Böyle olur yönetmenlerin kitabı

Böyle olur yönetmenlerin kitabı
Böyle olur yönetmenlerin kitabı

Derviş Zaim, Nuri Bilge Ceylan ve Zeki Demirkubuz son 10 yıla damga vurdu.

Küre Yayınları, 'Yönetmen Sineması' dizisi kapsamında günümüz Türkiye sinemasının önemli ismleri Derviş Zaim, Nuri Bilge Ceylan ve Zeki Demirkubuz'la ilgili üç kitap yayımladı. Kitapları Ayşe Pay hazırladı

İSTANBUL- Türk sinemasındaki hareketlilik son yıllarda sinema yazınına da yansıdı. Sinema üzerine akademik olanlar da dahil olmak üzere yayımlanan kitap sayısında hatırı sayılır bir artış var. Küre Yayınları da sinema yayıncılığı kervanına katılanlardan. Yayınevi, Yönetmen Sineması başlıklı taptaze bir diziye başladı. Serinin ilk üç kitabı son on yıla damgasını vurmuş Derviş Zaim, Zeki Demirkubuz ve Nuri Bilge Ceylan’ı kapsıyor. Ayşe Pay tarafından hazırlanan her üç kitapta da yönetmenlerin sinema anlayışları filmleri üzerinden anlatılıyor. Yönetmenlerin filmleri ağırlıklı olarak felsefi ve sosyolojik açıdan analiz edilirken, kimlik, kötülük, ahlak öne çıkan kavramlar oluyor.
‘Nuri Bilge Ceylan’ kitabında öne çıkan elbetteki taşra sıkıntısı oluyor. Hilal Turan yazısında Nuri Bilge Ceylan’ın Kasaba ve Mayıs Sıkıntısı’nda ‘kristal öyküleme’ yaptığını, bir taşra sıkıntısı atmosferi kurduğunu, bir yalnızlığın ve boşluğun altını çizdiğini anlatıyor. Ceylan dendi mi ‘Üç Maymun’u anmamak olmaz. Fuat Er, ‘Üç Maymun: Cehennemde Bir Fotoğraf’ yazısında, filmin içedönük bir melodram havasında klostrofobiyi merkeze koyduğunu, ‘kötü’ye yapılan vurguyla bir cehennem tasvirine giriştiğini ortaya koyuyor. ‘Derviş Zaim’ kitabında ise en dikkat çekici bölümlerden biri Tuba Deniz’in Derviş Zaim’le yaptığı kapsamlı söyleşi. Zaim bu söyleşide sinemasındaki biçim arayışlarını ve değişik hikâyeleme yaklaşımlarını ayrıntılı bir şekilde anlatıyor.
Serinin bir diğer kitabı ‘Zeki Demirkubuz’da, Ayşe Pay, Demirkubuz sinemasının, kötülüğü insanın içinde dönendiği bir çıkmaz olarak tasvir ettiği saptamasını yapıyor. Pay, yönetmenin yer yer arabesk tavrının, gerçeğin bütüncül anlamını zedeleyebileceğini ileri sürüyor. Zeki Demirkubuz kendiyle yapılan söyleşide, sinemasını kötülüğün dünyasını anlama çabasına dayandırdığının altını özellikle çiziyor.
Yönetmen Sineması’nda yer alan kitaplar, özellikle sinema dili üzerine yapılan vurguyla dikkat çekiyor. (Kültür Sanat)