Zorunlu kış lastiği uygulamasının başlaması

Zorunlu kış lastiği uygulamasının başlaması
Zorunlu kış lastiği uygulamasının başlaması
- Gazi Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Otomotiv Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Düzgün: - "En önemli konulardan biri aracın bütün tekerleklerinde aynı özelliklerdeki lastiklerin kullanılmasıdır. Dolayısıyla kış mevsiminde aracın tüm tekerleklerine kış lastiği takılması önem taşımaktadır"

KASTAMONU (AA) - Gazi Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Otomotiv Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Mesut Düzgün, kış lastiklerinin sadece aracın çekişini sağlayan tekerleklerde değil, tamamında kullanılması gerektiğini bildirdi.

Düzgün, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 1 Aralık itibarıyla başlayan zorunlu kış lastiği uygulamasının sürüş dinamiği ve güvenliği açısından önem taşıdığını belirtti.

Sürücülere kışlık lastiği seçimi konusunda uyarılarda bulunan Düzgün, "Aracın bütün güvenlik unsurları, lastik ve zemin arasındaki tutunmaya bağlı olarak geliştirilmektedir. Bu nedenle lastik tercihinde kullanım yeri, şartları ve aracın üretici standartları büyük önem taşımaktadır" dedi.

Sadece çekiş tekerleklerine kış lastiği takılmasının yanlış bir tutum olduğunu vurgulayan Düzgün, şunları kaydetti:

"Kış mevsiminde diğer mevsimlere göre sürüş dinamiği ve güvenliği büyük ölçüde değişmektedir. Kış lastiği, genellikle 7 derecenin altındaki sıcaklıklarda aracın zeminle arasındaki tutunma ve hareketlerde yaz şartlarında kullanılan lastiklere göre daha iyi performans sergilemektedir. Bu tür lastikler diş yapıları, malzemesi ve profilleri, iklim şartları göz önünde bulundurularak üretilmektedir. Lastik üzerinde yük, hız göstergelerinin yanı sıra standart kış lastiği işaretleri olan 'M+S' ve buz kristali işareti mutlaka aranmalıdır. Burada en önemli konulardan biri de aracın bütün tekerleklerinde aynı özelliklerdeki lastiklerin kullanılmasıdır. Dolayısıyla kış mevsiminde aracın tüm tekerleklerine kış lastiği takılması önem taşımaktadır."

Araçlarda farklı özelliklerde lastik kullanılmasının sürüş güvenliği riske sokabileceğine dikkati çeken Düzgün, ani fren veya yönlendirmelerde araçta istem dışı savrulmaların meydana gelebileceğini, bunun da trafik kazalarına davetiye çıkarabileceğini dile getirdi.

Düzgün, kış lastiklerinin aracın çekiş kabiliyeti ve yol tutuşunu düşürmediğinin altını çizerek, "Bu tür lastikler düşük sıcaklıklarda sertleşmeyen, seyir güvenliğini artıran ürünlerdir. Kış şartlarında frenleme mesafeleri, aracın direksiyon hakimiyetini kaybetmeden hareket edebilmesini sağlayan temel parametrelerdir. Kış şartlarında sürücüler yaz şartlarına göre daha fazla risk ve tehlikelere maruz kalmaktadır. Dolayısıyla kış lastiklerinin kullanılması hem trafik hem de can güvenliği açısından büyük önem taşımaktadır" ifadelerini kullandı.

- "Düşük lastik basıncı, tamamen yanlış bir tutum"

Sürücülere lastik basıncı konusunda da uyarılarda bulunan Düzgün, ideal lastik basıncının kış lastiği seçimi kadar önem taşıdığını belirtti.

"Düşük lastik basıncının yol tutuşunu güvenli hale getirdiği" düşüncesinin tamamen yanlış olduğunu vurgulayan Düzgün, "Lastiklerle ilgili bir diğer güvenlik parametresi ise doğru değerde lastik basıncıdır. Araca göre tespit edilmiş basınç değerleri, lastiklerin en ideal çalışma şartlarını ifade etmektedir. Gereğinden fazla veya düşük değerde ayarlanmış lastik basınçları lastiğin fiziksel yapısına zarar verebileceği gibi bunun yanı sıra sürüş güvenliğini de ciddi derecede etkilemektedir" diye konuştu.

Düzgün, kışın araçların tutunma kabiliyetini artırması için lastik basıncının gereğinden fazla düşürülmesinin tehlikeli bir davranış olduğunu, havası düşük lastiklerin zemin ve lastik arasındaki temas izdüşümünü bozduğunu sözlerine ekledi.