Berlin'e kaçırılan rahlenin kopyası yapıldı

Berlin'e kaçırılan rahlenin kopyası yapıldı
Berlin'e kaçırılan rahlenin kopyası yapıldı
- Osmanlı döneminde Almanya'ya kaçırılan 13. yüzyıl eseri rahlenin aslına uygun kopyası, Mescid-i Aksa'nın minberinde de imzası olan kündekari ustası Mevlüt Çiller ile oğlu ve torunu tarafından fotoğraflardan yola çıkılarak yapıldı - Orijinali Berlin Müzesi'nin İslam Eserleri Bölümünde sergilenen rahlenin, Mevlana'nın sandukasını da yapan ustanın eseri olduğu tahmin ediliyor

KONYA (AA) - AYŞE BÜŞRA ERKEÇ - Osmanlı döneminde Almanya'ya kaçırılan ve Berlin Müzesi'nde sergilenen 13. yüzyıl eseri rahlenin aslına uygun kopyası, ahşap oymacılığı olarak adlandırılan kündekari ustası Mevlüt Çiller ile oğlu ve torunu tarafından, eserin fotoğrafları incelenerek yapıldı.

Mescid-i Aksa'nın yanan minberinin aslına uygun olarak yeniden yapılmasında da görev alan Mevlüt Çiller, AA muhabirine yaptığı açıklamada, rahlenin Beyhekim Camisi mihrabı ile yıllar önce Konya'dan yurt dışına götürüldüğünü söyledi.

Araştırmaları sırasında rahlenin Berlin Müzesi'nde sergilendiğini öğrendiklerini belirten Çiller, fotoğraflarını gördükleri bu eserin kopyasını yapmaya karar verdiklerini ifade etti.

Oğlu ve torununun desteği ile rahleyi uzun ve titiz bir çalışma sonunda tamamladıklarını anlatan Çiller, "El ile oyma yöntemiyle yapılan rahlenin orijinaline sadık kaldık. Bizim yaptığımız rahle, biraz daha küçük. Orijinali ceviz ağacından yapılmıştı, biz de ceviz ağacı kullandık. Yok olan sanatlarımızı, güzel eserlerimizi yeniden canlandırmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz" diye konuştu.

Mevlüt ustaya çalışmalarında yardımcı olan oğlu Hasan Hüseyin Çiller de 1274 yılında "Süleyman oğlu Abdülvahid" tarafından, Mevlana Türbesi'ni ziyarete gelenler için yapılan rahlenin, Osmanlı döneminde Konya'daki demiryolu çalışmaları sırasında Almanya'ya götürüldüğünü anlattı.

Rahlenin, Berlin Müzesi'nin İslam Eserleri Bölümü'nde sergilendiğini aktaran Çiller, şöyle devam etti:

"Bir sanatseverin getirdiği, müzeyle ilgili yazılmış kitapta rahlenin fotoğraflarını gördük. Çalışmamız 2007 Temmuz'un da başladı. Almanya'ya gitme şansımız yoktu. Elimizde sadece iki fotoğraf vardı. Fotoğraflardan yola çıkarak, bilgisayar programı ve rölyef oluşturma araçları ile motifleri oluşturduk. Bazen bir motifin oluşturulması aylar sürdü, bu nedenle çalışma gecikti. Rahle üzerinde kuşak şeklinde yer alan ve her iki tarafta bulunan sülüs Ayet-el Kürsi yazısını yazmak, bu fakire nasip oldu. Kemal Elitemiz de üst kenarlarındaki Ayet-el Kürsi hattını yazdı." 

- Rahleye iki kitabe yazıldı

Çiller, rahlenin üst kare dış bandının "Besmele" ile başlayıp arka tarafının Ayet-el Kürsi ile devam ettiğini, "rahle kilidi" denilen orta kısımda ise sanatkarın kitabesinin net bir şekilde okunduğunu ifade ederek, şöyle konuştu:

"Rahlenin orijinal kitabesinde 'Amelehu Abdülvahid bin Süleyman el Neccar' yazıyor. Anlamı; 'Marangoz Süleyman oğlu Abdülvahid tarafından yapılmıştır' demektir. Mevlana Celaleddin Rumi Hazretlerinin ahşap sandukasını yapan sanatkarın Abdulvahid bin Selim olduğu belirtilmektedir. Yapılış dönemi ve eserlerin benzerliği nedeniyle 'Aldulvahid bin Süleyman' ile 'Abdülvahid bin Selim'in aynı sanatkar olabileceği düşünülmektedir. Bizim yaptığımız rahlenin üzerine orijinalindeki yazılar aynen yazıldı. Bir tarafındaki kitabede asıl ustasının adı var. Diğer yüzde ise 'Konyalı Mevlüt Çiller tarafından Abdülvahid'i takliden yapılmıştır. Allah günahlarını bağışlasın. Amin. 1428' yazılıdır. Buradaki Hicri 1428 yılı, ilk çalışmaya başladığımız 2007 yılını belirtmektedir."