Çılgın yorumlara hazırlıklı olun

İş Sanat'ta bugün bir resital verecek olan piyanist Lars Vogt, 1990'da ünlü şef Sir Simon Rattle'ın tavsiyesine uyup Schumann konçertosunu 'çılgın' yorumla çalınca bir anda şöhret oldu.
Haber: SERHAN YEDİG / Arşivi

İSTANBUL - İş Sanat'ta bugün bir resital verecek olan piyanist Lars Vogt, 1990'da ünlü şef Sir Simon Rattle'ın tavsiyesine uyup Schumann konçertosunu 'çılgın' yorumla çalınca bir anda şöhret oldu. Piyanoda iki ayrı kutup sayılabilecek Gould ve Arrau'yu örnek aldığını söyleyen Vogt'la kısa ve verimli müzik kariyerini konuştuk.
Glen Gould konser vermeyi hiç sevmezdi, siz yılda 80 konser veriyorsunuz. Claudio Arrau ise maceraperest bir piyanist değildi... İkisini birleştirmek mümkün mü?
Glen Gould'la konser konusunda aynı fikri paylaşmıyorum. Sanıyorum konserin sanatçı üzerinde yarattığı ek gerilimden şikâyetçiydi. Bazen bu gerilim yaratıcılığı bileyebilir. Arrau'yla Gould'u günümüz genetikçileri klonlayıp birleştirmeyi deneseydi (gülüyor) herhalde başaramazlardı. Çünkü çok farklı kişilikler. Gould sınır tanımaksızın, her tür deneye hazır bir müzikçi. Bu yönüne saygı duyuyorum. Arrau ise çok samimi. Hayatı boyunca hiç sahnede şov yapmadı. Yıldız değil, müziğin sadık hizmetkârı oldu. Özellikle bir efekti keşfedip üzerinde oynamakla yetinen piyanistlerin şöhret olduğu bir çağda, bu çok önemli...
EMI plak firması sizi gerçekten 1990 Leeds Piyano Yarışması'ndaki 'çılgın' Schumann yorumunuzdan sonra mı keşfetti?
Aynen söylediğiniz gibi oldu. Birmingham Senfoni ve Simon Rattle ilk çalışmamızdı. Konser TV'de canlı yayımlandı. Sonra hayatımı değiştirecek, çok önemli şeyler oldu. TV'deki programı Martha Algerich izlemiş. Arayıp güzel şeyler söyledi.
Yarışmayı anlatır mısınız? Özellikle de 'çılgın' yorum sırasında orkestrayı yakalayamamaktan korktuğunuz son bölümde neler oldu?
20 yaşındaydım. Ve hayatımda sadece bir kez profesyonel orkestrayla çalmıştım. Provalarda herkes çok destek oldu. Ama özellikle Rattle'ınkini unutamam. Provadan çıkışta "Yarışma hiç önemli değil, kazanamasan bile seninle birçok konser vereceğiz" demişti. Yarışmaya bu özgüvenle çıktım. Tabii sınavda herkes heyecanlanır.
Önemli olan heyecanın yaratıcılığı, duyguları, renkleri kışkırtmasıdır. Şanslıydım, müthiş bir şefle yan yana olmanın güveniyle çaldım. Harika bir konser oldu. Son notayı çaldığımda, üç haftadır süren yarışmanın bittiğini düşünmek başlı başına büyük bir mutluluk oldu.
'Mozart'ın müziği olduğu sürece çözülmeyecek sorun, dindirilmeyecek acı yok' diyorsunuz.
İstanbul konserinizin repertuvarında Mozart var mı?
Mozart yok ama emin olun ki harika eserler çalacağız. Janacek'in 'In The Mist'ini, Brahms'ın ilk yayımlanan eseri Opus 2 Sonat'ını çalacağız. Müzik dünyasına adım atan bir dahinin ilk parlak ürünü bu sonat. İkinci bölümde Beethoven'in
Opus 111 Sonat'ı var. Bu eser de müzik tarihinin temellerinden biri. Bana hep, evrende bizden daha yüce bir varlık olduğunu düşündürmüştür. Her çalışta çok güçlü bir şekilde bu duyguyu içimde hissederim.
Lars Vogt bu akşam saat 19.30'da İş Sanat'ta dinlenebilir. Tel: 0 212 316 00 00