Siz reklamı izlerken reklam da sizi izliyor!

Siz reklamı izlerken reklam da sizi izliyor!
Siz reklamı izlerken reklam da sizi izliyor!

Panonun arkasına gizlenmiş küçük kameralar, o reklamla ilgilenen kişinin özelliklerine göre ilgisini çekecek ürün tanıtımına geçebiliyor. FOTOĞRAF: REUTERS

MILWAUKEE - Günlük hayatta pek çok yerde karşınıza çıkan hareketli reklam panoları, yeni çıkmış ürünleri tanıtmaktan daha fazla işe yarıyor olabilir. Karşısında seyre kapılmış olan sizi ‘dikizlemek’ gibi... Ekranın arkasına gizlenmiş küçük kameralarda, karşısındakinin nasıl biri olduğu ve seyretmeye ne kadar süre devam ettiği gibi bilgilerin toplanıyor olması, şimdilik küçük bir ihtimal ancak uygulama yavaş yavaş yaygınlaşıyor.
İzleme sisteminin yaratıcıları, yazılımın marifetlerini şu şekilde sıralıyor: İzleyicinin cinsiyetini, ortalama yaş aralığını ve bazı durumlarda etnik kökenini tespit edip bu bilgiler doğrultusunda ekranda dönen reklamı değiştirmek. Bu, ekranın karşısındaki bir erkekse tıraş makinesi, kadınsa kozmetik, genç bir tüketiciyse bilgisayar oyunu reklamının o an dönmeye başlaması anlamına geliyor... Yazılım, kameradan gelen bilgileri değerlendirerek reklamla ilgilenenlerin panoya kaç saniye baktığı, hangi reklama ilgi gösterdiği gibi bilgileri de biriktiriyor. 

‘Big Brother’ mı?
Sistem, ABD’nin Winston-Salem, Pittsburgh ve St. Louis şehirlerindeki alışveriş merkezlerinde denenmeye başlandı. İzlemeci TruMedia Technologies yetkilileri, ekranın kalabalık bir erkek grubuna motosiklet, gruba kadın ve çocuklar da eklendiğinde minivan reklamı gösterebileceğini anlatıyor.
Sisteme yönelik eleştiriler de şimdiden hız kazandı. ABD’de bir grup avukat, sistemi ‘Big Brother’ olarak niteleyerek bunun kişisel alan ihlali yarattığı yönünde görüş açıkladı. (ap)