Anlamak istersen...

Anlamak istersen...
Anlamak istersen...
Türkiye'nin içinden çıkmayı başaramadığı Kürt meselesine 'geride kalanlar' üzerinden bakan 'Cennetten Kovulmak', biçimle içeriği yeterince örtüştüremese de takdire değer bir çalışma.
Haber: MURAT ÖZER - cinemozer@gmail.com / Arşivi

CENNETTEN KOVULMAK (2 Yıldız)
Yönetmen: Ferit Karahan
Oyuncular: Ezgi Asaroğlu, Rojin Tekin, Jülide Kural, Mirza Metin
Süre: 88 dk.


Ferit Karahan’ın Altın Portakal ödüllü filmi ‘Cennetten Kovulmak’, çözümsüzlüğe hapsedilmiş gibi görünen Kürt meselesindeki iki ‘taraf’ın ortak acılarına mercek tutuyor, buradan da ‘barış’a yönelik bir mesaj çıkarmaya çalışıyor. Sinemacının temel dayanak noktasınıysa ‘kayıplar’dan ziyade ‘geride kalanlar’ oluşturuyor, böylece duruma yeni bir perspektiften bakmayı deniyor.
İstanbullu genç mühendis Emine ile sekiz yaşındaki Muşlu Ayşe var hikâyenin merkezinde. Her ikisi de erkek kardeşlerini ‘savaş’a kurban vermiştir. Hikâye, Türkiye ’nin batısıyla doğusu arasında gidip gelerek bir köprü oluşturmaya çalışır, karşılıklı ‘anlayış’ın başrolde olduğu. “Anlamak istediğinde ya da anlamana yardımcı enstrümanlar devreye girdiğinde, meseleye at gözlükleriyle bakmaktan ötesine gidebilirsin” mesajını vermeye çalışır film. Özellikle Emine’nin dönüşümü üzerinde duran yapım, çalıştığı şantiyedeki Ayşe’nin ağabeyi vasıtasıyla genç kadının bakış açısını genişletmesine büyükçe bir alan açar. Nefret söylemine yapışmış standart batılı bakışından giderek sıyrılır ve acının ortaklığına ikna olur giderek...
‘Cennetten Kovulmak’, anlatmaya çalıştıkları itibariyle önemsenmesi gereken bir film olmasına karşın, bunu beyazperdeye yansıtma biçimiyle aynı noktada durmuyor. Biçimsel olarak bir ‘çember’ çizmeye çalışan yönetmen Ferit Karahan, bizi bu çemberin durakları arasında tam anlamıyla ikna etmeyi başaramıyor. Başlangıç noktasına döndürdüğü filminin ‘barışçı’ söylemini yüksek sesle dillendirmesini sağlayacak bir yol haritasına sahip değil. Daha çok meselenin ‘kurban yaratan’ doğasının etrafında dolaşıyor ve umuda teğet geçen bir bütüne ulaşıyor sinemacı.
Eksiklerine rağmen, sinemamızın Kürt meselesine eğilme sıklığı içinde istisnai duraklardan biri olmayı başarıyor ‘Cennetten Kovulmak’. Geride kalanların sessiz çoğunluğunu oluşturan kadın ve çocuklara dikkat çekmesi, onlar üzerinden bir bakış açısı geliştirmesiyse takdire değer. Ezgi Asaroğlu’nun ‘Beyaz Türk’ performansı da yeterince ölçülü filmde, hikâyenin doğasını deşifre etmeyi kolaylaştırıcı etki yapıyor.

KUTU

VİZYONU DEVAM EDEN YERLİLER

İtirazım Var (3 yıldız)
Gülcemal (1 yıldız)
Hayat Sana Güzel (1 yıldız)
Kendime İyi Bak (1 yıldız)
Mandıra Filozofu (2 yıldız)
Bırakmak İstiyorum (2 yıldız)
Peri Masalı (1 yıldız)
Ammar (1 yıldız)
Zaman Makinesi 1973 (2 yıldız)
Sadece Sen (1 yıldız)
Bizum Hoca (2 yıldız)
Sürgün İnek (2 yıldız)
Recep İvedik 4 (1 yıldız)
Bi Küçük Eylül Meselesi (2 yıldız)
Düğün Dernek (1 yıldız)