Pepee'ye yeni kardeş geldi: Ayas

Pepee'ye yeni kardeş geldi: Ayas
Pepee'ye yeni kardeş geldi: Ayas
TRT'nin sona eren çizgi dizisi Pepee'yle tanınan Ayşe Şule Bilgiç, yeni bir kahraman yarattı: Ayas. Dün sinemalarda izleyiciyle buluşan Ayas, Cihangir'de yaşıyor ama türkü söylemeyi ve halay çekmeyi çok seviyor.
Haber: Alpbuğra Bahadır Gültekin - bahadir.gultekin@radikal.com.tr / Arşivi

DÜN VİZYONA GİRDİ


Oyun çağındaki çocukları hipnotize edercesine ekrana bağlayan, yetişkinlerin ise diline yürek dağlayan şarkılarıyla takılan milli çizgi film kahramanımız Pepee’ye kardeş geldi. Pepee’nin ‘annesi’ Ayşe Şule Bilgiç, şimdi de ‘ilk Türk çizgi sinema karakteri’ Ayas’ı yarattı. Dün itibariyle vizyona giren ‘RGG Ayas’, televizyonda Pepee izleyerek ‘oyun çağı’na geçiş yapmış bir kuşağı sinema salonlarına çağırıyor.

İLK TÜRK ÇİZGİ FİLMİ


Üç yıl önce bir avuç çizgi film sevdalısının adımlarıyla hikâyesi şekillenmeye başlayan Ayas, bu yolda türlü badireler atlatmış. Bu sıkıntılar -büyük ihtimalle- ekonomik olacak ki, son anda imdada yetişen BKM’nin desteğiyle Ayas ete kemiğe bürünmüş. Yapım, ‘İlk Türk çizgi sinema karakteri’ gibi biraz iddialı bir sıfatı taşıyınca, insan merak ediyor. Sahi ya, daha evvel böyle bir projeye imza atılmamış mı bu coğrafyada? Misal, aklıma ilk gelen Said Nursi’nin hikâyesi, yani ‘Allah’ın Sadık Kulu’ vardı.

% 100 TÜRK SERMAYESİ


Bilgiç, soru işaretlerine şu yanıtla açıklık getiriyor: “‘Allah’ın Sadık Kulu’ çizgi film değildi, üç boyutlu animasyondu. Ayrıca çocuklar için yapıldığını hiç düşündürtmedi bana. Ayas, iki boyutlu bilgisayar destekli geleneksel canlandırma tekniğiyle yapıldı ve Türkiye ’nin ilk çizgi sinema filmi. Yine ‘ilk’ diye adı geçen ‘Zeytin’in Hayali’ var. O filmin de sadece yapımcısı ve ekipten bir kişi Türk. Diğerleri, yani filmi asıl yapan herkes yabancı. Bu yüzden o filmin ilk Türk çizgi filmi olması imkânsız. RGG Ayas’ı yüzde 100 Türk gücü ve Türk sermayesi ile yaptık.”

ÖRF VE ANANELERE BAĞLI


Söz, Türk gücü ve Türk sermayesi olmaktan açılmışken, gelelim kahramanımızı tanımaya… Ayas da tıpkı Pepee gibi gelenek ve göreneklerimize, örf ve ananelerimize yürekten bağlı bir çocuk . Akrabalarıyla birlikte aynı mahallede, Cihangir’de yaşıyor, türküleri Anadolu rock tarzında seslendirmeyi çok seviyor, özellikle halay çekmeye bayılıyor, Türk bayrağını da başucundan ayırmıyor. Yani Ayas da tıpkı Pepee gibi ortak değerlerimizi yansıtma misyonunu üstlenmekten kaçınmamış.

‘HER PROJEDE OLACAK’


Zaten Ayşe Şule Bilgiç de Pepee ile Ayas arasındaki bu ortaklığı özenle vurguluyor: “Ben ülkemi, bu ülkede yaşayan insanları, toprağımı, örflerimi, âdetlerimi, halkoyunlarımı, türkülerimi çok seviyorum. Bunların hepsi bizlerin genlerinde var. Atalarımız, dedelerimiz nenelerimiz kendilerini bu türkülerle ifade etmiş, onlarla oynamışlar, eğlenmişler, ağıtlar yakmışlar. Ülkemdeki bu kültür zenginliğini her projede kullanmaya özen gösteriyorum.”

BEŞ GÜNÜN HİKÂYESİ


Filmin kurgusu ise beş ayrı kesitten oluşuyor. Her bölüm, Ayas’ın macera dolu beş gününü anlatmakta… Bu beş günü, RGG dediği elektronik günlüğü vasıtasıyla kayda alıyor kahramanımız. Tabii hikâye sadece ona ait değil, arka planda Ayas’ın arkadaşları, abisi ve ablası, tabii onların arkadaşları, aynı muhitte ikamet eden akrabalar, yani saymakla bitmeyecek bir yan rol dağılımı var.

KENTİN ANİMASYON HALİ


‘Oyuncu kadrosu’ yetişkin bir bireyin dahi aklında tutmakta zorlanacağı kadar geniş olunca, filmin hitap ettiği 4-10 yaş kitlesini düşünmeden edemiyor insan. Lakin sık sık geçtiğimiz Galata sokaklarını, İstanbul Boğazı’ndan detayları, Kamondo Merdivenleri gibi ince ayrıntıları bir animasyon sahnesinde görmek izleyicide farklı hisler uyandırıyor. Açıkçası sahnelerin çizim aşamasında maksimum özenin gösterildiği aşikâr. Ve bu görsel ayrıntılar yetişkinleri de memnun edecek cinsten.

ANADOLU’DAN ESİNTİLER...

Pepee’nin müzikleri malum… ‘İki Ekmek Aldım’, ‘Pepee Çok Üzülüyor’ gibi akıllara mıh çakan şarkıları vardı. Ayas’ta ise ‘Bombilibom’, ‘Deriko’, ‘Gökte Yıldız Ay Misun’, ‘Hanımey’ gibi buram buram Anadolu kokan şarkılar mevcut. Şarkıların stüdyo çalışmalarında emeği geçen isim Nevzat Yılmaz ve aynı zamanda Bilgiç’in eşi olan Kıraç. Zaten Kıraç, bir şarkıyla da albüme katkı sağlamış.

Ayas’ın kimliği


Adı: Ayas
Yaşı: 6
Oturduğu Yer: Cihangir
Annesi: Güler (Ev Hanımı)
Babası: Ahmet (Mühendis)
Kardeşleri: Özlem ve Mehmet
En Yakın Arkadaşları:
Teyzeoğlu Özgür ve Mustafa
Sevdikleri: Mehmet ile kurduğu ‘Oğullar’ grubuyla sahneye çıkmak. Türkü söylemek, halay çekmek.
İsteği: Köpek sahibi olmak.
Özellikleri: Meraklı, hevesli, zeki, afacan, neşeli, enerjik.
Favori Oyuncağı: Yazılımını babasının yaptığı RGG isimli elektronik günlüğü.

Filmin künyesi


Yönetmen: H. Emre Konyalı ve M. Tuğrul Tiryaki.
Yapımcı: Düşyeri Yapım - BKM. Senaryo ve Seslendirme:
Ayşe Şule Bilgiç.
Müzik: Kıraç, Nevzat Yılmaz.