Caz ve ötesine yolculuk

Oğuz Büyükberber, Türkiye müzik ortamının, son yıllarda adından sıkça söz edilen müzisyenlerinden biri.
Haber: ORHAN KAHYAOĞLU / Arşivi

İSTANBUL - Oğuz Büyükberber, Türkiye müzik ortamının, son yıllarda adından sıkça söz edilen müzisyenlerinden biri. Onu önce ana enstrümanları klarnet ve bas klarnet çalışındaki doygun üslubu, teknik becerileriyle tanıdık. Ancak, bu tür bir tanışmanın tatmin edici olmadığı kesin. Büyükberber, müzisyenliği kadar, bestelerinin orijinalliğiyle dikkat çekti.
Cazın bir adım dışında
Bir başka önemli ve ayırıcı yanı, 'caz müzisyeni' olarak bilindiği halde, içinde bulunduğu proje ve ürünler hep cazın görece dışında, ötesinde oldu. Kurucularından olduğu 'Lodos' adlı grubun albümünde; cazın yanında rock, funk ve blues müziklerinin izlerine derinlemesine rastlandı. Yani bir tür caz-fusion müzisyeniydi.
Kıdemli yol arkadaşı gitarist ve basçı Çağlayan Yıldız'la birlikte çıkardığı
'AZ'daysa, serbest doğaçlama, bestelerinin merkeziydi. Ayşe Tütüncü'nün 'Piyano-Perküsyon' grubunda da uzun süredir çalan Büyükberber, bunların dışında Türk sanat müziği ve Bizans müziği yapan ilginç, araştırmacı albüm ve konser projelerinde yer aldı.
Sanatçı, sayısız duo, quartet ve grup çalışmalarından sonra, bu kez yalnız kendi imzasını taşıyan bir albümle karşımızda.
'Velvele' adını verdiği bu albümde, onun çok yönlü müzik kişiliğinin ana ipuçlarıyla baş başa kalıyoruz. 'Velvele', bizce, son yıllarda çıkan; merkezi caz olan ama cazın çok ötelerinde arayışları simgeleyen çalışmalardan belki en rafinesi.
Büyükberber, 'Velvele' albümünün tüm kurgusunu, bestelerini, düzenlemelerini kendisi yapmış. Ana enstrümanları klarinet ve bas klarinetin yanında; tüm klavye ve elektronik aletleri de kullanıyor. Albümün bir başka özelliği, 'Velvele'de toplam 25 bestenin yer alması.
Değindiğimiz gibi, bu albümde de, modern ve deneysel birçok Batı müzik tarzının içinde geziniyor. Cazdan funk'a; folk'tan serbest doğaçlamaya uzanan geniş bir müzikal spektrumdan hareketle, kendine özgü müzikaliteyi yakalamış.
Bir parçada klasik ve geleneksel unsurlara rastlarken; bir başka parçada inanılmaz bir avangart tavırla karşılaşılıyor. Bu çeşitliliğin bir rastlantının uzantısı olmadığı kesin. Önceki projelerde içinde gezindiği sayısız yeni fikir ve ironi duygusu bu albüme sinmiş. Onun asıl konseptinin, çok çeşitlilik olduğu hemen anlaşılıyor.
Albüm, onun günümüz müzik ortamına yeni ve özel bir tavır taşıdığının müzikal göstergeleriyle dolu. Tabii, onun ruhunu, mantığını anlayan önemli müzisyenler de yer alıyor parçalarda. Farklı parçalarda yer alan müzisyenler Mike Wilkens, Yahya Dai, Ümit Onartan, Çağlayan Yıldız, Tolga Tüzün, Alpay Dinletir ve Volkan Öktem. Sibel Köse ve Alper Maral'sa vokal ve konuşmalarla bazı parçalara yeni tatlar katmış.
Yeni ve son derece özgün
Başlarda değindiğimiz birçok tür 'Velvele'de yeni, özgün bir kişiliğe bürünmüş. 'Oyun' imgesi albümü kucaklamış. Onun esin kaynağı olan bazı klarnetçiler var. Ama, Büyükberber, bu esinleri dönüştürmeyi başarmış. Caz ve caz ötesi. Çok boyutlu müzik arayışlarına sempatik bakanlar için, bugüne dek yapılmış en başarılı çalışma diyebiliriz 'Velvele' için.


    ETİKETLER:

    Türkiye

    ,

    İstanbul

    ,

    caz

    ,

    Çağlayan