Aslında herkes kötü

"Komedyanın görevi, genel olarak insanın, öncelikle de çağımızın insanının kusurlarını göstermektir" diye özetler komedyanın görevini, Fransız komedyasının piri Moliere.
Haber: ŞEHNAZ PAK / Arşivi

İSTANBUL - "Komedyanın görevi, genel olarak insanın, öncelikle de çağımızın insanının kusurlarını göstermektir" diye özetler komedyanın görevini, Fransız komedyasının piri Moliere. İnsanın doğası gereği bütün kusurlarının ve güçsüzlüklerinin ancak güldürmecenin gücüyle düzeltilebileceğini, bu bağlamda hiçbir konunun eleştirel bakış açısının dışında kalamayacağını oyunlarında irdeleyen Moliere'in en bildik, cazip ve favori metinlerinden 'Cimri' Oyun Atölyesi çatısı altında seyirciyle buluşuyor.
Her şey para uğruna
Zengin ve cimri bir adam olan Harpagon, kızı Elise ile oğlu Cleante üstünde baskıcı bir tavır sergilemektedir. Elise babasının yardımcısı Valeri'yi gizliden gizliye severken, Cleante de parasal sıkıntı çeken Mariane'ye sevdalıdır. Ancak Harpagon, Mariane ile evlenmek istemekte, Elise ve Cleante'yi de varlıklı kişilerle evlendirmeyi planmaktadır. Cleante para bulma kaygısıyla tefeciye başvurur. Ancak tefeci Harpagon'dan başkası değildir. Harpagon ve evlenmek istediği Mariane arasında çöpçatanlık yapan Frosine ise vaat edilen parayı alamadığı için kızgındır. Ve Harpagon'dan da intikamını almak için elinden geleni yapmaya hazırdır!
Tiyatro sezonunu Shakespeare'in 'Othello'su ile araladıktan sonra ikinci yeni prodüksiyonunu da bir klasiğe ayıran Oyun Atölyesi'ndeki 'Cimri'yi sahneye Işıl Kasapoğlu taşıyor. Anthony Horowitz'in 'Ermişler ya da Günahkârlar'ından beri, iki yılı aşkın süredir yeni bir tiyatro oyunuyla sahnede boy göstermeyen Haluk Bilginer'in 'Cimri'de Harpagon rolüne soyunuyor olması kuşkusuz yapımın en dikkate şayan yanlarından biri. Bilginer'e oyunda Köksal Engür, Şebnem Sönmez, Fadik Atasoy, Zeynep Gülmez, Gökçer Genç, Özbek Yıldız, Emrah Kolukısa ve Tekin Temel eşlik ediyor.
Oyun Atölyesi'nin 'Cimri'yi oynaması için son yıllarda Haluk Bilginer'e çok ısrar ettiğini söyleyen Işıl Kasapoğlu, metnin ne kadar kuvvetli olduğunu yeni algıladığını itiraf ediyor; "Cimri' benim yıllardır kafamdaki bir projeydi. Haluk'un böyle klasik bir rolü tiyatroda hiç oynamadığını fark ettik. Böyle bir rolde açıkçası çok hoş şeyler yapacağımızı düşündüm. Bir özel tiyatroda klasik bir Moliere yapmak öte yandan bugün için önemli. Bu her şeyi ile birlikte bir 'Cimri'. 'Cimri'nin ne kadar kuvvetli bir eser olduğunu 50 yaşımda anladım. Hep Moliere yapmak isterdim. Ben frankofon bir eğitimden geliyorum. Ona rağmen 'Cimri'yi okuyunca o kadar çok anlamazdım. Anlasam da bazı noktaları da çıkartamıyordum. Aktörün ağzından dinlemediğim sürece bir metinin gerçek yapısı, gücü ortaya çıkmıyor. 'Cimri'nin müthiş bir metin olduğuna karar kıldım. Karar kıldım değil dünya zaten buna çoktan karar kılmış da ben gecikmişim!"
'Komik oynamıyoruz'
Moliere'in 'Cimri'sinde aslında güldürmek için 'pek' bir şey yapmadıklarını vurgulayan Işıl Kasapoğlu oyunculuk açısından da farklı yerlerde dolaştıklarının altını çiziyor; "Hafif, küçük tiplemeler yapıyoruz. Oyunun zaten özelliği baştan sona 'Güleriz acınacak halimize' şeklinde cereyan ediyor olması. Oyundaki herkes sert ve kötü. Herkes çıkarı için uğraşıyor. Karakterlerin hepsi kendi çıkarının peşinde. Öte yandan Harpagon da oyun boyunca komik oynamıyor. Çok ciddi oynuyor. Kötü bir Harpagon bu. Özellikle buna da çabalıyoruz. Biz güldürmek için hiçbir şey yapmıyoruz.
Ama Moliere'in yarattığı durumlar zaten gülünç. Oyunda her şey birbirini itiyor ve birbirine bağlı. Tamamen eleştirel bir göz hâkim. Bağıra çağıra birtakım alışkanlıklarımızı yerin dibine batırıyor."
'Cimri' bugün saat 16.00'da Oyun Atölyesi'nde. Tel: 0216 345 39 39