Artık hem modern hem de çağdaş

Artık hem modern hem de çağdaş
Artık hem modern hem de çağdaş

?Yeni Yapıtlar Yeni Ufuklar?, müzenin iki büyük sergi salonunu da kapsıyor. FOTOĞRAF: MUHSİN AKGÜN

İstanbul Modern, beşinci yaşını, koleksiyona yeni katılan yapıtlarla desteklenen 'Yeni Yapıtlar Yeni Ufuklar' adlı sergiyle kutluyor. 134 sanatçıdan 200 yapıtın yer aldığı sergi, Türkiye'de modern ve çağdaş sanatın neredeyse bütün önemli isimlerini kapsıyor

İSTANBUL - İstanbul Modern beşinci yılını kutladığı bu günlerde geniş bir koleksiyon sergisi, bir video bir de fotoğraf sergisinin açılışını yapıyor. Dün açılışı yapılan ‘Yeni Yapıtlar, Yeni Ufuklar’ sergisiyle İstanbul Modern hem geçen beş yıldan örnekler veriyor hem de bu zamana kadar koleksiyonuna eklediği işlerle daha geniş bir Türkiye modern sanatı sergisi ortaya koyuyor. Serginin önemli bir özelliği Türkiye’de çağdaş sanatın son 30 yılına damgasını vurmuş sanatçıların önemli bir kısmını da kapsıyor olması.
Türk Telekom’un ana sponsorluğunu yaptığı ve 134 sanatçının 200 yapıtının yer aldığı ‘Yeni Yapıtlar, Yeni Ufuklar’ sergisi resimden heykele, enstalasyondan videoya uzanan ve Türkiye’de üretilen modern ve çağdaş sanatın başlangıcından bugüne gelişini on yıllar halinde aktaran bir sergi. İki kata yayılan sergi Türk sanatında Batılılaşma sürecinin gerçekleştiği yıllardan güncel sanata, 2000’li yılların sanatına kadar geniş bir yelpaze sunuyor.
Sergi, Hoca Ali Rıza, Abdülmecid Efendi ve Zonaro gibi isimlerle başlıyor, Cumhuriyet dönemi sanatçılarından Cevat Dereli, Hale Asaf ve Mahmut Cüda gibi isimlerle devam ediyor. D Grubu’ndan Cemal Tollu, Abidin Dino, Yeniler grubundan ise Ferruh Başağa gibi isimler sergide dönemlerinin temsilcilerinden.
Paris Okulu sanatçılarından Nejat Melih Devrim, Fahrelnissa Zeid, Mübin Orhon, Hakkı Anlı ve Selim Turan 50’ler, değişen sosyal atmosfere kişisel bir üslupla yaklaşan Cihat Burak, Avni Arbaş ve Orhan Peker 60’larda. 70’lerde ise Mehmet Güleryüz, Komet, Neş’e Erdok gibi isimler varoluşsal kaygılar da içeren yeni figüratif resmi temsil ediyor.
80’lerin başlayan yeni-dışavurumculuk anlayışını ise Bedri Baykam, Arzu Başaran ve İsmet Doğan gibi isimlerde görmek mümkün.
Sanatçıların salt estetik, kapalı bir dilin ötesine geçerek disiplinler arası bir yönelim gösterdiği 90’lar sanatçıları arasında ise enstalasyondan videoya uzanan araçlarla sosyo-ekonomik bir politika eleştirisi sergileyen Kutluğ Ataman, Ayşe Erkmen, Selim Birsel, Erdağ Aksel ve Halil Altındere... var.

Sırada Sarkis sergisi var

2000’li yılların sanatçıları arasında ise Hüseyin Çağlayan, Haluk Akakçe, Taner Ceylan ve Nezaket Ekici’nin işlerini görmek mümkün.
Dün düzenlenen basın toplantısında konuşan İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı 32. Avrupa Müze Forumu’nda özel ödüle layık görülen müzenin Türkiye’de modern ve çağdaş sanatın yaklaşık 100 yıllık sürecinin izlenebileceği tek müze olduğunu vurguladıktan sonra geçen beş yılda müzede 3 sürekli 15 süreli sergi 16 fotoğraf sergisi ve 9 video programı sunulduğunu belirtti.
‘Yeni Yapıtlar, Yeni Ufuklar’ın küratörü Levent Çalıkoğlu ise “Müzemiz bu sergiyle çağdaş sanattaki gelişmelere bir açılım sunarak bu konudaki samimiyetini güvenilirliğini ve kurumsal anlamdaki oturmuşluğunu gösterecek” diye konuştu.
Kurulduğu 2004 yılından bu yana yılda ortalama 500 bin kişinin ziyaret ettiği müze aynı zamanda William Kentridge’in ‘Üç Boyutlu At’, Yoko Ono’nun ‘Ex It’, Jennifer Sreinkamp’ın ‘Dikkat Çekici’, Sarkis’in ‘İmzalı Anonim III ve IV’ gibi işlerini de koleksiyonuna eklemiş. Temmuz ayında Fransa’da Türk Mevsimi kapsamında Paris L’Orangerie’de ‘Köprü 6’ isimli sergiyi açacak İstanbul Modern eylül ayında ise Türkiye’de çağdaş sanatın en önemli isimleri arasında yer alan Sarkis’in retrospektif nitelikli bir sergisine yer verecek. Sarkis’in 50 yıllık kariyerindeki işleri, 14 uluslararası müzeden yapıtlarla sergilenecek. (Kültür Sanat)