Ölüdeniz'de akrobasi günleri

- Neymiş abi bu?
- Yarışma filan diyorlar ama...
- Yok yahu reklam...
Haber: MEHMET TEZ / Arşivi

- Neymiş abi bu?
- Yarışma filan diyorlar ama...
- Yok yahu reklam...
- Baksana adam nasıl dönüyor?
- Hello!
- Nasıl?
- Abi ben de bakabilir miyim o delikten?
- Sevgili küçüğüm, fotoğraf çekiyorum şu anda o delikten bakıp ben...
- Allah muhafaza düşüp bir yerlerini kırmasın bu çocuklar?
- Teyze ben sade çekiyorum, orasını bilemiyorum.
- Vah vah!
- ...
"Tandem yamaç paraşütünü bir otobüse benzetirsek, akrobasi paraşütü yarış motosikletine eşdeğer," demişti bir zamanlar bir arkadaşım; bir yerlerde okumuş da olabilirim aslında. Ya da uydurdum galiba. Her neyse, dikkatle izleyen herkes bu farkı anlayabilir, ille birinin söylemesine gerek yok. Tandem yani iki kişilik turistik atlayışlar için hazırlanan büyük paraşütler ağır ağır süzülürken, hemen yanlarındaki akrobasi pilotları pervane gibi dönüyor, bir anda büzülüp sonra tekrar açılan kanatlarıyla
yerdekilerin yüreğini ağzına getiriyorlar. Tıpkı anneanneme göre, 'yeni arabaların hep birbirinin aynı' olması gibi, sıradan bir izleyici için de bırakın yamacını akrobasisini, bu işin ortak adı da paraşüt ve hepsi aşağı yukarı aynı.
İşin görsel yanı
Ama öyle değil işte. Yamaç paraşütü son 15-20 yıldır dünyada gelişen ve taşınmasından kullanımına pratik olması bakımından, hobi olarak çok sayıda insanı kendine çeken bir spor dalı. Yani bir yerden aşağı atlamak filan söz konusu değil. Bir yamaca çıkıyor, kanadınızı (paraşüte böyle diyorlar) yere serip uygun rüzgarı bekliyor, koşuyor ve havalanıyorsunuz. Her normal insan eğitim aldıktan ve temel kuralları öğrendikten sonra bu işi rahatlıkla yapabiliyor. Bir pilot ile birlikte yapılan tandem atlayışlar ise işin turistik ve ticari yanı. Siz önde paket gibi oturup etrafı seyrederken pilotunuz da sizi hoş manzaralı bir parkurdan
güvenle aşağı indiriyor. Muhtemelen otobüs şöförü kadar da sıkılıyor bir süre sonra (Ölüdeniz'deki bir pilotun günde ortalama 2-3 atlayış yaptığını ve sezonun da 5 ay kadar sürdüğünü düşünürsek bu iş bile sıkıcı olabilir rahatlıkla). Peki bu akrobasi nereden çıkıyor?
Dünyadaki resmi yamaç paraşütü yarışmaları cross country (yani en uzağa uçma) ve hedef noktalara ulaşma (kontrol) üzerine kurulu. Çok keyifli bir iş ama seyirciler açısından son derece sıkıcı bir durum söz konusu. Yani havada neredeyse hareketsiz duran noktacıkları izlemekten öteye geçilemiyor. Akrobasi ise tam da bu noktadan hareketle gösteri temalı bir spor. Burada amaç tıpkı benzer sporlarda olduğu gibi belli figürleri bir koreografi eşliğinde sunmak. Dünyada bu alanda düzenlenen RedBull Wings Over, AcroVertigo, AcroAria ve Seattle AeroBattle gibi yarışmalar var. Bu tip yarışmalar genellikle yeni geliştirilen hareketleri içerdiklerinden tehlikeli olabiliyor ve bu yüzden de su üzerinde yapılıyorlar.
Ölüdeniz de bu anlamda uygun şartlar içeriyor. Burada deniz, doğa, oldukça yüksek üç adet kalkış noktası (1600 m, 1700 m, 1900 m), gece hayatı; her şey var. Dolayısıyla bu tarz bir yarışmanın Ölüdeniz'de yapılması şaşırtıcı bir durum değil. Tam adıyla Acro-Fever Freestyle Yamaç Paraşütü Yarışması kendilerine Acro-Creation adını veren amatör doğa sporları grubu tarafından; Kinetix, Easy Riders Tandem Paragliding ve Belcekız Beach Otel sponsorluğunda yapıldı. Toplam 4 bin dolarlık para ve 1000 dolarlık Kinetix Battle 8 ödülü verildi. Sonuç olarak Türkiye'de ilk kez yapılan akrobasi yarışması, Ölüdeniz'in tanıtılması ve dünyada yeni yeni gelişen bu spor dalının kabul edilmesi açısından önemli oldu.



Uçmayan kalmasın!
Yamaç paraşütü yapmak isteyenler, bir pilot ile birlikte uçma yani tandem atlayış yapma şansına sahipler. Ölüdeniz'de bir düzine kadar firma 60 Pound (yaklaşık 140 milyon TL) karşılığında sizi uçurabiliyor. Uçuş için önceden bir bilgilendirme konuşması ve sigorta ile ilgili bilgiler veriliyor. Daha sonra paraşütler araçlara yüklenerek Babadağ'ın zirvesine çıkılıyor. 40 dakika kadar süren bu yolculuğun ardından 1900 metredeki kalkış noktasından uçuş başlıyor. Pilotun, havanın ve tabii uçan kişinin isteği doğrultusunda en az 25 en fazla 45 dakika ya da bir saate kadar havada kalmak mümkün.
Eylülde Erzincan'a
En iyi 125 mesafe uçuşu pilotunun katılacağı Paragliding World Cup'ın dünyanın çeşitli yerlerinde gerçekleşen beş ayağından dördüncüsü, 8 - 14 Eylül tarihlerinde Erzincan'da yapılacak. Dünyanın bu en önemli yamaç paraşütü etkinliğine ev sahipliği yapacak olan Erzincan, bir hafta boyunca doğa sporlarının merkezi olacak.


"Uçmayı babam öğretti"
Her yarışmanın bir favorisi, starı vardır. Ölüdeniz'in starları da Safety Acro Team'den Raul ve Felix Rodriguez'di. Dünyanın en iyi akrobasi pilotları arasında sayılan Raul ve Felix'e uçmayı babaları öğretmiş.
Nasıl yani?
  • Raul: Biz Alicante yakınında küçük bir kasabada oturuyorduk. Babam bankada memurdu ama en büyük tutkusu yamaç paraşütüydü. Anneme ve bize de uçmayı o öğretti.
    Beraber uçar mıydınız?
  • F: Her zaman.
    Şimdi nerelerde uçuyorsunuz?
  • R: Biz profesyoneliz, nerede yarışma olursa oraya gidiyoruz. Hem iş hem turizm yani.
    Ölüdeniz'i nasıl buldunuz?
  • R: Şu ana kadar uçtuğumuz en güzel yer. Üstelik akrobasi hareketleri için son derece güvenli bir şey var; deniz.
    Yani düşersen ölmüyor musun?
  • R: Yedek paraşüt var, o da olmadı yüzersin biraz...
    Dün hava yüzünden dağdan uçarak inemeyince aşağı yürüdünüz.
  • R: Manzara çok güzeldi, iyi de trekking oldu ama bir daha inmem.
    Siz çılgın mısınız?
  • F: Hayır. Bu bizim işimiz ve ciddiye alıyoruz.
    Başınıza kötü bir şey geldi mi?
  • R: Bir keresinde kanadın sağ tarafı kapandı. Cidden korktum.
    Uçmaktan başka ne yaparsınız?
  • R: Kiteboard yapıyorum.
  • F: Skateboard, snowboard, wakeboard...
    Başarılarınızın devamını diliyoruz. Esen kalın.


    Neler oldu?
    Jüri üç akrobasi pilotundan oluşuyordu. Barış Aydınsoy, Semih Sayır ve David Eyraud (FR). Yarışmanın diğerlerinden en büyük farkı freestyle olmasıydı. Yani herkes istediği manevrayı istediği sırayla yapabiliyordu. Hareket sayısı sınırlı değildi. Tüm bu özellikler görselliği üst seviyeye çıkardı. Yarışmacılara zorluk, teknik ve stil üzerinden puanlar verildi. En son koreografi ve akıcılık puanları eklendi.
    Buna göre İspanya'dan Safety Acro Team/ Edel pilotu Raul Rodriguez birinci; aynı takımdan kardeşi Felix Rodriguez ikinci; paraşüt markası Advance'in tasarımcısı, İsviçre'den Olivier Nef üçüncü oldu.
    Ayrıca...
  • İsviçreli Emmanuel Geebelen paraşütünün sağ kanadı helikopter hareketi yaparken kapandı ve uzun süre açılmayarak herkese korku dolu anlar yaşattı.
    Dönerek alçalan (yani düşen) Emmanuel son anda duruma hâkim oldu. Yere eli yedek paraşütün ipinde, gözleri faltaşı gibi açık indi, "İlk kez korktum," dedi.
  • Raul rüzgârdan uçuşlar iptal olunca dağdan yürüyerek aşağı indi. Deli midir nedir?
  • Alman yarışmacılar hava şartları yüzünden uçamayınca sinir yapıp yarışmadan çekildi.
  • Atlayışlar iptal olunca cümbür cemaat Kayaköy'e trekking'e gidildi.