Mavilikteki serüven

Türkiye'nin kebabının, göbek dansının ve Tarkan'ının yanında yurtdışında patlama yapan bir de jean markası var.

Türkiye'nin kebabının, göbek dansının ve Tarkan'ının yanında yurtdışında patlama yapan bir de jean markası var. Bundan on yıl önce, adı sanı henüz duyulmadığı için birçoklarının burun kıvırdığı Mavi Jeans, özellikle Kuzey Amerika'yı kasıp kavuruyor. Birçok marka yerli pazarda yer bulamazken Chelsea Clinton, Geri Halliwell ve Cher gibi isimlerin de tercih ettiği Mavi'nin, gidip jean'in anavatanı Amerika'da sivrilmesi pek o kadar sıradan bir olay sayılmaz.
Amerika'nın fethi
Serüvenine bundan 11 yıl önce İstanbul'da atılan Mavi, 1996 yılında ABD ve Kanada pazarlarına girdi. Amerika'da refah düzeyi yüksek kitlelere hitap eden marka, 1998 yılından itibaren Nordstrom ve Bloomingdales zincir mağazalarında satılmaya başlandı. Tüketim cennetinin yine en tanıdık zincir mağazalarından Macy's'e zor bela ürün vermeyi kabul eden Mavi, 1999 yılında da New York'un Soho semtinde ve Montreal'de birer mağaza açtı. Fiyatları 55 dolardan başlayıp 78 dolara kadar çıkan Mavi Jeans'in Amerika'daki rakipleri Diesel, Lucky, Seven, Levi's Red Line, Guess ve Tommy Hilfiger. Mavi Amerika'nın Başkanı Ersin Akarlılar, markanın Türkiye'deki ve Amerika'daki pazarının birbirinden çok farklı olduğunu belirtiyor. Ona göre, Türkiye'de daha yerleşik olan ve daha geniş bir pazar payına sahip olan Mavi, burada daha fazla yol almış.
Dünyanın dört bir yanında
Toplam alanı 75 bin metrekareye varan Erak, İstanbul ve Çerkezköy fabrikalarından günde 16 bin, yılda ise 11 milyon jean pantolon çıkıyor. 2001 yılında sadece Türkiye'de 3 milyon 250 bin adet satılan Mavi, aynı zamanda Mustang, Guess, Calvin Klein, Rifle, Street One, Eddie Bauer ve Esprit gibi markaların da imalatçısı. Türkiye'de içine zincir mağazalarla corner'ların da dahil olduğu 520 satış noktası olan Mavi, ABD ve Kanada dışında
İngiltere, Almanya, Avusturya, Belçika, Hollanda, İsviçre, İskandinav ülkeleri, Avustralya ve Yeni Zelanda'da satılıyor. Ayrıca Rusya'dan Bulgaristan'a, Lübnan'dan Mısır'a birçok ülkeye ihraç ediliyor.
Kalitesine göre ucuz
Amerikan Cosmo Girl dergisinin moda editörü Tara McBratney, Amerika'da daha çok genç kızlar tarafından rağbet gören markanın, rakiplerinin arasından sıyrılmasını kalitesine göre fiyatının uygun olmasına bağlıyor. "Farklı tarzlardan kaptıklarını kendi potalarında eritmelerine bayılıyorum," diyen McBratney, Mavi'nin reklam kampanyasının da son derece başarılı olduğu görüşünde. McBratney reklamlarını insanların gözüne sokmaya uğraşmamasının, markanın Amerika'daki başarısında önemli rol oynadığına inanıyor. Lucky dergisinin moda editörü Hope Greenberg ise New York'un belli başlı köşelerindeki afişlerinin, Mavi'nin satışlarını olumlu yönde etkilediğini düşünüyor. Genç kızların birbirlerinde görüp beğendikleri şeylere rağbet ettiklerini belirten Greenberg, Mavi'nin namının dilden dile yayıldığını savunuyor. Mavi önce 'Çok oluyoruz', sonra da 'Çok ileri gittik' dedi. Haklıydı. Bakalım gelecek daha nelere gebe?