Daha iyi bir hayat için

Daha iyi bir hayat için
Daha iyi bir hayat için
Dirimart'ın özel video mekânı Garibaldi, şu sıralar İngiliz sanatçı Isaac Julien'in bu yılki Venedik Film Festivali'nde prömiyer yapan 'The Leopard' isimli videosuna ev sahipliği yapıyor.
Haber: MÜGE BÜYÜKTALAS / Arşivi

‘Leopard’da, sömürgecilik sonrası Afrikalı göçmenlerin kendi içindeki dönüşümünü ve göç sonrası beyazların hayat modeline entegrasyon süreçlerini aritmik bir hikâye düzeninde anlatılışını izliyoruz. Julien, Visconti’nin aynı adlı 1963 yapımı ‘The Leopard’ filmindeki mekânları kullanarak göç temelli toplumsal dönüşümü sinematografik dil üzerinden anlatmış. Çapraz referanslar ve mekan/obje kurgusallığında filmin fazlaca simgesel öğeye boğulduğunu söylemek mümkün. Muhtemelen sanatçının bu yola başvurmasının sebebi kendi düşünüş yörüngesinin izlerini tamamen silerek izleyici gözünde bambaşka bir anlatım boyutu inşa etmek.
Öte yandan film geçişlerle zenginleştirilmiş. Mekân olarak Sicilya’nın seçilmesi bu bölgenin Avrupa ve Afrika arasındaki geçiş alanı olmasına yönelik bir referans. Kumsalda güneşlenen, ailece kayaların üzerinden denize atlayan beyazların yanından ölü bedenler taşıyan siyahiler tek sıra halinde geçiş yapıyor. Deniz ve güneş beyazlar için turistik bir eğlence alanı. Afrikalı göçmenler tarafına baktığımızda ise kaçaklardan şansız olan bazılarının ölü bedenleri, geride kalan kıyafetleri için bir toplanma alanı. Değişen planda yerel dans motiflerini taşıyan hareketlerle sarayın merdivenlerde hareket eden bir Afrikalı göçmen görüyoruz. Kendince dans diliyle anlatmak ister gibi olsa da o aslında beyazların dünyasında açıkça merdivenlerden yuvarlanıyor.
Film Afrikalı bir göçmenin bir aralıktan denize bakış planıyla açılıyor. Kamera yaklaştıkça kadın olduğu anlaşılıyor. Julien cinsiyet sorunsalına da gönderme yapıyor. Daha iyi bir hayata gitme çabasının hemen her insanın modern zaman güdülerinden biri olduğunu kabul ettiğimiz noktada, Julien’in filmi yol ve varış yerine ait birçok duygusal ipuçları içeriyor.