Yurt içi tüketimde "gıda" ağırlığı

Yurt içi tüketimde "gıda" ağırlığı
Yurt içi tüketimde "gıda" ağırlığı
- Türkiye'de yılın 9 aylık dönemindeki yurt içi tüketim 936 milyar lira olarak gerçekleşti - Söz konusu dönemde yurt içi tüketimin dörtte birini gıda, içki ve tütün ürünleri oluşturdu

KOCAELİ (AA) - ŞAHİN OKTAY - Türkiye 'de yılın 9 aylık döneminde 936 milyar lirayı bulan yurt içi tüketimin dörtte birini gıda, içki ve tütün ürünlerine yapılan harcamalar oluşturdu. 

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, Türkiye'nin yılın 3 çeyreklik döneminde ulaştığı cari fiyatlarla 1 trilyon 296 milyar 774 milyon 377 bin liralık Gayri Safi Yurtiçi Hasıla'nın (GSYH) yüzde 72,2'sini kapsayan 936 milyar 31 milyon 420 bin liralık kısmı yurt içi tüketimden kaynaklandı. 

Geçen yılın karşılaştırılabilir döneminde ise GSYH 1 trilyon 159 milyar 283 milyon 191 bin lira, iç tüketim 862 milyar 909 milyon 641 bin liraydı. Böylece milli gelirde yüzde 11,9, iç tüketimde yüzde 8,5'e varan artış yaşanmış oldu. 

Ocak- eylül döneminde yerleşik hane halklarının yurt içi tüketimi 871,7 milyar lira, yurt dışı tüketimi ise 7,9 milyar lira oldu. Yabancıların Türkiye'deki tüketimi de 64,3 milyar lira olarak kayıtlara geçti. Buna göre, Türkiye'de yılın 9 aylık döneminde günde 3,4 milyar liralık tüketim harcaması yapıldı. 

- Vatandaş en çok gıdaya harcadı

Bu yılın söz konusu döneminde yerli ve yabancıların 936 milyar liralık iç tüketiminin dağılımına bakıldığında, ilk sırayı geçen yıla göre yüzde 13,9'luk artışla 241 milyar 259 milyon 443 bin liraya ulaşan gıda, içki ve tütün harcamaları aldı. Yeme içme amacıyla yapılan harcamaların yurt içi tüketimdeki payı ise yüzde 25,8 olarak gerçekleşti. 

Gıda harcamalarını 185,3 milyar lirayla ulaştırma ve haberleşme, 173,1 milyar lirayla konut su, elektrik, gaz ve diğer yakıtlar için yapılan harcamalar izledi.

Hanehalkları bu dönemde mobilya, ev aletleri ve ev bakım hizmetlerine 74,4, lokanta ve otellere 67,2, giyim ve ayakkabıya 47,5, eğlenceye 36, sağlığa 29,3, eğitime 13,3 milyar lira harcadı.

- En fazla artış eğitim harcamalarında 

Harcama grupları arasında en fazla artış eğitimde oldu. Bu gruptaki harcama miktarı yüzde 18 oranında artarken, eğlence ve kültür harcamaları yüzde 17,6, mobilya, lokanta ve otel harcamaları yüzde 13,3, sağlık harcamaları yüzde 12,9, ev aletleri ve ev bakım hizmetleri harcamaları yüzde 12,7 arttı.

Yerleşik ve yerleşik olmayan hane halklarının geçen yılın ve bu yılın 9 aylık periyodundaki cari fiyatlarla yurt içi tüketim bileşenleri şöyle:

Harcama Türleri 2013 (Bin TL) 2014 (Bin TL) Değişim (%) Pay (%)
Gıda, içki ve tütün   211.737.954   241.259.443 13,9 25,8
Giyim ve ayakkabı   44.800.943   47.497.668 6 5,1
Konut   159.085.601   173.105.062 8,8 18,5
Ev eşyası ve hizmetleri   66.072.998   74.457.240 12,7 8
Sağlık    25.970.772   29.321.729 12,9 3,1
Ulaştırma ve haberleşme   166.421.272   185.286.141 11,3 19,8
Eğlence ve kültür   30.644.623   36.055.052 17,6 3,8
Eğitim   11.265.771   13.295.179 18 1,4
Lokanta ve oteller   59.259.054   67.165.688 13,3 7,2
Çeşitli mal ve hizmetler   87.650.654   68.588.217 -21,7 7,3
Toplam 862.909.641 936.031.420 8,5 100