Canlı opera 'cansız'dı

Canlı opera 'cansız'dı
Canlı opera 'cansız'dı

21 ülkeden canlı izlenen ?Simon Boccanegra?da Placido Domingo başrolde.

Milano La Scala'dan 'canlı opera'nın Türkiye'deki ilk denemesi teknik sorunlar nedeniyle başarısızdı. Altyazı yoktu, görüntü kalitesi yetersizdi. İlk arada Kanyon Cinebonus boşaldı
Haber: GÖNÜL KOCA / Arşivi

İSTANBUL - Operada dijital devrim olarak nitelenen La Scala’dan ‘canlı opera’nın Türkiye’deki ilk denemesi fiyaskoyla sonuçlandı. Görüntü çok kötüydü, olacağı duyurulmasına karşın altyazı yoktu. Hal böyle olunca ağzına kadar dolu olan La Scala Tiyatrosu izleyicileri gösterinin sonuna kadar yerinden kıpırdamazken, Kanyon Cinebonus’un iki salonu da ilk arada boşaldı. İki salonda geriye kalan yaklaşık 50 kişilik grubun mutsuzluğu ve hayal kırıklığı da yüzlerinden okunuyordu.
Real D 3D sistemiyle ‘canlı opera’yı Türkiye’ye getiren Mars Entertainment’ın ürün müdürü Serde Nadirler, gösteri başlamadan önce yayından kaynaklanan sorun nedeniyle altyazılarda sorun çıkabileceğini söyledi. Sorun çıkmadı, zira hiç altyazı yoktu! Buna bir de görüntü kalitesindeki bozukluk eklenince izleyici dayanamadı ve ilk arada salonu terk etti. 
Gösteri başlamadan önce özel davetlilerin ve opera meraklılarının birer birer gelmesiyle çok özenildiği belli olan başarılı organizasyon herkesin takdirini toplarken, gecenin kötü biteceği elbette kimsenin aklına gelmezdi.
Kanyon Cinebonus’ta aralarında Devlet Opera Balesi sanatçıları ve Cem Hakko, Genco Erkal, Metin Uca, Zeynep Konan, Bergüzar Korel, Halit Ergenç gibi tanınmış isimler, gösteri öncesinde hayli heyecanlıydı. Zira yurtdışına opera izlemek için gidebilen çok az bir kesimin olduğu Türkiye’de, operanın mabedi İtalya’nın La Scala Tiyatrosu’ndan, Placido Domingo gibi yıldız oyuncuların rol aldığı önemli yapımları izleyebilmek bu büyük fırsattı. Evet canlısı kadar oyunun içine çekmeyeceği, La Scala’daki atmosferin koklanamayacağı, oyunun kameramanın gözünden izleneceği önceden biliniyordu elbette. Ama onları daha yakından izleme fırsatı bulamayacak kesim için bu hizmetin önemi tartışılamazdı. Ne yazık ki ilk deneme başarısızdı. Altyazı sorunu bir kenara, başarısı teknik donanıma dayanan bir projenin temel dayanağından yoksun olması büyük bir ‘aksaklık’tı.
Türkiye’de Ankara, İzmir ve İstanbul’daki yedi, dünyadaysa 21 ülkede 200’ü aşkın sinema salonunda izleyiciyle buluşan ‘Simon Boccanegra’nın ilk temsili teknik sorunlara kurban gitse de, opera severlerin dileği bir sonraki gösterilerde aynı manzarayla karşılaşmamak. Bekleyip göreceğiz...