beyaz un) tüketiminizi mümkün olduğu kadar azaltın. Hatta mümkünse tamamen bırakın.

5. Günlük tuz tüketiminize sınırlama getirin. Günlük 6-8 gramı geçmeyin.

6. Alkol tüketiminize sınırlama getirin. Haftada bir gün iki kadeh şarap ideal tüketim miktarıdır.

7. Bol sıvı tüketmeye özen gösterin.