Tabletler medyanın son şansı olabilir

Tabletler medyanın son şansı olabilir
Tabletler medyanın son şansı olabilir

Rupert Murdoch ve Steve Jobs un projesi The Daily 0.99 dolara satılacak.

News Corporation'ın sahibi Rupert Murdoch ile Apple'ın patronu Steve Jobs'un, iPad'e özel ilk gazete The Daily için işbirliğine gitmesi, içerik, geleneksel medya ve tablet devrimi tartışmasını yeniden alevlendirdi

İnternet üstünde içeriğin ücretlendirilmesi sadece medyanın değil, içerik üreten herkesin ortak sorunu. Güvenlikten mahremiyete, ücretlendirmeden hak eşitliğine kadar pek çok kronik sorununun temel kaynağı ise internetin bugün kullanıldığı amaçlar için kurulmamış oluşu.
İçeriğin ücretlendirilmesi konusundaki girişimler gündeme yeni gelmiş olsa da internetin bu kadar popüler olmadığı doksanlı yılların ortalarında The New York Times (NYT) tarafından yine denenmişti. NYT içeriğinin kısıtlı bir kısmını paylaşıp geri kalanı için ücretli aboneliği şart koşmuştu. Ancak bu girişim sayfalarına reklam alan sitelerin bile çıkarcı olmakla itham edilip karalandığı döneme denk geldiği için başarılı olamamış, okur kaybettirmiş ve ücretsiz hale dönülmüştü. Buna rağmen NYT her dönem internetin en çok başvurulan ve en çok kazanan web sitesi olmayı başardı. Benzer girişimler Türkiye ’de de denedi ancak hiçbir ‘verimli’ iş modeli yaratılamadı.
Web’in ücretli modele yönelik sıkıntılarını içerikteki tekilleşme, ortak ödeme metod ve standartlarının oluşmaması, yayıncıların ortak hareket edememesi olarak sıralayabiliriz. 

Ödeme metodu yenilenmeli
Özellikle Türkiye’de gazetelerin neredeyse tamamı özel haberlerden arınıp ajans çevirisine dönmüşken kullanıcıların köşe yazarları dışında herhangi bir içerik için ödeme yapmayacağı ortada. Bu trafik kaybının reklam gelirine etkisi de herkesin göze alabileceği bir risk değil. Bütün büyük yayıncıların rekabet içgüdüsünden sıyrılıp ortak bir ödeme metodu ve muadil bedele geçmediği bir süreçte kullanıcıların her zaman ücretsiz seçeneklere kayacağı da aşikar.
Bu yapıyı değiştirebilecek tek unsursa tabletler. Zira kullanıcılar yeni bir mecraya geçerken kullanım alışkanlıklarını da değiştirmeye daha meyilli oluyor. Bunun en taze örneğini internette korsan MP3 paylaşımının altın çağını yaşadığı yıllarda aynı şarkılara, aynı kişilerin cep telefonu melodisi olarak milyonlarca lirayı ödediği günlerde gördük. 

Yeni bir medya markası parlayabilir
Tablet bilgisayarların yeni mecrasında da kullanıcılar farklı bir içerik tüketim alışkanlığı kazanabilir. Okumaya göre tasarlanmış ve bilgisayar ekranından daha etkileşimli, zengin ve tüketimi kolay bir mecrada tek tıklamayla uygun bedeller karşılığı kolayca abone olunabilen yapılar medyanın elinde kalan son koz.
Pazar eğilimleri ABD’den başlayarak Mart 2011’de birçok büyük yayın kuruluşunun iPad ve benzeri tablet versiyonlarını ücretli hale getireceğini gösteriyor. Fakat burada en önemli konu diğer içerik kaynağı ve kullanıcıların nasıl tepki vereceği. Zira bu süreç şu an adını bile duymadığımız ve farklı bir gelir modeline sahip yeni bir medya markasının sıyrılıp parlayacağı bir dönemi tetikleyebilir. Yani bu silah teknoloji tarihindeki pek çok örnek gibi geri tepebilir.


    ETİKETLER:

    IPad

    ,

    İnternet

    ,

    Altın

    ,

    Türkiye