@ErkanAktug

Rezistans: Bir direnç noktası olarak beden

Rezistans: Bir direnç noktası olarak beden
Rezistans: Bir direnç noktası olarak beden

Ali Kazma

Venedik Bienali Türkiye Pavyonu'nda sanatçı Ali Kazma'nın bedeni bir direnç noktası olarak ele aldığı 'Resistans' adlı çok kanallı video yerleştirmesi gösterilecek
Haber: ERKAN AKTUĞ - erkan.aktug@radikal.com.tr / Arşivi

Radikal.com.tr - Geniş kitlelerin Galatasaray belgeseli ‘Eski Açık Sarı Desene’den tanıdığı çağdaş sanatçı Ali Kazma, 55. Venedik Bienali’nde sanatın en çok uğraştığı meselelerden ‘beden’ üzerine odaklanan ‘Rezistans’ adlı çok ekranlı bir video yerleştirmeyle katılacak.

Çağdaş sanatın dünyadaki en önemli etkinliği kabul edilen Venedik Bienali’ndeki Türkiye Pavyonu’nda Emre Baykal’ın küratörlüğünde gerçekleştirilecek serginin içeriği, Salon İKSV’de düzenlenen basın toplantısında açıklandı. İKSV’nin koordinasyonu ve Fiat’ın sponsorluğunda 1 Haziran–24 Kasım 2013 tarihleri arasında düzenlenecek sergide Kazma, günümüzde beden için geliştirilen söylem, teknik ve yönetim taktiklerini; bedeni hem kendi kısıtlarından kurtarıp özgürleştiren, hem de sınırlayıp kontrol altına alan müdahale ve stratejileri araştırıyor. Türkiye Pavyonu, bu yıl da Venedik Bienali’nin ana mekânı olan Arsenale'nin Artigliere binasında yer alacak.

ENGELLEMELER SERİSİ

Yıllardır işlerini yakından takip ettiği Ali Kazma’yla 2001 yılındaki 7. İstanbul Bienali’nden bu yana birçok projede birlikte çalıştıklarını söyleyen Emre Baykal, çok kanallı bir video yerleştirmesi olarak kurgulanan “Rezistans”ın, sanatçının 2005 yılından bu yana ürettiği “Engellemeler” (Obstructions) serisinin içinden genişleyerek yeni bir perspektife açıldığını belirtti.

Ali Kazma, “Engellemeler”de dağılmaya, yok olmaya eğilimli dünyayı bir arada tutmak için insanın geliştirdiği fiziksel üretimin çeşitliliğini; bedenin sürekliliği, denetimi, bakım ve onarımı için verilen uğraşları; insan doğası içinde bunların ne ifade ettiğini araştırmıştı. “Rezistans” ise bedenin bilimsel, kültürel ve toplumsal araçlar yoluyla nasıl şekillendirildiğini ve bir icra alanı olarak nasıl tekrar tekrar yeniden üretildiğine odaklanacak. Baykal, “Rezistans”ın, yaratıcı bir güç olan bedenin üretim aktivitesini doğrudan beden üzerine taşıdığını belirterek; üreten ve üretilen, şekil veren ve şekillenenin, bu kez bedenin kendi maddeselliğinde birleştiğinin altını çizdi.

Toplantıda, daha sonra “Rezistans”taki çalışmaların sanatçının önceki işlerine nasıl bağlandığını örneklemek üzere, Kazma’nın “Engellemeler” serisinden “Blucin Fabrikası” adlı video çalışması gösterildi.

‘BEDENİ BİR DİRENÇ NOKTASI OLARAK ALDIM’

Ali Kazma ise ilk kez Venedik’te gösterilecek “Rezistans” serisinde, bedeni bir direnç noktası olarak ele aldığını, insanın toplumsal, kültürel, fiziksel ve genetik kodlarını kırarak bedene yaptığı müdahaleleri, onu hem inşa hem de kontrol eden süreçleri kaydettiğini belirtti. Çekimleri yaklaşık bir yıl süren projeyi dünyanın çeşitli yerlerinde, farklı mekânlar ve öznelerle birlikte gerçekleştirdiğini anlatan Kazma, “Rezistans” serisinde fiziksel ve kavramsal bir mekân olarak bedenin ürettiği anlamlar bütününü ve bunlara ilişkin enigmayı geniş bir ilişkiler ağı içinden okumaya çalışıyor. “Rezistans”ın çekildiği mekânlar arasında Paris’te bir film seti, Sakarya’da bir hapishane, İstanbul’da bir okul ve ameliyathane, Berlin’de robot üretim ve deneylerinin yapıldığı bir üniversite, Lozan’da bir tıbbi araştırma laboratuvarı, Londra’da bir dövme stüdyosu ve New York’ta bir tiyatro salonu da bulunuyor.

PROJEYE EŞLİK ETMEK ÜZERE KİTAP YAYINLANACAK

Projeye eşlik etmek üzere bir kitap da yayımlanacak. Yapı Kredi Yayınları tarafından yayımlanacak kitabın tasarımını serginin iletişim malzemelerini de tasarlayan Esen Karol üstleniyor. Türkçe ve İngilizce olarak iki ayrı edisyonda basılacak olan “Rezistans” başlıklı kitap, Venedik Bienali açılışı sırasında yayımlanacak ve sonrasında kitapçılarda satışa sunulacak.