Bir tiyatro dâhisi: Romeo Castellucci

Perde açılır açılmaz alabildiğine yoğun, çarpıcı, uyarıcı, kışkırtıcı, bambaşka bir dünyayla karşı karşıya kalıyoruz.
Haber: MEHMET BASUTÇU / Arşivi

PARİS - Perde açılır açılmaz alabildiğine yoğun, çarpıcı, uyarıcı, kışkırtıcı, bambaşka bir dünyayla karşı karşıya kalıyoruz. Romeo Castellucci'nin özgün tiyatro dünyası bu. İtalya tiyatrosunun bu dâhi çocuğu dün Paris Güz Festivali kapsamında olağanüstü bir Jül Sezar yorumu sundu. 'Ağız Yumurtası' (Uovo di bocca) adlı oyunu bir tiyatro başyapıtı niteliğinde.
Bin bir çağrışımla yüklü, ince titreşimlerle gerginleşmiş, doğurgan, sonsuz bir mekân var önümüzde. Beyaz keten perdelerin sahneye yaydığı çiğ ışık altında yalın dekor belirginleşiyor. Dekorun bir parçası olan elektronik aygıtların gerisindeki genç oyuncu, elindeki minik andoskopik kamerayı yüzünde gezdirmeye başlıyor önce. Sonra ağzına sokuyor. Daha sonra da, burun deliklerinin karanlığına doğru, birlikte, kan kırmızısı bir yolculuğa çıkıyoruz. Bu canlı görüntülerin tıbbi ayrıntıları, arka plandaki beyaz perdeye anında yansıyor...
Tarihin kilometre taşlarından biri olan Jül Sezar dönemini ameliyat masasına yatıran Romeo Castellucci, Sezar'ın ve Brütüs'ün otopsisini yaparken, Roma İmparatorluğu'nun ruhunu yakalamayı başarıyor. Temelde iktidar kavramını irdelerken, insan gerçeğine yepyeni, özgün bir bakış getiriyor. Çok boyutlu sanatının keskin neşteriyle konusuna derinlemesine dalıverince, o koskoca imparatorluk, tüm kanlı pislikleri ve iç çelişkileriyle birlikte, önümüze yığılıveriyor.
Shakespeare'den uyarlanan, Dante ve Plutark gibi şairlerden, Çiçero gibi sözbilim (retorik) ustası kalemlerden derlenen, dinsel kitaplardan esinlenen, devrin tarihçilerinin yazdıklarından alıntılar yapan bu özgün 'Jül Sezar', yoğun içeriğine karşın yalın kalabilen mizanseni, çılgın dekorları ve çok tınılı ses düzeniyle dört dörtlük çağdaş bir oyun.
Metindeki imzaların önemine ve çokluğuna karşın ağır ve geveze olmayan, tam tersine, sonuçta görselliğin ön plana çıktığı olaganüstü bir tiyatral deneme. Çağdaş tiyatroya ilgi duyan her sanatsever, Romeo Castellucci'yle en az bir kez tanışabilmeli; sonradan tutkunu olmak tehlikesine rağmen tanışmalı.