"Mangini'nin enerjisi bulaşıcı hastalık gibi'

"Mangini'nin enerjisi bulaşıcı hastalık gibi'
"Mangini'nin enerjisi bulaşıcı hastalık gibi'
Yarın İstanbul Küçükçiftlik Park'ta 'progresif metal' resitali verecek olan Dream Theater'ın vokalisti James Labrie ile telefonda konuştuk. Grubun beşinci İstanbul konserinde en büyük sürpriz yeni davulcu Mike Mangini

DOĞU YÜCEL

Yeni turnenizde konseri adeta üç bölüme ayırmışsınız. İlk bölümde 2000 sonrasının en iyi Dream Theater şarkıları var, ikinci bölümde “Awake” albümünün b yüzünü ve son albümden ‘Illumination Theory’yi çalıyorsunuz. Biste ise “Scenes From a Memory”den dört şarkı geliyor. Bu şarkı listesini neye göre oluşturdunuz?Her turnenin şarkı listelerini oluştururken kariyerimizde hangi yerde durduğumuzu düşünüyoruz. Bu defa baktık ki, “Scenes From a Memory” çıkalı 10, “Awake” çıkalı 20 sene olmuş. Biz de bu iki albümün yıl dönümlerini kutlamak, onlara yeniden dikkat çekmek istedik. Buna karar verirken elbette sadece kendimizi değil, hayranları da düşünüyoruz ve onların da bu şarkılar için heyecan duyduklarını biliyorduk. Doğru zamanda bu iki albümü onurlandırdığımızı düşünüyorum ve şu ana kadar hayranların reaksiyonu inanılmaz. Ayrıca son dönemlerimizden çaldığımız şarkılarla çok iyi bir denge yakaladığımızı düşünüyorum.


Şarkı listesindeki en büyük sürpriz ‘Space Dye-Vest’. DT hayranları için çok özel olan bu şarkıyı daha önce hiç çalmamıştınız. Nasıl hissediyorsun bu şarkıyı söylerken?
Evet, Dream Theater olarak çalmamıştık ama Jordan Rudess’le bir gecelik özel bir performansımızda bir kereye mahsus çalmıştık. Bu defa “Awake”in 25. yıl dönümünde daha önce hiç çalmadığımız ve kariyerimizin önemli bir dönemini temsil eden bu şarkıyı çalmak istedik. Fakat bu şarkıyı sahneye taşırken orijinal temposu ve ölçüsüyle oynadık. Son kıta vokallerinde albümdeki yumuşak hâlinden daha güçlü bir etki uyandırmak istedik mesela. Daha metal tavırlı bir versiyon elde ettik ve bunun hayranlar tarafından çok iyi karşılandığını gözlemledik.

Son albümünüzde ‘Illumination Theory’ isimli şarkının orkestra aranjmanlarını Türk müzisyen Eren Başbuğ üstlendi. Şarkıda grubun sustuğu ve sadece orkestranın çaldığı çok farklı bir bölüm mevcut. Eren’in performansı hakkında ne düşünüyorsun?
Eren Başbuğ o şarkının çok önemli bir parçası olmayı başardı. Orkestranın şefliğini üstlendi ve aranjmanlarının doğru çalınıp çalınmadığını kontrol etti, işin peşini hiç bırakmadı. Türkiyeli hayranlarımızın kesinlikle onur duyması gereken bir performansa imza attı. Bu bölümü ve albümün intro’sunu (‘False Awakening’) ayrıca daha sonra Berklee’de canlı bir şekilde orkestrayla kaydetti bu versiyona hem DVD’de yer verdik hem de konserlerin açılışında bu versiyonu çalıyoruz. Gerçekten de çok yetenekli ve tutkulu genç bir müzisyen Eren. Onunla çalışmak çok keyifliydi. Gelecekte başarılı işlere imza atmaya devam edeceğinden hiç şüphem yok.

Peki İstanbul konserinizde Eren’in sahnede size eşlik etme şansı olabilir mi?
Böyle bir şeyin hazırlanması için çok önceden çalışmamız, orada bir orkestra ayarlamamız, prova yapmamız gerekirdi. O yüzden bu defa böyle bir performans ortaya koyabileceğimizi sanmıyorum. Belki bir dahakinde çok iyi planlayarak böyle bir şeyi gerçekleştirebiliriz.

Son olarak, yarınki konserinizde Dream Theater’ı Türkiye ’de ilk defa Mike Mangini ile izleyeceğiz. Mangini sahnede ve stüdyoda Dream Theater’a nasıl bir fark getirdi?
Mike Portnoy ve Mike Mangini birbirinden çok farklı iki davulcu. Mike Mangini, fenomenal bir davulcu. Çok teknik, dakik, inanılmaz reflekslere sahip bir müzisyen. Buna turnelerde sürekli şahit oluyoruz. Yeni albümde ilk defa yaratıcı sürecin en başından beri bizimle birlikte oldu ve o konuda da ne kadar birlikçi olduğunu da gördük. Enerji dolu ve enerjisini diğer insanlara geçirmeyi başaran bir kişiliğe sahip. Birlikte olmaktan keyif aldığınız biri. Aynı zamanda son derece entelektüel bir tavrı var. Son albümde ilerlediğimiz yönde çok büyük bir rolü var. Ve konserlere gelecek olursak, onun devasa bir enerjisi var! Seyirciyle bütünleşmekte en ufak bir sorun yaşamıyor. Enerjisini bulaşıcı bir hastalık gibi seyirciye geçiriyor. Sürekli yüzünde bir kulaktan diğerine uzanan gülümsemesiyle davul çalıyor. Bu kadar eğlenirken davulda yaptığı şeyler ise aklınızı kaçırtabilecek düzeyde! Groove oryantasyonlu bir davulcu. Her gece onun neden Dream Theater’dan önce de dünyanın en iyi davulcularından biri olarak gösterildiğini daha iyi anlıyoruz. İnanılmaz katmanlı bir çalış tarzı var. Dream Theater’a mükemmel bir transfer oldu ve hepimiz çok mutluyuz.


O zaman biz de mutluyuz ve heyecanla 31 Temmuz’daki konserinizi bekliyoruz.
Aynen, biz de! Çok yakında görüşmek üzere...
*Röportajın uzun versiyonunu Headbang dergisinin Temmuz-Ağustos sayısında okuyabilirsiniz.


DAHA ÖNCE ÇALINMAYAN SPACE-DYE VEST ŞARKISININ TUHAF HİKAYESİ
‘Space-Dye Vest’, Dream Theater’ın 1994 tarihli “Awake” albümünün final şarkısıdır. Dream Theater’ın başyapıtlarından biri olarak kabul edilen “Awake” albümündeki tüm şarkılar bugüne kadar yüzlerce defa çalınmışken albümün en etkileyici parçalarından ‘Space-Dye Vest’in hiç çalınmaması oldukça garipsenmiştir hayranlar tarafından. Bunun nedeni daha sonra röportajlarda ortaya çıkar. Şarkının yazarı ve bestecisi Kevin Moore’dur. Dream Theater’ın kurucu elemanlarından biri olan Kevin Moore “Awake” albümünün yapım sürecinin sonunda şok edici bir kararla grubu terk eder. Dream Theater bu ayrılığı sırtlarına yedikleri bir bıçak darbesi olarak gösterir hep. “Yıllarca başarıya ulaşmak için birlikte çalışmıştık, tam da oraya ulaştıktan sonra bizi terk etti. Eğer ayrılacağını bilsek ‘Space-Dye Vest’i albüme kesinlikle koymazdık” demişti Mike Portnoy bir röportajında. Dream Theater’ın kariyerinde söz ve beste hanesinde tek ismin geçtiği sadece iki şarkı vardır, bunlardan biri ‘Wait For Sleep’, diğeri ise ‘Space-Dye Vest’tir. Her ikisinin altındaki tek imza Kevin Moore’dur. Grup işte bu yüzden, özellikle bu ikinci şarkıya sırtını döner. Toplamalara dâhil etmez, konserlerinde çalmaz ve şarkının adını röportajlarında anmaktan kaçınırlar. İlginçtir, ülkemizde yaptığı soundtrack çalışmalarıyla (Okul, Küçük Kıyamet) tanınan Kevin Moore da, bu şarkıya sırtını döner ve şarkıyla anılmamak için solo projesi Chroma Key’nin konserlerinde bu hüzünlü platonik aşk şarkısını çalmaz. Sonra şarkının kaderini etkileyen bir olay yaşanır. 2010’da grubun davulcusu, ana beyinlerinden biri ve konser setlistlerini hazırlayan Mike Portnoy sansasyonel bir şekilde Dream Theater’dan kovulur. Ve nihayet 20 yıl sonra ‘Space-Dye Vest’ grubun setlist’inde yer alır. Hiç kuşkusuz, Kevin Moore olmadan bu kişisel parçanın ruhu ve duygusu eksik kalıyor. Yine de, birçok Dream Theater hayranı için özel bir ana sebep olması kaçınılmaz.

Merak edenler için not: ‘Space-Dye Vest’in Kevin Moore’un kendi vokaliyle kaydettiği demo versiyonunu YouTube’da bulabilirsiniz. Kilit kelimeler: Chroma Key, Kevin Moore, Space-Dye Vest.