Bedenlere saygı duruşu

Galeri Apel, 30 Kasım'a kadar 'Transparency' adlı düzenlemesiyle Azade Köker'i ağırlıyor. Sanatçı ağırlıkla PVC malzeme ve el işi kâğıt kullandığı yapıtlarıyla...
Haber: EVRİM ALTUĞ / Arşivi

İSTANBUL - Galeri Apel, 30 Kasım'a kadar 'Transparency' adlı düzenlemesiyle Azade Köker'i ağırlıyor. Sanatçı ağırlıkla PVC malzeme ve el işi kâğıt kullandığı yapıtlarıyla 'şeffaf benliğin' ve içi boş(altılmış) bedenlerinin hafifliğini, geçiciliğini gündeme getiriyor.
Bir önceki sergisini Belçika Modern Sanat Müzesi'ne taşıyan Köker, çalışmalarını 1972'den bu yana Berlin'de sürdürüyor.
Köker'in sergisi, her şeyden evvel mekâna bir yavaşlık ve sessizlik sızdırıyor. Sergisini beden resimleri eşliğindeki büyük boy fotoğraflarla da harmanlayan sanatçının dünyası, insana detaylarla dolu dev bir arşivin sessizliği ve hissizliğini hatırlatıyor. Spotlarla aydınlatılıp kaideler üzerinde salınan 'torso'lar, tepelerinde Antik Yunan resimleriyle zeminin birkaç santim üzerindeki küpler ve 'bir PVC ormanında' oynaşan başsız, elsiz ayaksız vücut kalıpları.
Hemen hepsi taşıdığı 'Fragile' (Kırılır) ibaresiyle, aynı yönü gösteriyor: Bugünün 'reel' gerçekliği ve her türlü
'sanal' görüntünün 'hiper-enflasyonu' arasında sıkışmış, o patlamaya hazır yönsüzlük durumunu. Köker işlediği 'beden felsefesi' kavramına da şöyle açıklık getiriyor: "Bu olgu Avrupa'da da çok yeni. Üniversitelerde bu konuda kürsü açılıyor. Bunun bir nedeni, dijital devrimle birlikte, beden sorununun incelenmesi. Sanal iletişim yolları insanlara bedene bağımlı olmadan iletişim kurma olasılığı sağlıyor.
11 Eylül'le mekân garantisinin sınırlılığı herkes tarafından nasıl somutlaştıysa, beden de işlevselliğini tümüyle kaybedebilir. Böyle bir 'tesirsizlik' tehlikesi her zaman mevcut. Böyle olmayacağını ümit ediyor ve 'ışık'la bu düşünceyi ifade ediyoruz.
Işık sönmesin ki, bayağılık geri gelmesin." Tel: 0212 292 72 36