Moda dünyasında Galliano fırtınası

Moda dünyasında Galliano fırtınası
Moda dünyasında Galliano fırtınası
Kimileri için şaşırtıcı bir geri dönüş olsa da, yaşayan en yaratıcı moda tasarımcılarından John Galliano'nun son defilesi sektöre aranan taze kanı getirdi. Maison Martin Margiela (MMM) için hazırladığı koleksiyon moda piyasasını bir süredir içine düştüğü uykusundan uyandırdı ve hararetli tartışmaları beraberinde getirdi.
Haber: BARIŞ ÇAKMAKÇI - baris.cakmakci@gmail.com / Arşivi

John Galliano, dört yıllık bir inziva ve rehabilitasyon sürecinin ardından geçtiğimiz hafta Londra’da erkek giyim şovları sürerken yeniden podyumda belirdi. Üstelik bu kez tüm moda takvimine meydan okuyarak, Maison Martin Margiela’nın (MMM) artisanal couture şovuyla çıktı karşımıza. Yaşanan antisemitik hakaret mevzularının ve hukuksal tartışmaların odağından sıyrılmayı başaran 54 yaşındaki tasarımcı, şüphesiz günümüz modasının yaşayan en yaratıcı ve etkin isimlerinden biri olduğunu yeniden hatırlattı.
2013’te Oscar de la Renta ile geçirdiği kısa süreli kendini yenileme projesinin ardından sürpriz bir biçimde MMM’nın artistik yönetimini eline alan Galliano’nun 2015 İlkbahar/Yaz haute couture şovu da yeni şeyler söyleyeceğinin müjdecisiydi. Defile mekanından müziğine kadar altmetinler ve ironilerle dolu olan şovun peşinden gelen tartışmalar, hem Galliano hem de tekdüzeliği sevmeyen moda dünyası için katalizör etkisi yarattı.

Moda bu viraja hazır mı?





Gerçek şu ki, yeniden yap-onar felsefesiyle moda dünyasına farklı bir perspektif katan MMM’nın couturier’i olarak karşımıza çıkan Galliano’nun artisanal detaylarla dolu dramatik koleksiyonunu eleştirenler oldukça fazla. Özellikle satım konusunda yer yer hayalkırıklığına dönüşen endişeler var. Koleksiyonunun pazar stratejisini markanın bağlı olduğu OTB grubunun başkanı Renzo Rosso belirliyor elbette. Fakat unutmamak lazım, günün sonunda her tasarımcı bağlı olduğu markanın satış kanallarını da dikkate almakla yükümlü. Galliano’nun Dior’daki başarısında bu satış becerisinin payı büyüktü. MMM’ya ve Galliano’ya da biraz zaman tanımak faydalı olacaktır. Hem de Raf Simons’un Dior’a, Hedi Slimane’in de Saint Laurent’a transferleri henüz belleklerde tazeyken…

Bir köşetaşı olacak gibi







Fakat bu son koleksiyonun artçı etkilerinin uzun vadede devam edeceği de öngörülebilir bir gerçek. Yaratmış olduğu tartışma son bir haftadır markayı en çok konuşulan ‘topic’ler listesinde tutmayı başardı. Moda tarihçisi Colin McDowell “Yazılı ve dijital basındaki haberler, sosyal medyada dönen tartışmalar ve fotoğraflar sayesinde bu koleksiyon, ileride bu döneme ait moda analizlerini yaparken başvurulacak köşe taşlarından biri olacak,” diye nitelendiriyor.

Kate MossUsta moda kalemi Suzy Menkes’e göre MMM şovunun bir diğer önemli özelliği de Manolo Blahnik, Alber Elbaz, Jasper Conran, Christopher Bailey, Kate Moss, fotoğrafçılar Tim Walker ve Nick Knight gibi eski tüfek moda oyuncularının da o gün defilenin ön sırasında Galliano’yu yanlız bırakmamış olmasıydı. Bu isimler sadece işin vitrinine değil, mutfağına da verdikleri değeri kolektif ruhla ön sıraya taşıdılar. Bir arada olmanın getirdiği güce vurgu yapıyor gibiydiler. Dior’da çalıştığı dönemde defile sonrası selamı için kendisine bir ekip çalıştıran Galliano ise bu kez son derece sade bir terzi önlüğüyle podyumda belirdiğinde aynı ruhu taşıdığının cevabını veriyordu.

John Galliano
Üzerine düşünülmesi gerekenlerPeki bu tablonun bize düşündürtmesi gereken nedir? Türkiye’de öncelikle bir moda kültüründen bahsetmeden, moda endüstrisinden de bahsedemeyeceğimizin altını çizmemiz lazım. Bu topraklarda tablo henüz çok açık ve net değil; aksine Galliano şovunda olduğu gibi altmetinlerle ve ironilerle dolu. Bu noktada Türk moda sektörünün canlanması ve dünyada majör oyunculardan biri olması için bilhassa perakende sektörünün acilen eski ve yeniyi buluşturup hareket katacak katalizörlere ihtiyacı var.
Marka-tasarımcı işbirliklerinin tohumları yavaş yavaş meyveye başladı. Kumaş ve deri alanında dünyada örnek teşkil edecek girişimler yüzümüzü güldürüyor. Koza Genç Moda Tasarımcıları yarışması da moda dünyasına taze kan pompalamaya devam ediyor. Moda haftası takvimi ise umut verici yeni isimlerle doluyor. Ama malesef MMM şovunun ön sırasındaki kolektif ruh henüz hayata geçmiş değil. Her şeyden önce bireysel çıkar çatışmalarının ve en iyi stand yerini kapma gibi küçük çaplı hedeflerin aşılması gerekiyor.

Geçtiğimiz günlerde sosyal medyaya düşen bir fotoğraf, uzun zamandır görmediğimiz bir tabloyu bize yeniden hatırlattı. Tıpkı Galliano şovunda olduğu gibi eski tüfekler; Bahar Korçan, Özlem Süer, Ümit Ünal, İdil Terzi ve Hatice Gökçe bir aradaydı. Bir moda kültürü yaratmak için tüm oyuncuları yeniden sahaya davet etme gerekliliğini hissettirdi.