Çoban Temir ile eşkıya Binali

Çoban Temir ile eşkıya Binali
Çoban Temir ile eşkıya Binali

?Binali ile Temir?de Ahmet Özaslan, Gün Koper, Haldun Ergüvenç ve Uskan Çelebi rol alıyor.

Murathan Mungan'ın 'Cenk Hikâyeleri' kitabındaki öyküsünden uyarlanan 'Binali ile Temir', Yıldırım Fikret Urağ rejisiyle İstanbul Şehir Tiyatroları'nda sahneleniyor. Oyun, insanlardan uzak bir dağda çoban Temir ile yaralı eşkıya Binali arasında geçiyor

İSTANBUL -  Çoban Temir ormanda bir yaralı buluyor ve ona yardım ediyor. Ancak bulduğu yaralı sıradan biri değil, namlı eşkıya Binali’dir. Temir ne namlı bir eşkıyanın ne de gücün korkusunu taşır içinde. Binali ise iktidar sağlamaya alışmış bir eşkıyadır. Ve yaralı olması iktidardan vazgeçiremiyor onu, kendisine yardım eden Temir’e buyruk vermeye kalkışıyor. Ancak bu tavır buyruk almayı bilmeyen Temir’in hiddetiyle karşılanıyor. Ve Temir, Binali’ye karşı bir cengi başlatıyor. Tabii iyileşmeyi bekleyen Binali’nin de cenk sırası gelecektir. Silahlarıysa ‘erkeklik’, ‘cesaret’ ve ‘güç’tür.
Modern yaşamdan, insandan uzak bir yerde, ‘ben’, ‘öteki’, ‘ötekisizlik’ kavramları üzerinden ‘erkeklik’ ile ‘cesaret’i tartışan, Binali ile Temir’in yaşadığı bu hesaplaşma öyküsü, Murathan Mungan’ın kaleminden dökülüyor.
İnsanı hemencecik içine alan oyunları ve öyküleri, yurt içinde ve dışında profesyonel, amatör, yarı amatör ve üniversite gruplarınca sahnelenen Murathan Mungan’ın ‘Cenk Hikâyeleri’ kitabındaki bir öyküden tiyatroya uyarlanan ‘Binali ile Temir’, İstanbul Şehir Tiyatroları’nda Yıldırım Fikret Urağ rejisiyle izleyici karşısına çıkıyor. Ahmet Özaslan, Gün Koper, Haldun Ergüvenç, Uskan Çelebi ile yönetmen Yıldırım
Fikret Urağ’ın rol aldığı oyunun prömiyeri 20 Ocak Çarşamba günü yapıldı.
Oyun için yazdığı sunumda “Binali ile Temir, doğrudan sahne için yazılmiş bir metin değil” diyen Murathan Mungan’ın bu öyküsüyle birlikte ‘Dumrul ile Azrail’, ‘Muradhan ile Selvihan ya da Bir Billur Köşk Masalı’ gibi birçok öyküsü de sahne serüveni yaşamış ve yaşamaya da devam ediyor.

Çatışmanın gücü
Tiyatrocuların öykülerine gösterdiği ilgiyi ve kendisinde uyandırdığı duyguları “Sanırım öykülerimdeki dramatik yoğunluk, çatışan güçlü figürlerin varlığı, bunlar arasındaki gerilimin mizansen yatkınlığı, tiyatrocularda metni sahne üstüne taşıma arzusu uyandırıyor. Doğrusu, bu durumun tiyatroya gönül vermiş, disiplinlerarası ilişkilerden özel olarak hoşlanan benim gibi bir yazar için gönendirici bir şey olduğunu söylemeliyim” şeklinde özetleyen Mungan, her yeni yapımla metnin yeniden anlamlandırıldığına da değinerek öykü ile tiyatro arasındaki farka da dikkat çekiyor.
Ve bu uyarlamalarda yazarın beklentilerini ise şöyle sıralıyor: “Bu tür uyarlamalar ve yorumlar içinse bir yazarın ‘metne sadakat’ konusunda en önemli beklentisi, kendisine bu öyküyü yazdıran temel derdinin saklanmış, korunmuş olduğunu ve bunun sahne üstünden seyirciye aktarılabildiğini görmek, okuruyla olduğu gibi seyircisiyle de o noktada buluşabilmektir.”
‘Binali ile Temir’ 22-30 Ocak arasında Haldun Taner Sahnesi’nde. Tel: 0216 349 04 63 (Kültür Sanat)