Nihat Doğan'ın Survivor pazarlığı

Nihat Doğan'ın Survivor pazarlığı
Nihat Doğan'ın Survivor pazarlığı
Özgecan Aslan'ın vahşice öldürülmesinin ardından attığı tweetle tepki çeken Nihat Doğan'ın Twitter'da #NihatDoğanVarsaSurvivorBoykot etiketini TT yapmak için pazarlık yaptığı iddiası bir ekran görüntüsü eşliğinde sosyal medyada dolaşıyor.

Türkiye 'yi yasa boğan Özgecan Aslan cinayetinin ardından "Siz de mini eteği giyip soyunup laik sistemin ahlaksızlaştırdığı sapıklar tarafından tacize uğrayınca da bas bas bağırmayacaksın”diye tweet atan Nihat Doğan büyük tepki görmüştü.

Survivor kadrosunda olan Nihat Doğan için Twitter'da açılan #NihatDoğanVarsaSurvivorBoykotetiketi kısa sürede 1. sıraya yükselmişti. Bu etiketin ardından da #NihatDoğanYoksaSurvivorBoykot etiketi TT listesine girmişti. Twitter kullanıcılarının anlam veremediği tweetlerin parayla satın alınan sahte hesaplar vasıtasıyla yapıldığı şüphe uyandırdı.

TWITTER'DA NASIL TT OLUNUR?
Peki Twitter'da nasıl TT olunuyor? Ulaş Gürpınar Radikal'e 'Twitter Çetesi'ni yazmıştı. İşte o yazıdan ipuçlarıyla Twitter'da TT olmanın yolları:

Twitter’ı diğer sosyal medya mecralarından ayıran en önemli özelliklerden biri ‘trending topics’ (TT) olayı. Twitter’ın kendine özgü algoritmasıyla şekillenen, belli bir süre içinde Twitter’a en çok yazılan sözcükler, söz öbekleri, hashtag’lerin arasında, ilk 10 sırayı oluşturanlara verilen ad. Her türlü sosyal/ siyasi meseleler, özelikle Türkiye için futbol merkezli sportif hadiseler, televizyon dizileri, hayran kitlesi geniş sanatçılar, tepkiler, eleştiriler, güzellemeler hatta hiçbir anlam veremediğimiz cümleler TT listesine girebiliyor. 

Nasıl oluyor, kim hangi cümleyi niye TT yapmak istiyor? Twitter’dan yapılan siyasi propagandanın hayatta bir karşılığı var mı? Anlam verilemeyen cümlelerin altında gizli reklam mı var? Maçı kazanan taraf Twitter’da hemen nasıl örgütleniyor? Ülkede kıyamet koparken bir televizyon dizisi ya da bir radyo programından doğan iki sözcük nasıl günlerce TT listesinde kalabiliyor? Twitter’da istedikleri zaman gündemi belirleyen isimler anlatıyor...


ÇOK TAKİPÇİSİ OLAN TROLL HESAPLAR


Şimdilerde hesabı kapanan dönemin fenomen hesabı @RT_mi anlatmıştı:

@RT_mi adlı kullanıcının 60 bine yakın takipçisi var. Bazen belirlediği konunun TT listesine girmesi sadece 15-20 dakikada gerçekleşiyor. Gün içinde “Bir konu açsak mı?” tweet’iyle başlıyor her şey. Sonrasını ondan dinleyelim: “Aklıma takılan herhangi bir şeyden etiket çıkabiliyor. Seyrettiğim programdan, dinlediğim şarkıdan… Etiketi belirlerken yazılabilirlik oranını en üst seviyeye çıkarabilecek şekilde düşünerek oluşturuyorum. Aklımda bir şey yoksa takipçilerimden tavsiye istiyorum.” @RT_mi’nin TT listesine soktuğu 250’ye yakın cümlesi var. Genellikle çoğul konuşuyor, “Ne yaptıysak takipçilerimle birlikte” diyor. 

@RT_mi’ye göre daha iyisi çıkana kadar en iyisi Twitter ve bu işten ekmek yiyenler daha beş yıl rahat. Kendisine markaların açıktan ya da gizli tekliflerle gelip gelmediğini sorduğumuz soruyu yanıtsız bırakma hakkını kullanıyor. Kendisinin geçen hafta içinde TT listesine soktuğu etiketlerden bazıları; ‘#TürkiyedeKadınsan’, ‘#AdamOlsaydında’, ‘#ÖzelilgiAlanım’, ‘#VeOAnGelir’ şeklinde.

BU İŞTEN PARA KAZANAN ÇOK HESAP VAR!
O dönem 35 bin takipçisi olan @scary_hope’un şimdilerde 141 bin civarı takipçisi var. O da TT olmakla ipuçlarını anlatmıştı. TT olan her etiketinin büyük haz verdiğini söyleyen @scary_hope, bu işten henüz para kazanmadığını ama kazanmak istediğini söylüyor. Kimseyi ifşa etmiyor ama ona göre bu işten para kazanan birçok hesap var. @scary_hope, Twitter’ı yeni transfer olmuş futbolcuya benzetiyor. “Şimdilik uyum sürecinde ve performansının yüzde 50’siyle oynuyor Twitter, ısındıkça popülerliği de artacak ve çok büyük pazar olacak, çok kişi ekmek yiyecek onun üzerinden.”


NİHAT SIRDAR'DAN TT OLMA SIRRITürkiye’nin en ünlü radyo programcılarından Nihat Sırdar ise işin teknik detaylarına dikkat çekiyor. Belirlenen etiketlerin kısa ve dikkat çekici olmasının önemine değiniyor. Sırdar, programında güncel üzerinden mizah yapmayı amaçladığı için daha çok malzeme ve espri yaratacak etiketleri öne çıkarmaya çalışıyor Twitter’da. Radyo ve televizyonlara faks yağdığı günleri gören biri olarak Twitter için “Bu da gelir bu da geçer” diyor. Açtığı konunun TT listesine girip girmemesini çok önemsemiyor ama yine de “Kısmen de olsa kişisel tatmin sağlıyor” diyor. 

Mecra radyo olunca reklam veren markaların gizli saklı iş yapmadığını söylüyor Nihat Sırdar. Markalar TT listesine girmesini istediği konu başlığını ajansına çalıştırıyor, ajans radyoyla irtibata geçiyor ve belli bir bütçe karşılığında bir reklam çalışması olarak bu başlık kullanılıyor.