Spor öncesi ve sonrası beslenme nasıl olmalıdır?

Spor öncesi ve sonrası beslenme nasıl olmalıdır?
Spor öncesi ve sonrası beslenme nasıl olmalıdır?
Spor düzeninizi oturttunuz, peki beslenme düzeninizi de spor ritminize göre ayarladınız mı? Spordan önce ve sonra beslenirken nelere dikkat etmeniz gerektiğini beslenme uzmanı Cenk Özyılmaz anlatıyor...

Spor ve beslenmenin sağlıklı yaşama olumlu etkisi herkesin malumu... Öyle ki bu durum, tarihin çok eski dönemlerinden beri biliniyor. Hipokrat, M.Ö. 480'de sağlıklı yaşamın temel ilkesini açıklarken, sağlıklı yaşam için bireyin beden yapısının ve çeşitli besinlerin etkilerinin bilinmesinin gerektiğini söylemiştir.  
Ancak sağlıklı bir yaşam için beslenme tek başına yeterli değildir. Beslenmeye ek olarak sağlıklı yaşam için egzersiz de yapılmalıdır. Bu nedenle günümüzün standartları ile ortaya çıkan sağlık sorunları, insanların düzenli spor yapmaya, düzenli beslenmeye ve her iki konuda da doğru bilgilenmeye zorlamaktadır. FitWell Beslenme Koçu ve Milli Takımlar Beslenme Uzmanı Cenk Özyılmaz'ın spor öncesi ve sonrası beslenme önerileriyle, siz de daha sağlıklı bir bedene sahip olabilirsiniz.

Spor yapan kişilerin sağlıklı ve üst düzey bir performans gösterebilmesi için beslenmelerine özen göstermeli gerekmektedir. Spor yapan kişinin başarısında;

· Beslenme
· Genetik yatkınlık
· Dinlenme
· Düzenli antrenman etkendir.

Antrenman programıyla beraber uygulanan doğru beslenme programları, spor yapan kişinin dayanıklılığının ve atletik performansını geliştirmesine yardım eder.

Besin Grupları
Besinleri oluşturan organik ve inorganik kimyasal maddeler, besin öğesi olarak tanımlanır. Yiyecek ve içeceklerde bulunan besin öğeleri, altı ana başlık altında toplanmaktadır. Bunlar:

· Karbonhidratlar
· Proteinler
· Yağlar
· Vitaminler
· Mineraller
· Su

Yeterli ve dengeli beslenmenin kuralı, bu altı ana besin ögesinin günlük gereksinim kadarının vücuda alınmasıyla tamamlanmaktadır.

Egzersiz öncesi beslenme
Egzersizden 90-120 dakika önce yemek yemeyi tercih etmek doğru olmakla birlikte bazı durumlarda 60 dakika önce miktarı fazla olmayan yiyecekleri tercih etmek de doğru sayılmaktadır.
Son çalışmalar, egzersizden 2-3 saat önce tüketilen öğünün 100-150 gram karbonhidrat içermesinin, performansı artırdığını göstermektedir. Egzersiz öncesi öğünün ölçüsü ve zamanı birbiriyle ilişkilidir. Mide boşalmasını sağlamak için egzersize yakın son öğünün hacmi az olmalıdır.


Bu öğünün temel ilkesi;

· Yeterli miktarda sıvı
· Düşük yağ
· Yüksek karbonhidrat
· Orta düzey protein ve alışkın olduğu yiyeceklerin kişiye sunulmasıdır.
· Kişiler hiçbir koşulda aç olarak egzersize başlamamalıdır.
· Egzersiz öncesi mideyi rahatsız etmeyecek, sevilen ve daha önce denenen yiyeceklerin tercih edilmesinde fayda vardır.

Egzersiz Sonrası Beslenme
Egzersizden sonra yıpranan dokuları ve hücreleri beslemek için protein kaynağı yüksek gıdaları tüketmek gerekmektedir. Spordan hemen sonra bu gıdalar tüketmek kasların beslenebilmesi için oldukça önemlidir.

Bu öğünün temel ilkeleri: 

· Yeterli miktarda sıvı
· Düşük yağ
· Yüksek protein
· Orta düzey karbonhidrat.