Avrupa sanatında bir ikon Ankara Nev'de

Avrupa sanatında bir ikon Ankara Nev'de
Avrupa sanatında bir ikon Ankara Nev'de

Adami nin 80x60 boyutlarındaki serigrafisi. Honeymoon (sağda).

Avrupa modernizminin ikonlaşmış isimlerinden Valerio Adami'nin Ankara Galeri Nev'deki sergisini görmek için son gün 31 Mart
Haber: ELİF EKİNCİ - elif.ekinci@radikal.com.tr / Arşivi

Ankara Galeri Nev, şu sıralar Avrupa modernizminin ikonlaşmış isimlerinden Valerio Adami’nin işlerine ev sahipliği yapıyor. Adami, ipek ve taş baskılar, gravürler ve ‘edition deluxe’ (özel baskı) kitaplardan oluşan sergiyle Türk izleyicisiyle ilk kez buluşuyor. Sergi Adami’nin işlerini izleme fırsatı vermenin yanı sıra sanatçının Fransız filozof Jacques Derrida ile dostluğu ve işbirliğine de işaret ediyor.Sergi dolayısıyla Adami’nin sanatıyla etkilediği ve aynı zamanda yakın dostu Derrida’nın 1975’te, temel estetik kuramı metinlerinin derlendiği ‘Resmin Hakikati’ başlıklı kitabı içinde yer alan, Adami üzerine yazdığı ‘+R’ de ilk kez Türkçeye çevrildi. Adami’nin kişiliği ve sanatıyla etkilediği tek isim Derrida değil. Sartre, Althusser, Bourdieu, Foucault, Manet, Bacon, Adami üzerinde düşünen, yazan, çizen isimlerden sadece birkaçı
‘Yeni Figür’ akımının önemli temsilcilerinden Valerio Adami, 1935 Bologna doğumlu. Eğitimini 1951-1954 yılları arasında Milano’daki Brera Güzel Sanatlar Akademisi’nde aldı. Kendi deyişiyle “göçebe” yaşantısı ise 50’lerin sonunda başladı. Seyahat ettiği Meksika, Marakeş, Karakas, New York, Bavyera, Paris, Monte Carlo, Hindistan ve Londra gibi yerlerin bazılarında kalıcı atölyeler açtı.
Kalın çizgilerin, yoğun renklerin ve gölgesiz figürlerin hâkim olduğu karmaşık desenleriyle tanınan sanatçı ilk sergisini 1957’de Milano’da açtı. 1962’de evlenip Milano yakınındaki Lago Maggiore Köyü’ne yerleşti. 1964’te Kassel’de gerçekleşen Documenta’da ona ayrılan salon, vitrayı anımsatan kendine özgü çizimlerini ilk kez ortaya koyduğu yer oldu. 1967’de São Paolo Bienali’nde, ertesi yıl Venedik Bienali’nde İtalya’yı temsil etti.
70’ten sonra resminin bundan sonraki temel konularını edebiyat, mitoloji, politika , müzik ve felsefenin belirleyeceğinin ilk işaretlerini verdi. Hakkında yayımlanan bir New Yorker makalesine göre bu alanlar onun “düş kurma” alanlarıydı. Eserleri, 1970’te Musée national d’art moderne de la Ville de Paris’te, 1986’da Centre Pompidou, 1990’da Valencia Centre Julio Gonzales, 1994’te Siena Magazzini del Sale, 1996’da Floransa Palazzo Medici ve 2004’te Atina Frissiras Müzesi’nde gerçekleşen kapsamlı retrospektiflerle bir araya getirildi. Kariyeri boyunca Walter Benjamin, Ghandi, Aldous Huxley, James Joyce, Sigmund Freud, Gustav Mahler ve Jacques Derrida gibi birçok önemli ismin avangard portrelerini çizen Adami’nin eserlerini görmek için son gün 31 Mart.