Cizre'den 'Çend Gotinên Evînê'

Cizre'den 'Çend Gotinên Evînê'
Cizre'den 'Çend Gotinên Evînê'

Aynı zamanda tıp doktoru olan Diljen Roni, ?Tüm modern Kürt müziği yapanlar gibi ben de Ciwan Haco?dan etkilendim? diyor.

Diljen Roni, Cizre'de yaşanan acılara sırtını dönmeden aşktan söz eden şarkılar söylüyor. 'Çend Gotinên Evînê', yani 'Aşka Dair Birkaç Söz' adını taşıyan albümü Anadolu Müzik etiketiyle çıktı
Haber: ERTUĞRUL MAVİOĞLU / Arşivi

İSTANBUL - Şimdilerde kuyulara vurulan her kazmanın, yıllarca karanlıkta kalmış bir başka faili meçhul cinayeti aydınlatma umudunu beslediği Cizre’de, kayıp yakınlarının öfke yüklü sessizliğinin arasından yükselen sesiyle Diljen Roni, belli ki hayatı selamlamak istemiş. Ve sözü tüketen zulme, acıya, vaktiyle cömertçe boşalmaktan artık kurumuş göz pınarlarına sırtını dönmeden, ‘aşka dair birkaç söz’ söyleyesi gelmiş.
Diljen, ‘yürek sızısı’ demek. Sızlayan yüreklere yalnızca dağlayan sesiyle değil, mesleği olan doktorluğu doğduğu topraklarda sürdürerek çare olmanın peşinde Diljen. Yapımcılığını Anadolu Müzik’in üstlendiği ‘Çend Gotinên Evinê’ (Aşka dair birkaç söz) adlı albümdeki 10 şarkıdan altısının bestesi Diljen Roni’ye ait, dördü anonim ama pek bilinmeyen şarkılardan. Ve Diljen’de tüm bu cümlelerden daha fazlası var: 

Cizre’de başlayan ve dönüp dolaşıp yine Cizre’de süren müzik maceranı anlatabilir misin?

Müzikle tanıştığımda 12 yaşındaydım. 1993’de Cizre’den Diyarbakır’a taşındık. Müzikle ilişkim bu kent sayesinde gelişti. Üniversite sınavlarında Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi’ni kazanmam, gelişimimi daha da hızlandırdı. Tıp eğitimim boyunca hiç ara vermeden okulun müzik çalışmaları içinde oldum. Cizreli Bedirhan ailesindenim. Bu ailenin Kürt kültürü ve edebiyatında pek çok ilke imzasını attığı biliniyor. Böylesi bir ailenin mensubu olmak da üzerimde olumlu etki yaptı. Dengbejlerle büyümek insanın ruhunda son derece güçlü izler bırakıyor. Yaptığım müziğin üzerinde onların tartışılmaz etkisi var. Tüm modern Kürt müziği yapanlar gibi ben de Civan Haco’dan etkilendim. 

Kendini içinde tanımladığın modern Kürt müziği geleneksel Kürt müziğinin yanında kabul görüyor mu?

Yaşlı ve orta yaşlı Kürtlerin arasında geleneksel Kürt müziğinin yerini hiçbir tarzın alamadığını görüyorum. Bu kesim modern Kürt müziğini şiddetle reddediyor. Oysa Kürt kültürünün gelişmesi için yeni tınılara, yeni seslere ihtiyaç var. Gerek bestelerimle, gerekse yaptığım düzenlemelerle Kürt müziğine birşeyler katmak istedim ve ‘Çend Gotinên Evinê’ (Aşka dair birkaç söz) böyle doğdu. Yaptığım bu albüm Cizre için de bir ilk oldu. Daha önce Cizreli hiçbir sanatçının böyle profesyonel manada yaptığı bir albüm yok.

Albümünün Türkçe karşılığı ‘Aşka dair birkaç söz.’ Nedir bu sözler?

Mesaj ve duygularımı müziğin tınısı ile vermeyi tercih ettim. Yaşadığımız topraklar zaten her daim acı dolu. Büyük acılarla yoğrulmuş topraklar, büyük aşkları da besler. Benim parçalarımın da tümü yaşanmış acı dolu aşklar üzerine. Hepsinin teması birbirine çok yakın: Hüzün, acı, ulaşamama, kavuşamama... Niye böyle? Çünkü mutlu aşkın yazılı tarihi yoktur. Dengbejlerin aşk hikâyelerinden bugünün aşklarına doğru; aşkın evrimini anlatıyorum albümde. Örneğin Narine, eski aşk hikâyelerine örnektir. Botan bölgesine ait anonim bir şarkı. ‘Were’ (gel), ‘Gulek’ (gül), yeni ve moderm zamanlar aşklarına ait parçalar. 

Şarkılarının gerçek hayatla bağı var mı?

Evet, albümdeki şarkıların bazılarının hikayesi var. Mesela ‘Were’ hikâyesi olan bir şarkı. Kanserli bir kıza yazılmış. Kız kanser olduğunu öğrendikten sonra sevgilisinden ayrılıyor. Fakat kız ne sebeple ayrıldığını sevgilisine söylemiyor. Sevgilisi gerçeği öğrendikten sonra kıza büyük bir tutku ve hüzünle yakarıyor: “Gel ceylan gözlüm/ Yüreğime giden yol açılır senin için/ Ve sen konakla senin için ayrılan yere/ Hayır hayır istediğin yere/ Çünkü bu yüreğin tek sahibi sensin”