Yad ellerdeki kuma

Yad ellerdeki kuma
Yad ellerdeki kuma
Haber: MURAT ÖZER / Arşivi

Avusturya’da doğup büyümüş sinemacı Umut Dağ’ın ilk uzun metrajlı kurmaca filmi ‘Kuma’, bol katmanlı hikâyesiyle dikkatleri çeken ve bu katmanlar arasında ortalamanın üstünde bir hızda turlayan, seyre değer bir çalışma. Genç yönetmen, ele aldığı meselenin kaçış noktalarını da iyi değerlendiriyor burada; daldan dala atlamak yerine her şeyi iç içe geçirmeyi başarıyor.
Avusturya’ya gelin giden, ama kuma olarak geleceği şekillenen 19 yaşındaki Ayşe’nin, ‘yerine geçeceği’ evin kanserli annesi Fatma’yla ilişkisini merkeze alıyor ‘Kuma’nın hikâyesi. Muhafazakâr bir ailenin içine ‘ters’ bir refleksle kabul edilen Ayşe’yi savunan ve ona kol kanat gerense Fatma oluyor. Bu iki kadının hikâyesi, bir yandan ‘büyüme’yle anlamlanan bir çizgide gelişirken, öte yandan da bu durumun yan etkileriyle şekilleniyor.
Begüm Akkaya ve Nihal Koldaş’ın birbirlerini tamamlayan kompozisyon çalışmalarından güç alan film , iki kadının dünyalarını altüst eden yapıyı öne çıkarıyor, onların hayattan beklentilerinin ‘sınırlı’ doğasının içinde geziniyor. Ailenin diğer bireylerinin tepkilerini de ‘doğru’ açılardan yaklaşarak hikâyesine malzeme yapan Umut Dağ, merkezdeki durumun etrafına konuşlanan ‘hikâyecikler’i de es geçmiyor. Bu türden bir yaklaşım, zaman zaman ana çizginin dağılmasına yol açıyor ama bunun büyük bir çözülme yaratmadığını söyleyebiliriz.
‘Kumalık’ meselesine eleştirel bakış getirmek gibi bir tavrı yok bu filmin. Daha doğrusu, asıl ilgilendiği konu bu değil. Kadın dayanışmasının alabildiğine farklı bir yüzünü taşıyor beyazperdeye. Koşullar içinde eriyip giden ve başka bir şeye dönüşen kimi ‘duruşlar’ da filmin ilgi alanları içinde öne çıkıyor. Hem Ayşe hem de Fatma için bir tür ‘sınav’ tadında süregiden hikâye, dikenli yolları arşınladıktan sonra her ikisini de bu sınavdan geçiriyor, en azından kendi koşulları içinde. Umut Dağ’ın da bu resim özelinde iyi bir başlangıç yaptığını söyleyebiliriz; hikâye anlatımı konusunda yetkin bir görüntü veriyor genç yönetmen. Michael Haneke’den aldığı dersler işe yaramış anlaşılan!


    ETİKETLER:

    Avusturya

    ,

    Resim

    ,

    Kadın

    ,

    kol

    ,

    film

    ,

    zaman

    ,

    genç