Bir de periskopla bakın

Bir de periskopla bakın
Bir de periskopla bakın

Genç sanatçı İrem Tok (üstte) yurt içinde ve dışında pek çok sergiye katılmış.

İrem Tok'un canlı renklerle, tehlikeli hikayeler anlattığı 'Gözden Kayıp' adlı sergisinde bir de periskop var. Alt kattaki izleyiciler, yukarıya bakarken bir yandan da 'gözetleyen' olmanın tedirginliğini tadıyor.
Haber: BAHAR ONAN / Arşivi

‘Gözden Kayıp ’ genç sanatçı İrem Tok’un ilk kişisel sergisi. Outlet’te açılan, yaralanabilirlik kavramı içinde dolaşan, serbest düşüşten su yüzeyine çıkmaya çalışan sergi, endişelerin, güvenliğin ve her türlü şiddete açık olma halinin sorgulandığı bir alan. Galerinin girişine yerleştirdiği periskop, serginin en can alıcı işlerinden biri. Sanatçı “Periskopun yerleştirilmesi için yerin delinmesi gerekiyordu ve başka bir galeride periskopun yerleştirilmesine izin verilmeyebilirdi. Outlet hiç tereddüt etmedi, bu iş mekanın belleğine ve esnekliğine tekrar bakmamızı da sağlıyor.” diyor. Mekanın alt katının sığınak gibi hissettirdiğini, periskopla tedirginlik hali ile temkinli olma halini birlikte sunduğunu söyleyen İrem Tok’a göre periskopun sergi alanının kapısına bakmasını ise her türlü şiddete açık olma halini vurguluyor. Periskop, hem izleyen hem izlenen olmanın dayanılmaz ağırlığına işaret ediyor
Düşmek ve çıkmak fiillerinin yeniden yapıldığı videolar ‘Tansiyon’ adını taşıyor. Bir paraşütçünün ayağına bağlı taşla havada asılı halini gösteren ‘Moralsiz’ adlı heykel günlük sıkıntıların, moral bozukluklarının geçiciliğine ve her şeyin o kadar da umutsuz olmadığına işaret ediyor. 

Çıkmaz durumların bir gösterisi
Çocukluğumuzun oyuncaklarını ve saflığını çağrıştıran lenticular baskı ile elde edilmiş üç iş, canlı renkleri ve yumuşak çizgilerinin tam tersi hikayeler anlatıyor. Bir ipin üzerinde, yaklaşan uçağa hem hedef hem de rehber olan kız ; batan bir gemiyi kurtarmaya çalışırken attığı her adımda geminin battığını gördüğümüz, üstelik şnorkelini ters takmış bir başkası... Onların hareketli imgeleri gözümüzün önünde olup biterken seyre daldığımız, davranmakta geç kaldığımız olayları çağrıştırıyor.
Çıkmaz durumların bir gösterisi olarak okunabilecek sergi, güce ve güvenliğe koşullandığımız kırılgan yapımızı ifşa ediyor. Nereye gidersek gidelim bizimle gelecek olan yara izlerinin görünür hale gelmesi, sanatçının kendini gözlenen konumuna sokmasıyla durumun ironisini vurguluyor.
1982 yılında İstanbul ’da doğan İrem Tok, İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor. Marmara Üniversitesi Resim bölümünde eğitimini tamamlayan sanatçı, yurtiçinde ve yurdışında pek çok sergiye katılmış: Fikirler Suça Dönüşünce (İstanbul), Elzem Kitaplar (Paris), Ruh Halleri Çığırından Çıkmış Bir Nesil (Paris) 26. Ve 28. Günümüz Sanatçıları Sergisi (İstanbul), 10.İstanbul Bienali/ Nightcomers katıldığı sergilerinden birkaçı. Sanatçı, Borusan Art Center(İstanbul), ve Litmus Air (Kore)’de residency programlarına da katılmış.
İrem Tok’un Galeri Outlet’teki ‘Gözden Kayıp’ sergisi 5 Mart’ta sona erecek.