Özel efektler ustası Harryhausen öldü

Özel efektler ustası Harryhausen öldü
Özel efektler ustası Harryhausen öldü
Harryhausen'ın dostu, biyografi yazarı Tony Dalton, film dünyasının yakından tanıdığı ünlü özel efektler ustasının, Londra'da tedavi gördüğü Hammersmith Hastanesi'nde 92 yaşında öldüğünü duyurdu.

LONDRA - Dalton, bir haftadan beri hastanede tedavi gören Harryhausen'in ölüm nedeninin henüz tam olarak belirlenemediğini belirtti.

Filmlerde yarattığı 6 kollu ahtapot, kılıç tokuşturan iskeletler ve diğer inanılmaz özel efekt buluşlarıyla tanınan Harryhousen, uzun meslek hayatı boyunca sinemaseverler ve film dünyasının ağır toplarının hayranlığını kazanmayı başardı.

Sinema dünyasında yakından bilinen, 1953 yapımı, "The Beast From 20,000 Fathoms", 1958 yapımı, "The 7th Voyage of Sinbad", 1969 yapımı, "Valley of Gwangi" gibi özel efektler açısından önemli filmlere imza atan Harryhausen, 1992'de Oscar özel ödülüne layık görüldü.

SON ÇALIŞMASI 1981 YAPIMI ‘TİTANLARIN SAVAŞI’ OLDU

Harryhausen'ın son çalışması, Laurence Olivier, Maggie Smith, Burgess Meredith, Harry Hamlin ve Claire Bloom gibi sinema dünyasının ünlülerinin yer aldığı, 1981 yapımı "The Clash of Titans (Titanların Savaşı)" hayatı boyunca özel efektlerini üstlendiği tek büyük bütçeli film oldu.

Halk tarafından çok az tanınan bir isim olmasına karşın Harryhausen'ın özel efekt teknikleri pek çok film yönetmeni tarafından taklit edildi.

GEORGE LUCAS: İZLEDİĞİM İHÇ BİR FANTEZİ FİLMDE ONUNKİLERDEKİ KORKUYLA KARIŞIK SAYGI UYANDIRAN O ETKİ YOKTU

Sinemaseverlerin yakından tanıdığı, "Yıldız Savaşları" filminin ünlü yönetmeni George Lucas, bir söyleşide Harryhausen için, "Daha önce pek çok, değişik fantazi filmler gördüm. Ama hiçbirinde Harryhausen'ın filmlerindeki, insanda korkuyla karışık saygı uyandıran o etki yoktu" ifadesini kullanmıştı.

Kendisiyle yapılan söyleşilerde, dijital efektlerle başarılabileceklere hayranlık duyduğunu her zaman dile getirmesine karşın, yine de "stop-motion" adlı teknikle özel efektler yaratmayı tercih ettiğini belirten Harryhousen, bu yöntemin, "bir hayal dünyası yaratarak filmlere özel bir değer kazandırdığını" kaydetmişti.

Kullandığı stop-motion adı verilen yöntemde önce karakterlerin 7,5 ile 38 santimetre büyüklüğündeki heykelciklerini yaparak işe başlayan Harryhausen, daha sonra bu heykelcikleri sürekli hareket eder şekilde kare kare fotoğraflamak suretiyle karakterlerin hareket ettiği izlenimini oluşturuyordu.(aa)


    ETİKETLER:

    Londra

    ,

    Sinema

    ,

    George Lucas

    ,

    Dijital

    ,

    Ünlü

    ,

    film

    ,

    zaman