Navlunda Çin baskısı

Navlunda Çin baskısı
Navlunda Çin baskısı
- Çin ekonomisindeki yavaşlamayla ithalatta yaşanan gerileme, navlun piyasasını olumsuz etkiledi - DTO İzmir Şubesi Başkanı Öztürk: - "Dünya denizcilik şartlarını Çin koyuyor gibi düşünebilirsiniz. Çin ithalatını yükselttiği zaman navlunlar yükseliyor. Çin, demir ya da kömür ithalatını düşürdüğü zaman navlunlarda bir düşüş yaşanıyor. Uzakdoğu'dan Avrupa'ya gelen rotalarda her geçen gün düşen bir navlun hareketi söz konusu"

İZMİR (AA) - AHMET BAYRAM - Çin ekonomisindeki yavaşlamayla ithalatta yaşanan gerilemenin navlun piyasasını olumsuz etkilediği bildirildi.

Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk, AA muhabirine yaptığı açıklamada, navlun (taşıyıcı tarafından, gemisinde taşınacak yük için istenen ücret) piyasasını dünyadaki yük hareketlerinin belirlediğini dile getirerek, dünyadaki yük hareketlerinde Çin'den kaynaklı bir yavaşlama yaşandığını söyledi. 

Çin ekonomisindeki yavaşlama nedeniyle navlundaki düşüşün devam ettiğini anlatan Öztürk, " Dünya  denizcilik şartlarını Çin koyuyor gibi düşünebilirsiniz. Çin ithalatını yükselttiği zaman navlunlar yükseliyor. Çin demir ya da kömür ithalatını düşürdüğü zaman navlunlarda bir düşüş yaşanıyor" dedi. 

Öztürk, navlun piyasasındaki düşüşün deniz taşımacılığı piyasasında bazı değişimleri beraberinde getirdiğine dikkati çekerek, şunları kaydetti: 

"Özellikle Uzakdoğu'dan Avrupa 'ya gelen rotalarda her geçen gün düşen bir navlun hareketi söz konusu. Firmalar belirli fiyat artışlarına gitmelerine rağmen piyasada yaşanan rekabet dolayısıyla bir anda eski fiyatlarının altına gerileyebiliyorlar. Birtakım önlemler alınmasına rağmen ana rotalarda büyük firmaların birleşip, tek bir firma gibi hareket etmesi ya da birbirlerinin gemisine yükleme yapması, gemileri büyütmesi gibi durumlar ortaya çıktı. Artık armatörler, gemi taşımacılığından para kazanamaz hale geldiği için liman masraflarından tasarrufla kazanma yolunu tercih ediyorlar."

Dünya ekonomisindeki son gelişmelerden sonra deniz taşımacılığında birçok kavramın değiştiğini savunan Öztürk, "Dünyada artık birim maliyet çok önemli, bu yüzden şirket evlilikleri ortaya çıktı. Gemileri büyütme bazı gemileri hattan çekme daha az, büyük ve yavaş gemiyle servis verme durumları ortaya çıktı. Tersanelerin siparişlerine baktığımızda, önümüzdeki yıllarda teslim edilecek büyük konteyner gemileri görüyoruz" ifadelerini kullandı.

Öztürk, Türk firmalara ait birçok yük gemisinin navlun piyasasındaki düşüşten olumsuz etkilendiğini, ağırlaşan rekabet koşulları nedeniyle yük taşıyamaz hale geldiğini sözlerine ekledi. 


    ETİKETLER:

    Dünya

    ,

    İzmir

    ,

    Çin

    ,

    Gemi

    ,

    Avrupa

    ,

    Para

    ,

    zaman

    ,

    firma

    ,

    şirket

    ,

    Liman