Yolculuklarda ipler onun elinde

Yolculuklarda ipler onun elinde
Yolculuklarda ipler onun elinde
Defne Tesal, 'Cam Kenarı' başlıklı sergisinde otobüs yolculukları izlenimlerini ipliklerle kumaşa işlediği resimlerle anlatıyor.
Haber: MÜGE AKGÜN / Arşivi

MSGSÜ Sahne Dekorları, Kostüm ve Kukla Bölümü’nde lisans eğitimi alan, bir dönem İtalya ’da kuklacılık üzerine çalışmalar yapan Defne Tesal’ın adını bol ödüllü kısa çizgi filmlerle duymuştuk. Şimdi ise inanılmaz emek ve sabır isteyen bir işe soyunmuş.
Birçoğumuz gibi karayolu yolculuğunu, otobüs camının kenarına başını dayayarak saatlerce gitmeyi kendi başına kalmayı, devamlı yeni görüntülere şahit olmayı çok seven Defne Tesal’ın izlenimlerinden ortaya birbirinden etkileyici soyut resimler çıkmış. Bir anlamda farklı bir yolculuğu başlattığı ilk kişisel ‘Cam Kenarı’nda yol hikâyeleri anlatıyor. Çalışırken yolda çektiği fotoğrafları ve küçük eskizleri kullanmış. Bu görselleri birebir aktarmak yerine; deforme ederek, parçalara ayırarak, bölümler ekleyip çıkartarak ilerlemiş. Ve ortaya gerçekte var olan yerlerin görüntüleri değil, oralardan esinlenerek yaptığı hayali manzaralar çıkmış. Ancak bu resimlerin malzemesi alışılageldik malzemeler değil. Kumaş, iplik ve iğne. Aslında Defne’nin yaptığı şey şimdi pek bilinmese de gergef kullanarak bir anlamda nakış işlemek.
Ancak o bunu fark ederek yola çıkmamış. Bu yüzden de işlerinden bahsederken “Yaptığımı nakış olarak adlandıramam, nakışın belli teknikleri, yöntemleri ve geleneği var. Benim yaptığım bunlara pek uymuyor. Çalışırken resimleri önce basit hatlarıyla kumaşa çiziyorum. Sonra ip ile dikerek renklendiriyor, detaylandırıyorum. İlk dönemlerde resimlerin üzerine parça kumaşlarla kolaj yapıp, üzerine iple detaylar koyuyordum. Zamanla resimleri sadece dikiş oluşturmaya başladı. Dikerek resim yapmaya başladığımda yaptığımın nakışa, goblene benzediğinin farkında değildim. Geçmişini, köklü geleneğini hiç düşünmemiştim” diyor.
Tabii ki bilinçaltı anneannesinin nakış ve goblen işlemesi, sandık içinde duran, zamanında çeyiz olarak yapılmış işlemeli eski yatak örtüleri, masa örtüleri, seccadeler görmesinin etkisi de olabilir bu ilgide.
Defne Tesal, aslında sanat yolculuğunda zoru seçmiş bir isim. Daha önce en az bu çalışması kadar zorlu ‘Stop motion animasyon’ ile de ilgileniyordu.
Defne Tesal’ın ‘Cam Kenar’ı başlıklı sergisi 17 Mayıs’a kadar Galeri Artist Cukurcuma’da.

İĞNEYLE KUYU KAZMAK

İğneyle kuyu kazmak denir bu yaptığın işe aslında, bundan sonraki çalışmaların yine aynı konsept üzerine mi ilerleyecek?
Evet iğneyle kuyu kazmak! Ama yapım süreci bence çok önemli. Bazı insanlar düşünce sürecine vakit ayırıp her şeyi uygulamaya geçmeden kafalarında halletmeyi tercih ediyorlar. Ben pek böyle biri değilim. Uygularken konsantre oluyorum ve kafamdakini düşünüp, oluşturabiliyorum. Bu sürecin de uyguladığım teknikten dolayı uzun sürmesi iyi geliyor. Hayatta çoğu şeyde acele etmek gerekiyor ama dikerken acele edemiyorsun. Sakin ve sabırlı olman lazım. Bundan sonra teknik olarak; dikişin yanı sıra, dokuma yapmayı ve ipi üç boyutlu kullanmayı da düşünüyorum. Yeni konular da çalıştıkça kafamda oluşmaya başlıyor...


    ETİKETLER:

    İtalya

    ,

    sanat

    ,

    Resim

    ,

    Galeri

    ,

    Lisans