Sevim Burak nasıl sahnelenir?

Sevim Burak nasıl sahnelenir?
Sevim Burak nasıl sahnelenir?
Haber: ZEYNEP AKSOY / Arşivi

Sevim Burak bu topraklardan çıkmış en iyi yazarlardan biri. Ama oyunlarını sahnelemeye gelince hep çuvallanır. Bilinç akışı gibi, şiir gibi kendine özgü dili sahnede soyutlamada sınır tanımamanın bahanesi olur ve sonuç genelde felakettir. Daha doğrusu, yakın zamana kadar öyleydi. Ve sonra, Emre Koyuncuoğlu’nun Salt Beyoğlu ’nda sahneye koyduğu ‘ Afrika Dansı’nı izledim.
‘Afrika Dansı’ Burak’ın bir öykü kitabı. Koyuncuoğlu bir mücadele ve direniş metni olarak okumuş onu. Hastanede ameliyat olmak için bekleyen kadının mücadelesi, makinelere karşı beden, hareket ve duygusuyla insanı temsil eden bir Afrika düşünün direnişi. Üç seyir alanına bölünmüş sahnede seyirci de oyuncularla birlikte hareket ediyor. Oyunun orta alanı bir Burak biyografisi enstelasyonu olarak düzenlenmiş, resimler, fotoğraflar, yazılar, hastane raporları… Sahneleme, metnin ritmini çok iyi dinliyor: Kâh kalp atışının sesi, kâh akciğerlerin nefes alma ritmi hem ses düzenlemesinde hem de dansçı/oyuncuların bedeninde hayat buluyor. Bu çoksesli metin, farklı disiplinler kullanılarak dillendirilmiş: Enstalasyon, dans, performans, klasik oyunculuk, film ustaca harmanlanmış. Oyunun sonuna kadar bir perdenin arkasındaki odasında Burak’ın hayaleti gibi seyirciyi izleyen Ayla Algan, sonlara doğru kısacık bir monologda Burak’ın ete kemiğe bürünmüş hali olarak çok etkileyici. Koyuncuoğlu’nun ‘Afrika Dansı’ “Bir Sevim Burak metni nasıl sahnelenmeli” üzerine yazılmış bir tez adeta. Tiyatro Festivali’ne paralel yine oynama ihtimali yüksek, izleyin, izlettirin.


    ETİKETLER:

    Afrika

    ,

    Beyoğlu

    ,

    direniş

    ,

    hayat

    ,

    Şiir

    ,

    Kalp

    ,

    klasik

    ,

    film

    ,

    paralel

    ,

    Karşı