Ötekine bakarak kendini görmek

Ötekine bakarak kendini görmek
Ötekine bakarak kendini görmek

Cecelia Kinnear Türkiye ve AB ilişkilerini masaya yatırıyor.

2008 ve 2010'un kültür başkentleri Liverpool ve İstanbul arasındaki işbirliği sürüyor. 'Ticaret Merkezi: Liverpool- İstanbul' sergisi de bunlardan biri

GÜLNAZ CAN / LIVERPOOL

2008’de Avrupa Kültür Başkenti olan Liverpool, ondan iki yıl sonra aynı unvanı paylaşan İstanbul ’la başka ortaklıklar peşinde. Bienalden bir hafta sonra açılan ‘Ticaret Merkezi: Liverpool – İstanbul’ sergisi de bunlardan biri.
Cecelia Kinnear, Susan Sharples, Amanda Oliphant, Claire Weetman ve Robyn Woolston oluşan POST, Liverpoollu bir sanatçı girişimi. POST, Atılkunst, Gülçin Aksoy ve Nancy Atakan ile iletişime geçiyor ve ‘Ticaret Merkezi’ projesi böyle başlıyor. Mail yoluyla konuşmak, İstanbul ve Liverpool’da bir araya gelmek, söyleşiler yapmak, buna dinleyici-katılımcıları da almak, iş üretmek ve sergilemek, gazete yapmak projenin süreçleri. Sanatçılar öncelikle İstanbul ve Liverpool’u buluşturuyor ve iki şehrin birbiriyle iletişim kurduğu dilden konuşmaya çalışıyorlar.
Projenin ve ortaya çıkan üretimin kavramsal boyutu kadar gündelik hayata dair hikâyeleri de var. Şehirlerin farklı posta sistemleri olması, dil ve iklim farklılıkları, sınır politikaları gibi… Sergilenen eserlerde Gülçin Aksoy önce fiziksel olarak bir yere gitmenin zorluğunu aktarıyor. Bunu bürokrasiyi simgeleyen kırmızı çizgilerle yapıyor. Zira bu süreçte İngiltere vizesi alması pek kolay olmamış. Cecelia Kinnear ise Türkiye ’yi Avrupa Birliği’ne kavuşturuyor ve abartılı bir karşılamada çuvaldızı Avrupalılara batırıyor.
Liman ketlerinin geleni gideni bol, hareketli de olsa hikâyesi hüzünlüdür. Aşklar, dostluklar, aileler yarım kalır, kimse kalıcı değildir. Malum, Liverpool gibi, İstanbul da göçeni bol bir şehir. Nancy Atakan sergideki işinde göçmen bir ailenin hikâyesini, çoktan kalkıp gitmiş insanların arkasında bıraktığı karşılıklı duran boş sandalyelere anlattırıyor. Esprili biçimde birbirine nereden gelip nereye gittiğini anlatan boş sandalyeler gülümsetiyor. Tam karşısında ise ‘yuva’yı sorgulayan Robyn Woolston, “Evsiz bir sürgün değilseniz burası muhteşem bir güzelliğin diyarıdır” diyor, bıçak darbesi gibi. Bu ortaklık ve paylaşım ucu açık biçimde sürüyor.
Sergi Liverpool Curve Gallery’de 13 Ekim’e kadar devam edecek.