Çiçek ihracatı 10 yılda 20'ye katlandı

Çiçek ihracatı 10 yılda 20'ye katlandı
Çiçek ihracatı 10 yılda 20'ye katlandı
- Çiçek Tanıtım Grubu Sözcüsü Öğmen: - "Sektör 10 yıl önce 5 milyon dolar ihracat yapıyordu, bu rakam geçen yıl itibarıyla 20 kat artışla 100 milyon dolara ulaştı" - "Avrupa ülkelerinde kişi başına yıllık çiçek tüketimi 60-80 avro, Türkiye'de ise 2 avro"

İZMİR (AA) - GÜLCAN KAPLAN - Çiçek Tanıtım Grubu Sözcüsü Ali Osman Öğmen, çiçek ihracatının 10 yılda 20 kat artarak 100 milyon dolara ulaştığını söyledi. 

Öğmen, AA muhabirine, çiçekçilik sektörünün Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre tarımsal alanda ihracatını en yüksek oranda artıran sektörler arasında yer aldığını belirtti.

Sektör tarafından en fazla İngiltere, Almanya, Bulgaristan, Romanya, Rusya ve Türk Cumhuriyetlerine ihracat yapıldığını ifade eden Öğmen, "Sektör 10 yıl önce 5 milyon dolar ihracat yapıyordu, bu rakam geçen yıl itibarıyla 20 kat artışla 100 milyon dolara ulaştı" dedi.

Öğmen, sektörün ihracatta elde ettiği başarıyı iç piyasaya taşıyamadığını kaydetti.

Türkiye'de evlilik yıl dönümü, anneler günü, sevgililer günü, kadınlar günü ve yıl başı gibi özel günlerin dışında çiçek alma ve hediye etme kültürünün yerleşmediğini dile getiren Öğmen, şöyle konuştu:

"Avrupa ülkelerinde kişi başına yıllık çiçek tüketimi 60-80 avro seviyesindeyken, Türkiye'de yalnızca 2 avro. Bir ülkenin çiçek tüketimi, gazete ya da kitap satışıyla doğru orantılı. Bu bir kültür ve eğitim meselesi. Bulgaristan ekonomik olarak bizden kötü olmasına rağmen insanlar eve giderken gazete kağıdına sarılı da olsa bir dal karanfil taşır. Bizdeki çiçek kültürü ise tam yerleşmemiş. Bu işi yapan insanlar bile evine düzenli çiçek götürmüyorsa demek ki bu bir kültür meselesi."

Toplumda erkeklerin büyük kısmının ellerinde çiçekle yürümekten dahi çekindiğini belirten Öğmen, gençlerin ise bu konuda daha farklı düşündüğünü, bu nedenle gelecekten umutlu olduklarını söyledi.

Sektörün iç piyasa büyüklüğü konusunda sağlıklı bir envanter çalışması bulunmadığını ancak 250-350 milyon dolar seviyesinde olduğunun tahmin edildiğini anlatan Öğmen, Maliye Bakanlığının başlattığı NACE kodu çalışmalarıyla net rakamların ortaya çıkmasını beklediklerini ifade etti.

- Ruslar beyaz sever, Fransızlar sarı istemez"

Öğmen, çiçek tercihinin ülkenin kültürüne göre değiştiğini, Rusların en çok beyaz karanfili sevdiğini, bazı dönemlerde kırmızı çiçekleri tercih ettiğini, İngilizlerin ise minyatür karanfilden hoşlandığını kaydetti.

Türk Cumhuriyetlerinde çiçekten ziyade bahçe peyzajına yönelik canlı bitkilerin istendiğini belirten Öğmen, Fransızların sarıyı sevmediklerini, İsraillilerin sevdiği çiçek renginin ise beyaz olduğunu anlattı.

Türkiye'de kırmızı renkli çiçeklerin revaçta olduğunu dile getiren Öğmen, "Ama tüm ülkelerde klasik olarak gül her zaman ilk sıralarda tercih ediliyor. Lilyum, gerbera, mevsimine göre orkideyi de çok satanlar arasında sayabiliriz" dedi.

- Sirtaki bitince çiçek ihracatı durdu

Öğmen, ekonomik krizle birlikte Yunanistan'a yapılan ihracatın da dramatik ölçüde düşüş gösterdiğine dikkat çekerek, "İhracatçılarımız karanfillerin kopuk kafalarını Yunanistan'a satardı. Sirtakide tabak kırmak yerine karanfil dökerlerdi. Krizden sonra bu da bitti. Çünkü ilk kesilen harcama kalemlerinden biri çiçek oldu" diye konuştu.