Su hayattır, çünkü...
Su hayattır, çünkü...
Suyun vücudumuz için ne kadar önemli olduğunu, gün içinde yeterli miktarda su tüketmemiz gerektiğini duymadığımız gün yoktur. Peki ama suyun gerçekten neden bu kadar mühim olduğunu, tam olarak nasıl ve ne kadar su içmemiz gerektiğini biliyor musunuz?

RADİKAL - Beynin ve kasların yüzde 70’i, kanın yüzde 90’ı, kemiklerin yüzde 20’si sudan oluşur. Su, hayatımız için oksijenden sonra gelen en önemli ikinci maddedir. Hücrelerin yaşamsal faaliyetleri vücut fonksiyonlarının yerine getirilmesi, vücut biyoritminin bozulmaması için su tüketimi çok önemlidir. Bunun yanı sıra vücutta biriken toksinleri atmak vücudun ısı dengesini sağlamak için gün içerisinde idrarla 1000-2000 ml, deri yoluyla 300-600 ml dışkı ve solunum ile 300’er ml su kaybedilmektedir. Su hücre yenilenmesini sağlar, kan akışkanlığını sağlar ve buna bağlı kalp-damar hastalıkları riskini azaltır, yaşlanmaya karşı etki gösterir, cildin dolgun ve pürüzsüz kalmasını sağlar.
Vücudumuzun su ihtiyacı yaş, cinsiyet, boy uzunluğu, vücut ağırlığı ve fiziksel aktiviteye göre farklılık gösterir. Çocukların vücut su oranları ise yetişkinlere göre daha yüksektir. Egzersiz yapan bireylerin günlük su ihtiyacı egzersiz yapmayan kişilere göre daha fazladır. Yapılan egzersize göre su içimi artırılmalıdır. Kardiyo egzersizlerinden sonra su tüketimi bir miktar daha arttırılmalıdır. 

KİLO VERDİRİR
- Suyun kilo verme üzerine de olumlu faydaları vardır. Su tüketiminin düzgün şekilde yapılması, midede doygunluk hissi sağlayarak gıda alımını kısıtlar, metabolizmanın çalışmasını tetiklediği için enerji harcanmasını artırır.

- Bağırsak faaliyetlerinin düzgün ilerlemesini sağlayarak kilo kaybının ağırlığa doğru yansımasını sağlar. Kilo alıp vermelere bağlı oluşan sarkmaların toparlanması için de egzersiz ile birlikte yeterli su alımının sağlanması gerekmektedir. 

- Vücutta taşıyıcı göreve sahip olan su, hücrelere besin ve oksijen taşır vücutta biriken toksik öğelerin atımını kolaylaştırır. Su, kan ve lenf sisteminin büyük bir kısmını oluşturur.

- Vücut sıcaklığının düzenlenmesinde rol alır.

- Kan basıncını kontrol eden elektrolitlerin dengelenmesine ve taşınmasına yardımcı olur.

- Sıcak havalarda vücudu serin tutar ve soğuk havalarda vücut izolasyonu sağlar.

- Yeteri kadar tüketildiğinde cildin daha düzgün, daha yumuşak, daha parlak ve daha esnek olmasını sağlar.

- Tükürük ve mide salgısında bulunarak, besinlerin sindirilmesinde görev alır.

- Emziren kadınlarda süt üretimini artırır.

- Bağışıklık sisteminin görevini yapabilmesi için su gerekmektedir. Bu özelliği ile zinde ve dinç kalmada yardımcı olur.

- Eklemlerin kayganlığını sağlar.

- Su tüketimi azaldıkça vücutta depolanan yağ miktarı artmaya başlar ve kilo alımı gerçekleşir.

- İçme suyu veya doğal kaynak sularının birçoğu, bölgeden bölgeye değişmekle birlikte, bazı mineralleri içerir. Vücudumuz için gerekli olan minerallerin bir kısmını içtiğimiz sulardan elde ederiz. Bunlar içinde kalsiyum, magnezyum ve sodyum daha fazla miktarda olanlardır. Flor, iyot ve diğer eser elementlerin de bir kısmını içtiğimiz sulardan sağlarız.

GÜN İÇİNDEKİ SU TÜKETİMİMİZ NASIL OLMALI?
Gün içinde su dışında birçok sıvı tüketmekteyiz. Fakat bu sıvıların bazılarının (çay, kahve vb.) diüretik özellikleri olduğu için vücudumuzun ihtiyacı olan suyu karşılayamadığı gibi, atımını da arttırıcı özellikleri vardır. Bu sebepten bu tip sıvıları su yerine tüketmemeliyiz.
Az içilen su kadar fazla içilen suyunda vücut için zararları vardır. Özellikle kalbi ve böbrekleri çok yormanıza ve bu organlarda hastalık durumunda yetmezliklerde zarar vermenize sebep olur. Gereğinden fazla su tüketimi su zehirlenmesine yol açabilmektedir. Yetersiz su tüketimi kabızlığı tetikler. Vücutta yeterli su olmadığı durumlarda, vücut ihtiyacı olan suyu karşılamak için kalın bağırsaklardan su çekerek (geri emilim) dışkının sertleşmesine ve böylece de kabızlığa neden olur.
Vücutta, özellikle el ve ayaklarda oluşan ödemi vücuttan atabilmek için, yeterli su tüketimi yapmak gereklidir. Günde ihtiyacımız olan sağlıklı ve yeterli su tüketimi, vücut ağırlığının her 25 kilogramı için 3-4 su bardağı arasıdır. Boy, cinsiyet gibi faktörler bu sayıyı değiştirebilir.
Vücudumuzun sudan en iyi şekilde faydalanmasını sağlamak için, su tüketimini yemeklerden 30 dakika önce ya da 30 dakika sonra gibi ayarlamamız gerekmektedir. Yemek aralarında içilen su mide hacmini genişleterek daha sonrasında fazla gıda alımına sebep olabilmektedir.