Antalya: Babaların mezalimi

Antalya: Babaların mezalimi
Antalya: Babaların mezalimi

Çoğunluk , Altın Portakal ın başarılı filmleri arasında öne çıkıyor.

Baba otoritesi altında ezilen bir erkek hikayesi anlatan 'Çoğunluk', günümüz Türkiyesinin hastalıkları hakkında gerçek, doğru, can acıtıcı, akılda kalıcı, haklı şeyler söylüyor. 'Gişe Memuru' da baba-oğul çatışması üzerine

FATİH ÖZGÜVEN

ANTALYA - Altın Portakal’da erkeklerin dertleri sürüyor. Festivalin üçüncü gününde baba otoritesi altında ezilen iki erkek hikayesi vardı. Yeni Sinemacılar ekolü erkek hikayelerinin (‘Takva’, ‘Gemide’, ‘Dar Alanda Kısa Paşlaşmalar’ vb.) genel özelliklerini taşıyan ‘Çoğunluk’, anlatımındaki tutarlılık, niyetlerini takip edişindeki kararlılıkla festivalin başarılı filmleri arasına kolayca giriyor. İşbitirici, hayat adamı babasının dünya becerisi altında ezilen hımbıl ama iyi niyetli Mertkan, orta sınıf değerlerini birer silah haline getirmiş ailesinden kaçıp duyguların ve başka hayatların sularına açılıyor ve başaramıyor. Bartu Küçükçağlayan, içten içe büyüyememiş Mertkan rolünde mükemmel, o kadar ki onun sayesinde isterseniz filmi kara komedi olarak da seyretmek mümkün.

Ama belli ki ‘Çoğunluk’ daha ötesine talip. Film günümüz Türkiyesinin hastalıkları hakkında gerçek, doğru, can acıtıcı, akılda kalıcı, haklı şeyler söylüyor. Ama zaafı da burada; haklılığına fazlasıyla inanmış bir çok şey gibi ‘Çoğunluk’ seyirciyi uzun süre inatla uzakta, dışarıda tutuyor. Mertkan’ın komik ama çok gerçek acısına ‘bağlandığımız’ bir son sahne de olmasa filmin, haklılığını bir nevi kalpsizlik haline getirdiği bile söylenebilir.

Erkan Can’ın canlandırdığı taksi şöförü ‘Çoğunluk’u yumuşatan, insanileştiren şeylerin başlıcası. Erkan Can, başka bir ilk filmde, ‘Çakal’da da adeta filme postu seriyor ve bu kendince havalı ama fena da olmayan mafya hikayesini inanılır kılıyor. Gerçi filmin başarısı başoyuncusu İsmail Hacıoğlu’nun canlandırdığı kızgın delikanlı rolündeki inandırıcılığı. Aynı oyuncunun festivaldeki başka bir filmdeki (Sinyora Erica ile İtalyan Olmak) zayıf rolü düşünüldüğünde, bunu da kısmen yönetmenin başarısı saymak gerekebilir. ‘Çakal’ın gerçek ilginçliği, ‘maraz’ı tıpkı ‘Çoğunluk’un da yaptığı gibi genç erkek kahramanı açısından düşünmek ve onun yanında durmak.

Baba-oğul çekişmesinden bahseden bir diğer film, ‘Gişe Memuru’ ise BKM oyuncularının da varlığıyla önce bir mahalle komedisi havasında açılıyor, fakat sonra karakterin hayaller ve sanrılarla tarif edilmiş iç dünyasını hayaller ve sanrılara öykünen bir sinema diliyle anlatmaya çalışıyor. Ama ikisi birbirine karışıyor ve filmin kendisi bir sanrı halini alıyor. ‘Gişe Memuru’ndan akılda kalan Nadir Sarıbacak’ın ‘Çoğunluk’taki Erkan Can kadar mükemmel canlandırdığı kısacık bir şöför rolü.