Türklerin kravatını Hırvatlar bağlayacak

Avrupa'da Otuz Yıl Savaşları sırasında Fransa'ya lejyoner olarak giden Hırvat askerlerinin boyunlarına eş ve sevgililerinin bir sevgi sembolü olarak bağladığı...
Haber: SAİME COŞKUN / Arşivi

Avrupa'da Otuz Yıl Savaşları sırasında Fransa'ya lejyoner olarak giden Hırvat askerlerinin boyunlarına eş ve sevgililerinin bir sevgi sembolü olarak bağladığı eşarp benzeri kravatlar, artık tüm dünyada vazgeçilmez bir aksesuvar. Biz bu gerçeği Kim 500 Milyar İster? yarışması ile öğrendik. Hatta yarışmacının bu soru nedeniyle 125 milyar liradan olması da yanıtı hafızalara iyice kazıdı.
Hırvatistan'ın en büyük şirketlerinden, kravat üreticisi Croata da, hem bu ünü sıcağı sıcağına değerlendirmek, hem de kravat kültürünü yerleştirmek için Türkiye pazarına hızlı bir giriş yaptı. Türkiye'ye beş ay önce giren Croata, ürünlerini diğer 14 ülkeye göre yüzde 50 ucuza satıyor. Ayrıca dünyada sadece dört adet üretilen Croata 4 kravat serisinin tamamını Türkiye'ye gönderen şirket, serinin üçünü ünlü üç kişiye hediye edip, dördüncüyü açık artırmayla satacak. Gelir ise spastik çocuklar okuluna bağışlanacak.
Hisse yerine kravat satıyor
Croata Türkiye distribütörü Sencer Özbay eski bir borsacı. Daha önce borsada hisse senedi alım satımı yapan Özbay, Kim 500 Milyar İster? yarışmasında kravatla ilgili çıkan sorunun, Hırvat kravat üreticisi Croata'nın Türkiye'ye olan ilgisini artırdığını söylüyor ve "Şirketimiz, kaybeden yarışmacıya teselli armağanı olarak Croata 4 serisinden bir tane sunmak için yerel basını da alarak Türkiye'ye geldi. Ancak yarışmacı, program ile arasındaki hukuksal sorunlar nedeniyle hediyemizi kabul etmedi. Biz de programa katılan Sakıp Sabancı ile görüştük. Sakıp Bey ile spastik çocuklar okuluna yardım amaçlı bir proje geliştirdik," diyor.
Hırvatistan'ın küçük bir köyü olan Slovenya'da ipek kumaştan elde dokunan kravatlardan Croata 4 serisi aynı renk ve desenden sadece dört adet, National serisi ise en fazla 50 adet üretiliyor. Croata'nın ayrıca aynı kumaştan teknoloji kullanarak seri üretim yaptığı iki alt markası da bulunduğunu belirten Özbay, şunları söylüyor: "Bütün kravatların desenleri Croata'nın kravat akademisinde oluşturuluyor. Akademi aynı zamanda kravatın tarihini araştırarak standartlarının korunmasını sağlıyor. Akademide heykel, tablo ve yazıtlardan küçük semboller, işaretler desen haline getiriliyor, bazen de hikâyeler desene dönüştürülüyor. Kravatın hikâyesi de alan müşteriye küçük bir kitapçık halinde veriliyor. Yani her kravatın bir hikâyesi var. Akademi bugüne kadar her birine ait ayrı bir hikâyesi bulunan 5500 desen tasarladı. Her ay üretilen desen sayısı ise 50."
Hırvatistan hükümetinin yurtdışı gezilerinde resmi hediye olarak da kullanılan kravatları Türkiye'de de Süleyman Demirel, Fikret Ünlü ve Selçuk Erdem gibi ünlüler tercih ediyor. Croata'da fiyatlar ise seri üretim kravatlarda 30 milyon lira, National serisinde 80 milyon lira ve Croata 4 serisinde 300 milyon lira. Croata'nın Türkiye'de tanıtım amacıyla ürünleri yüzde 50 indirimli sattığını vurgulayan Özbay, en çok National serisinin satıldığını, Croata 4 serisinin ise daha çok siyasilere hediye edilmek üzere tercih edildiğini belirtiyor.
Türkiye'de kravatın çok sevildiğini ve kullanıldığını anlatan Özbay,
"Kıyafetlere uygun kravat seçimine büyük özen gösteriliyor. Ama kravat bağlamayı bilen çok fazla yok. Bu yüzden Hırvatistan'daki kravat akademisinden yetkililer, İstanbul'a gelerek, isteyen herkese kravat ve papyon bağlama kursunu ücretsiz olarak verecek," dedi.
Croata'nın, kravatın yanı sıra gömlek, papyon, damatlık yelek, şal, eşarp ve gömlek de ürettiğini kaydeden Özbay, halen Profilo Alışveriş Merkezi'ndeki tek mağaza ile hizmet verdiklerini ancak 2003'te Akmerkez ve Bağdat Caddesi'nde şube açacaklarını kaydetti.