Yeni normal

Yeni normal
Yeni normal
Fransız modaevi Givenchy'nin Paris'ten New York Moda Haftası'na taşıdığı defilesi önümüzdeki hafta gerçekleşecek. Bir dizi heyecan fırtınası yaratan bu şov yaklaşık 800 kişilik bir 'sokaktaki adam' kontenjanına sahip. Defile öncesinde hem bu demokratik moda ortamına hem de yaklaşan Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul gelişmelerine bir göz atalım.
Haber: BARIŞ ÇAKMAKÇI - baris.cakmakci@gmail.com / Arşivi

Bundan tam bir ay önce 3 Ağustos tarihli yazımda “Herkes yerini alsın, sezon başlıyor” demiş; New York'taki Madison Avenue 747 numarada açacağı yeni mağazası nedeniyle temsiliyet gücünü artırmak isteyen Givenchy'nin, şovunu Paris’ten New York’a taşımasından bahsetmiştim.

Herkes yerini alsın, sezon başlıyor!

LVMH grubuna bağlı ünlü Fransız modaevinin 11 Eylül akşamı 18:30'da New York Moda Haftası'nda yapacağı defile öncesinde markanın kreatif direktörü Riccardo Tisci, yeni bir kararla daha moda gündemini meşgul etti. Miami’den sonra ABD’deki ikinci mağazasının hazırlıklarını tamamlayan Tisci, daha geniş bir kitleye hitap etmek üzere - yazı yazıldığı sırada henüz mekânı netleşmemiş olan - defilesine halkın da katılabileceğini açıkladı. Bu nedenle ‘ilk gelen ilk yeri kapar’ mantığında 820 kişilik bir konuk bölümü ayırdı. Bu halka açık alanın rezervasyonunu yapmak üzere web sitesi üzerinden online başvuruları da kabul etmeye başladılar.
Tisci’nin artistik yönetimini ünlü performans sanatçısı Marina Abramoviç ile birlikte yapacağı şovunu izleyecek olan bilet sahipleri, satın almacılar ve basın mensupları gibi endüstri üyelerinin ve şöhretli isimlerin oturduğu bölümden ayrı bir yerde konumlanacak. Defileye ayrıca şovun yapıldığı mekâna yakın oturan çevre sakinlerinin yanı sıra, FIT ve Parsons gibi okullardan öğrencilerin de katılabilmesi için kontenjan eklendi. Bir yandan şov hazırlıklarını sürdüren Tisci, sosyal medyada etkiyi artırmak amacıyla bir de #GRTnyc17 etiketini yarattı. Siz de bu etiket üzerinden gelişmeleri takip edebilirsiniz.

DEMOKRATİK DEFİLE AÇILIMI
Hatırlar mısınız bilmem, 2009 yılında dünyaca ünlü fotoğrafçı Nick Knight ilk kez SHOWstudio.com üzerinden Alexander McQueen’in Plato’s Atlantis isimli 2010 İlkbahar/Yaz defilesini podyuma kurulan iki devisal kamera eşliğinde canlı streaming ile yayınlandığında moda sektörü yepyeni bir platforma geçmişti. Defilelerin ulaşılması zor, kendine münhasır sırça köşk aurası dağılmaya başlamış, daha demokratik bir kimliğe bürünmeye başlamıştı.
Moda tarihindeki ilk live-stream defileyi ve Alexander McQueen ile yapılan röportajı buradan izleyebilirsiniz: https://vimeo.com/9383843

Ardından Twitter, Instagram, Snapchat ve son olarak Periscope ile dünyanın her yerinden izlenebilen defileler modanın gözalıcı ışıltıdaki bu şovlarını ‘sokaktaki adam’a da ulaştırır oldu. Artık herkes ilk sıranın gediklisi.

BİZ ZATEN YAPIYORUZ
Malumunuz, Tisci’nin New York’ta yankı uyandıran bu halk açılımı bizler için yeni bir durum değil. İstanbul’da moda haftası ismini zikretmeye başladığımız ilk günden bu yana sektör oyuncularının ve şöhretlerin yanı sıra, halkın da katılabildiği demokratik bir ortama sahibiz. Başta öğrenciler olmak üzere defile yapan tasarımcıların ve markaların çevresi ve hatta moda sevenlerin bile çoğunlukla izleyebildiği son derece ‘açık’ bir yapımız var.

Her zaman olduğu gibi merceğimizi yine İstanbul’a çevirelim istedim ve 12-17 Ekim tarihleri arasında düzenlenecek olan Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul’un (MBFWI) kurmay ekibinden IMG-Doğuş Moda Direktörü Banu Bölen’le konuştum. Geçtiğimiz mart ayında gerçekleşen MBFWI’den itibaren İstanbul’daki şovların da canlı olarak web üzerinden stream edildiğini aktaran Bölen, defilelerin bitiminde tüm fotoğrafların dünya ile eş zamanlı paylaşıldığını ve bu sayede İstanbul moda sahnesinin dünyanın önde gelen yayın kuruluşlarının veri tabanına girdiğini belirtti.
Geçtiğimiz hafta makyajını yenileyip style.com ismine veda ederek yayınına devam eden Vogue Runway’de, MBFWI’de sunulmuş 2015 Sonbahar/Kış koleksiyonlarını bulabilirsiniz. 

http://www.vogue.com/fashion-shows/istanbul-fall-2015

MBFWI CEPHESİNDEN YENİ HABERLER
Bu sezon ilk kez Tarihi Bomonti Bira Fabrikası’nın bünyesinde kurulan Bomontiada’da gerçekleşecek olan MBFWI ile birkaç yeni gelişmeyi de bu vesileyle öğrenmiş oldum. Biri yaklaşık 500, diğeri ise yaklaşık 300 kişilik olan iki defile alanı dışında bir de stüdyo prezentasyon alanı kurguladıklarını belirten Bölen, live stream’in teknik anlamda güçlendirilmiş olarak devam edeceğinin altını çizdi.
Defile başvurularının devam ettiğini ve yeni tasarımcı sayısında yüzde 15 oranında artış olduğunu da vurgulayan Bölen, “Bu sezon sektördeki 15'nci yılını kutlayan MTD Başkanı Mehtap Elaidi, Mercedes-Benz celebrates Mehtap Elaidi başlığıyla özel bir şov gerçekleştirecek” diye ekledi. Bir başka artış da sezon koleksiyonlarını satınalmacılarla buluşturan The Core tarafında. Yaklaşık 200 kişilik yabancı satınalmacı grubunun geleceği bu bölüme sektör tarafında da artış sağlanmış durumda. Bu da beklediğimiz gibi MBFWI bünyesinde artık daha fazla marka göreceğimiz anlamına geliyor.
Son olarak Bölen’e gündemdeki acı haberler doğrultusunda alacakları olası tepkileri sorduğumda ise “Bu bir endüstri. İşin şov tarafı olmadan oyun olmaz. Biz de tasarımcıları ve markaları kurgunun olması gerektiği şekilde yapmaları yönünde serbest bırakıyoruz. Ama daha önceki sezonlarda olduğu gibi, sıcak gündem gelişmelerine göre organizasyon bünyesindeki parti ve kutlamalara iptal kararı da verebiliriz” yanıtını verdi.

Her gün yinelediğimiz temennimizi bir kez daha buradan paylaşıyorum: Umarız acı olaylar artık bir son bulur ve daha huzurlu bir ortamda, kalkınmış bir ekonomi içinde sektör oyuncularımız dünya çapında başarılara imza atmaya devam eder.