Sonbahar depresyonuna karşı doğal çözümler

Sonbahar depresyonuna karşı doğal çözümler
Sonbahar depresyonuna karşı doğal çözümler
Sonbahar leziz sebze ve meyvelerle geldi. Mevsimin brokoli, karnabahar, enginar, yabanmersini, lahana, roka, ayva, mandalina gibi hediyeleri sayesinde kışa ruhen de fiziken de dinç girebilirsiniz.

Havaların yavaş yavaş soğumaya başladığı, sonbaharın ortalarında kışı hissetmeye başladığımız şu günlerde yeterli ve dengeli beslenmenin sağlanması sağlığımızın korunması açısından oldukça önem taşıyor. Mevsim geçişlerinin etkisiyle soğuk algınlıkları pusuda bekler. Ayrıca bu dönemde kişilerin mutsuzluk, depresyon eğilimleri artabilir ve buna bağlı olarak da basit şekerli gıdalara eğilim olur. FitWell Beslenme Koçu ve Milli Takımlar Beslenme Uzmanı Cenk Özyılmaz’ın, sonbahar aylarına özel hazırladığı sağlıklı ve dengeli beslenme tüyolarına göz atarak, siz de bağışıklığınız güçlendirebilir ve hastalıklara yakalanma sıklığınızı azaltabilirsiniz.

ANTİOKSİDANLARA GÜVENİN!
Bu dönemde depresyon eğilimi bireyler de özellikle karbonhidratlara yani şekerli, unlu besinlere yönelir; çünkü bu besinler mutluluk veren serotonin hormonunun salgılanmasını sağlar. Bu da kilo alımıyla sonuçlanır. Beslenme öğünlerini düzenli yapmak, tam tahıllı, posa değeri yüksek karbonhidrat içeren bir besin tüketmek; kan şekerini dengeli bir seviyede seyretmesini sağlayıp kilo almanızı engeller.
Vitaminlerden özellikle A, C, E; minerallerden ise selenyum, çinko ve magnezyum antioksidan özellikleri sayesinde bağışıklık destekleme de daha da önem arz etmektedir. Antioksidanlar hücredeki oksitlenmeyi önleyen maddelerdir. Savunma mekanizmasını güçlendirirler, vücut direncini arttırırlar. Kişiler güçlü bağışıklık sistemleri ile hastalıklara yakalanma riskini azaltıp hastalansalar dahi kısa sürede atlatabilirler. Havuç, maydanoz, sivri biber, limon, kayısı, muz, yeşil sebzeler, kuru baklagiller güçlü antioksidanlar içerirken, fındık, fıstık, badem, ceviz gibi kuru yemişler çinko, magnezyum gibi minerallerin açığını kapatır.

MEVSİMİNDE TÜKETİN
Kışın habercisi olan sonbahar ile birlikte soframızda yer edecek olan sonbaharın getirdiği lezzetlerden bazılarını sıralayalım:

Brokoli:
1 su bardağı pişmiş  brokoli, yetişkinlerin günlük C vitamini gereksiniminin yarısını karşılar.
- Toksinlerden arındırıcıdır.
- Oldukça yüksek oranda K ve A vitamini içerir. Aynı zamanda kalsiyum, magnezyum ve fosfor içeriğindeki vitamin ve minerallerden yalnızca bazılarıdır.
- Araştırmalar özellikle kolon ve akciğer kanserini önlemede etkili olduğunu belirtiyor.

Lahana-Enginar-Karnabahar:
- Önemli bir K, C ve A vitamini, folat ve diyet posası kaynağıdırlar.
- Fosfor, potasyum, magnezyum, B6 vitamini ve E vitamini yönünden de zengindirler.
- Bağışıklık sistemini güçlendirirler.

Kuru incir:
- A, B, C vitaminlerini içermesinin yanı sıra; kalsiyum, demir, magnezyum ve fosfordan da iyi bir kaynaktır.
- Hücre yenilenmesine yardımcı olur.
- Lif oranı yüksektir, bu nedenle bağırsakların çalışmasında etkilidir.

Ayva:
- C ve A vitaminleri, mineraller ve antioksidan bileşen içeriği yüksektir.
- Bulantı gibi mide rahatsızlıklarında ve ishal durumlarında olumlu etkileri vardır.

Roka:
- Yüksek miktarda C vitamini içerir, aynı zamanda K ve P vitamininden zengindir.
- Bağışıklık sistemini güçlendirir.
- Vücuttaki toksinleri atmaya yardımcıdır.
- Kas ağrılarına iyi gelir.

Yabanmersini:
- Lif oranı yüksektir.
- Çok güçlü antioksidan özelliğe sahiptir, doğal anti-aging etkidedir.
- Kan şekerini düzenler, bu sayede çabuk acıkmayı engeller.
- Son çalışmalarda karın bölgesi yağlanmasını azalttığı görülmüştür.


Mandalina:
- C vitamini açısından zengindir, kabuğu da yüksek oranda potasyum içerir.
- A ve B grubu vitaminleri ile kalsiyum, potasyum, magnezyum, sodyum, demir, brom ve fosfor minerallerini içerir.
- Bağışıklık sistemini güçlendirir, antioksidan özellik gösterir.
- 100 gramı yaklaşık 1 günlük C vitamini ihtiyacının yüzde 70'ni karşılar.

Kuru Kayısı:
- Üç kayısıdaki A vitamini bir insanın günlük ihtiyacının yarısını karşılayacak orandadır.
- Yaklaşık 120 ml kayısı suyu ise bir insanı günlük C vitamini ihtiyacını karşılar.
- İçeriğindeki demir tuzları kansızlığa iyi gelir.

Pancar:
- A,B, C vitaminlerinden çok zengindir.
- Demir içeriği sayesinde kansızlığa karşı etkilidir.
- Yüksek antioksidan özellik taşır, hastalıklara karşı koruyucudur.