Sevgiliye alınacak hediyede pazar tartışması

Sevgiliye alınacak hediyede pazar tartışması
Sevgiliye alınacak hediyede pazar tartışması
- 14 Şubat Sevgililer Günü öncesi hediyelik eşyada işlerin açılması, pazar tartışmasını beraberinde getirdi - İzmir Kuyumcular Odası, takı satan indirim çadırlarının kapatılması için başvuruda bulunurken çiçekçiler de işi çiçekçilik olmayan internet sitelerinin haksız rekabete neden olduğunu ileri sürdü - İzmir Kuyumcular Odası Başkanı Baransel: "Her 14 Şubat öncesi bazı firmalar, ellerindeki ayıplı malları eritmek için ortaya çıkıyor ve indirim çadırı adı altında satış yerleri açıyor"

İZMİR (AA) - 14 Şubat Sevgililer Günü'nün yarattığı hediyelik pazarı, rekabet tartışmalarına sahne oluyor. İzmir Çiçekçiler Odası özel günlerde artan satışların büyük bölümünün işi çiçekçilik olmayan internet siteleri tarafından yapıldığını savunarak tepki gösterdi. İzmir Kuyumcular Odası ise bir alışveriş merkezinde açılan indirim çadırını şikayet ederek kapatılmasını istedi.

AA muhabirine açıklama yapan İzmir Çiçekçiler Odası Başkanı Kazım Kış, kesme çiçek üretiminin yüzde 60'lık bölümünü üreten İzmir'de olumsuz hava koşullarına rağmen üretimde sorun yaşanmadığını, bazı firmaların büyük miktarda ithalat yapması nedeniyle ürün fazlası oluştuğunu belirtti. 

Piyasada yeteri kadar çiçek olması nedeniyle fiyatların geçen seneyle aynı kaldığını, bir adet gülün kalitesine 5 lira, 7,5 lira ve 10 liradan satışa sunulacağını bildiren Kış, kış aylarında büyük bir durgunluk yaşayan çiçekçilik sektörünün 14 Şubat'a bir kurtarıcı gözüyle baktığını ifade etti.

Çiçek alımında son dönemde internet kanalının yoğun olarak kullanıldığını ifade eden Kış, çiçekçilik kooperatiflerinin ulusal ve uluslararası çiçek gönderi sistemleri bulunmasına rağmen asıl işi çiçekçilik olmayan sadece yazılım üreten bazı firmaların pazar payını artırdığına dikkati çekti.

Kış, şöyle konuştu: 

"Asıl işi yazılım geliştirmek olan bazı firmalar internet üzerinde çiçek dağıtım şirketleri kuruyor. Büyük tanıtım bütçeleriyle bu işe giren şirketler, çoğunlukla çiçek ithal ederek dağıtım yapıyor. Bu firmalar kurdukları dağıtım organizasyonuna dahil ettikleri çiçekçi esnafına da çok düşük paylar ödeyerek adeta sömürüyor. Esnafımız da 'hiç iş yapmamaktansa sürümden kazanırım' mantığıyla hareket ediyor. Bu sistem çiçekçi esnafının sonunu getirmek üzere. 14 Şubat öncesi çok sayıda sipariş almamız gerekirken bunların büyük bölümünün internet sitelerine kaydığını görüyoruz. Bu konuda çiçekçiler olarak çalışma yapmamız gerekiyor."

Kış, tüketicilerin artık her tür ihtiyacını internet üzerinden karşılamayı tercih ettiğini, özellikle büyük kentlerde köşedeki çiçekçiden güzel bir gül seçip sevgilisine, eşine, annesine veren insan sayısının hızla azaldığına da dikkat çekti.

- İşporta altın satıldığı iddiası

14 Şubat'ta en fazla tercih edilen hediyeliklerden olan altında da benzeri bir tartışma yaşanıyor. İzmir Kuyumcular Odası Başkanı Turgay Baransel, 14 Şubat Sevgililer Günü öncesi bazı firmaların alışveriş merkezlerinde indirim çadırları açarak satış yapmasının "işportacılık" olduğunu savunarak çadırların kapatılması için İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne başvuruda bulunduklarını ifade etti.

Baransel, şöyle konuştu:

"Her 14 Şubat öncesi bazı firmalar, ellerindeki ayıplı malları eritmek için ortaya çıkıyor ve indirim çadırı adı altında satış yerleri açıyor. Bu iş yerlerinin ruhsatı, izni yok. Altın satışı yapan iş yerlerinin Kuyumcular Odası'na kayıtlı olması gerekiyor. Üye olmadıkları için burada satılan malları denetleyemiyoruz. Arkadaşlarımızın yaptığı incelemeye göre, satışa konan ürünler arasında ayıplı ürünler olduğu, kalite yönünden sıkıntılar olduğu anlaşılıyor. Buradan alınan bir ürünle ilgili sorun çıkması halinde vatandaş gelecek yıla kadar kimseyi bulamıyor. Büyükşehir Belediyesi'ne çadırların ruhsatı olmadığı, işporta altın satıldığı şikayetiyle başvuruda bulunduk. Çadırda altın satışının durdurulmasını istiyoruz."