Rakamlarla parmak ısırtan Cannes!

Rakamlarla parmak ısırtan Cannes!
Rakamlarla parmak ısırtan Cannes!
Cannes Film Festivali'nin bütçesi 20 milyon euro, getirisi ise 200 milyon euro. Oteller yıllık gelirlerinin yüzde 15'ini sadece 12 günlük festival sırasında kazanıyor.
Haber: ATİLLA DORSAY / Arşivi

66. Cannes Film Festivali, bu akşamki törenle sonuçlanacak. Önce bu yılın kimi sayılarını vermek istiyorum, çünkü gerçekten parmak ısırtacak bilgiler...
Cannes’ın normalde 73 bin küsur olan nüfusu, festivalde 200 bine yükseliyor. Yani üç misli! Organizasyonda 850 kişi çalışıyor. Davetli gazeteci sayısı 4600.
Festivalde şehir 20 bin yapay çelenk ve küçük ağaçla süsleniyor. Ve düzen 700 polis, 200 de özel ajanla sağlanıyor. Sadece tek bir büyük otel, çalışanlarını 370’ten 750’ye çıkarmış. Ve tam 5 bin kokteyle ev sahipliği yapmış. Ünlü Martinez ise VİP konukları için 2500 hediye paketi hazırlamış.
Kentte 12 günlük ziyafetlerin sonucu, 1200 ton ek atık yığılıyor, normal zamandaki 150 tona karşın... Ünlü bir kuaför şenlik süresince 180 litre şampuan ve 120 saç fırçası kullanmış. Yine Majestik’de 30 bin metrekare örtü ve çarşaf ütülenmiş: 6 futbol sahası kadar!
20 milyon euro’luk genel bütçesi olan festivalde, 200 milyon euroluk bir alışveriş hacmi yaratıldığı hesaplanmış. Ve 3200 ek iş sağlanmış. Oteller toplam 85 bin geceleme sağlıyor. Ve yıllık gelirlerinin yüzde 15’ini sadece 12 günde kazanıyor. Festivalde normal fiyatlarını özel izinle iki misline çıkararak...
Bu rakam şöleninden sona, işte sonuçlar üzerine tahminler... Biraz erken döndüğümden son iki günün filmlerini, özellikle da iddialı Polanski, Jarmusch ve James Gray filmlerini dışarda tutarak... En önde ve Altın Palmiye’nin en yakınında duranlar İranlı Aşgar Farhadi’nin ‘Geçmiş’, İtalyan Paolo Sorrentino’nun ‘Muhteşem Güzellik’, Coen Kardeşler’in ‘Inside Llewyn Davis’, Çinli Jia Zhangke’nin ‘Bir Avuç Günah’ filmleri..
Hemen ardından Fransız Ozon’un ‘ Genç ve Güzel’, Japon Kore-Eda Hirokazu’nun ‘Babasına Bak, Oğlunu Al’ filmleri geliyor. ADB’den Soderbergh’in ‘Şamdanların Ardında’ ve Alexander Payne’in ‘Nebraska’ filmleri de bir biçimde listeye sızabilir. Jürideki Amerikalı ağırlığı, onlar için komşu ülke Meksika’nın ‘Heli’sine şans tanıyabilir. Ama aynı nedenle (püriten-ahlakçı Amerikan kimliği düşünüldüğünde!) Abdüllatif Keşiş’in ilginç ‘Adele’in Öyküsü’, yoğun cinselliğinden ötürü göz ardı edilecektir sanırım.
Oyunculara gelince... ‘Jimmy P.’nin ikilisi Benicio del Toro-Mathieu Amalric, ‘Şamdanların Ardında’nın ikilisi Michael Douglas-Matt Damon birlikte düşünebilir. ‘Muhteşem Güzellik’in Toni Servillo veya ‘Nebraska’nın Bruce Dern’i de... Kadınlardansa ‘Genç ve Güzel’in Marine Vacth, ‘Geçmiş’in Berenice Bejo, ‘Nebraska’nın June Squibb’i önde gözüken adlar.