Maskeli iki çapulcu...

Maskeli iki çapulcu...
Maskeli iki çapulcu...
Yapımcı Jerry Bruckheimer, yönetmen Gore Verbinski ve oyuncu Johnny Depp üçlüsünün 'Karayip Korsanları' serisinden sonra ortaya çıkardığı 'Maskeli Süvari' vaat ettiği eğlenceyi bir noktaya kadar karşılıyor.
Haber: ŞENAY AYDEMİR - senay.aydemir@radikal.com.tr / Arşivi

İlk kez 30 Ocak 1933 tarihinde Detroit’te WXYZ adlı radyo kanalında yayımlanmaya başlayan ve yirmi yıldan fazla süren ‘Maskeli Süvari’ hikâyesi bugüne kadar birçok değişik versiyonla karşımıza çıktı. 50’li yıllarda popüler bir televizyon dizisi haline dönüştürülen, daha sonra birkaç kez de sinemaya aktarılan ve giderek fenomene dönüşen bu ‘gizemli’ kanun adamı bir bakıma 30’lu yıllarda ortaya çıkan ve insanüstü güçleri olan ‘süper kahraman’lara karşı verilmiş ‘insani’ bir cevap olarak da düşünülebilir.
Her hangi bir ‘doğaüstü/teknolojik’ kaynaktan destek almayan, bütün gizemi arkasına gizlendiği maskeden kaynaklanan John Reid’in özelliklerine bakınca western’i ama özellikle de günümüz ‘modern’ Amerikan polisiyelerini belirleyen bir prototip olduğu söylenebilir. Şöyle ki; kanunlara saygılı olmakla birlikte ‘kamu yararı için’ ara sıra kanun dışına çıkmakta bir sakınca görmez Maskeli Süvari.
Bu radyo dizisinin on birinci bölümünde hikâyeye dahil olan Kızılderili Tonto ise biraz ayak işlerine bakan bir karakter olarak tasvir ediliyordu. Bugün gösterime giren son sürüm ‘Maskeli Süvari/ The Lone Ranger’da Johnny Depp canlandırdığı Tonto’yu “Çocukken onun hakkının yeterince verilmediğini, aslında esas kahramanın o olması gerektiğini düşünürdüm” sözleriyle tanımlıyor.
Biraz Depp’in varlığının yarattığı ağırlıktan, biraz da geliştirilmeye ve tanınmaya daha muhtaç bir karakter oluşundan olsa gerek bu sefer gelişmeleri Tonto’nun gözünden görme fırsatı yakalıyoruz. 

Karayip ekibi 

Her ne kadar ‘Karayip Korsanları’ serisinin suyunu çıkarmış olsalar da (yenileri yolda) yapımcı Jerry Bruckheimer, yönetmen Gore Verbinski ve oyuncu Johnny Depp üçlüsü aynı formülü bu kez ‘Maskeli Süvari’ için uyguluyorlar: Western ruhunu ve kalıplarını kullanmak ama meseleyi ve karakterleri o kadar da ciddiye almamak. Buralara gelmeden önce kısa bir hikâye özeti geçelim.
Ailesinden ayrı uzun yıllar geçirip hukuk eğitimini tamamladıktan sonra savcı olarak geri dönmek için yola çıkan kanun adamımız John Reid, dönüş treninde Vahşi Batı’nın en azılı haydutu Butch Cavendish ile tanışma fırsatı bulur! Filmin hemen açılışındaki aksiyon sahnesi filme ilgiyi çekerken Reid’in kanun adamı ve Cavendish’in haydut kimliğinin farkına varıyor ve tabii Tonto’nun karakterini anlama fırsatı buluyoruz
Trenden kaçan Cavendish, aralarında Reid’in abisinin de bulunduğu süvarileri zalim bir şekilde öldürünce kahramanımız bu işin altını kazımaya başlıyor ve işin içinden ‘halka hizmet’ adı altında büyük bir vurgunun yattığını ortaya çıkartıyor. Tabii bu arada çeşitli biçimlerde Tonto ile kesişen yolları onları birlikte hareket etmeye zorluyor.
‘Maskeli Süvari’yi yılın büyük prodüksiyonları arasında ‘en izlenilir’ kılan birkaç neden var. Birincisi: Örneğin ‘ Dünya Savaşı Z’nin aksine değerler, aile, kahramanlık gibi hamaset dolu yollara sapmamaya özen göstermesi. İkincisi: Kişisel intikam gibi seyirciyi mutlu edecek ama ucuz katharsis numaralarına başvurmaması ve son olarak yukarıdaki iki nedeni ortaya çıkarak esas unsur yani kendini fazla ciddiye almaması. 

Uzayıp giden yollar 

Bu ‘ciddiyetsizlik’ hem karakterlerle izleyici arasındaki mesafeyi azaltan bir etki yaratıyor hem de filmi daha samimi bir hale getiriyor. Reid ve Tonto’yu birer kahraman olarak çizmek yerine; sakar (ama sarsak değil), kayıtsız (ama vicdansız değil), şaşkın (ama aptal değil) olarak resmetmek hiç kuşku yok ki ‘Karayip Korsanları’nın dört filmini yazan Ted Elliott- Terry Rossio ikilisinin ‘Revolutionary Road’ın senaristi Justin Haythe ile birlikte kaleme aldığı senaryonun başarısı. Ama bu durum belli ki aynı ekibin ‘kolaycılığı’ nedeniyle filmin akamete uğrayan yanlarının nedenlerini de oluşturuyor. Tıpkı ‘Karayip Korsanları’nın son iki filmi ‘Dünyanın Sonu’ ve ‘Gizemli Denizlerde’de olduğu gibi bir süre sonra uzayan film zaman zaman temposunu kaybediyor. Espriler tekrara düşüyor (Tonto’nun kafasındaki kargayı beslemesi), işlevsiz aksiyon sahneleri boy göstermeye başlıyor. Yapımcıların belirli ticari hesapları vardır hiç kuşku yok ki ama bu tür büyük prodüksiyonların 2-3 saat aralığında uzunlukta olması gibi bir kaide oluştu. Gerçi yukarıda da belirttiğimiz gibi ‘Maskeli Süvari’ son dönemde bu tür filmler içinde ‘eğlence’ vaadini yerine getirmeyi başaran ender filmlerden birisi olarak öne çıkıyor ama kendi adıma bu uzunluk meselesini anlamış değilim.
‘Sosyal Ağ’ filminde Winklevoss ikizleri olarak izlediğimiz Armie Hammer’ın yeni Maskeli Süvari olarak sınıfı geçtiğini belirtelim. Johnny Depp’in Jack Sparrow (Karayip Korsanları) ve Barnabas Collins (Karanlık Gölgeler) arasında bir karakter olarak yarattığı Tonto’nun eğlenceli ama fazla özgün olmadığını; Tom Wilsinson, Helena Bonham Carter ve William Finctner gibi usta isimlerle filmin bu oyunculuk açısından sıkıntısı yaşamadığını da kaydedelim.

MASKELİ SÜVARİ

Orijinal Adı: The Lone Ranger 
Yönetmen: Gore Verbinski
Oyuncular: Johnny Depp, Armie Hammer, Ruth Wilson, James Badge Dale, Tom Wilsinson, Helena Bonham Carter, William Finctner. 
Yapım: 2013 ABD  
Süre: 149 dk