Dansta birlikte ve kararlı adımlar

Dansta birlikte ve kararlı adımlar
Dansta birlikte ve kararlı adımlar
Çağdaş dansın önemli ismi İlyas Odman'ın Çağlar Yiğitoğulları'yla birlikte sahnelediği 'Happy Happy Together', bir fiziksel tiyatro örneği. Koreografik denemelerle bir çeşit yürüş dansı yaratan gösteri, bu akşam D22'de.
Haber: UFUK ŞENEL / Arşivi

2012 yılının en önemli işlerinden ‘Glassstepsss’ ile hatırladığımız İlyas Odman ve Çağlar Yiğitoğulları; bu yıl geçen senelere oranla daha samimi ve daha gerçek bir şeyin üstüne doğru yol almışlar. Wong Kar Wai’ın aynı isimli ‘Happy Happy Together’ filminden ilham alan Odman, her zamankinden biraz farklı sadeleşerek kendi şiirsel dilini ön planda tutuyor. Fiziksel zorlayıcılığı, sabit kalabilme hali ve sürekli vazgeçen bir karakterin bir halka küpe sayesinde bir an durduğunu, belki de hiç kaçamayacağını anlamış oluyoruz. En keyiflisi de yüzünü izlemek oluyor Odman’ın.
Çağdaş dansın Avrupa ’daki yükselen değerlerini takip ediyorsanız ya da gittikçe sadeleşen Odman’ın işlerini biliyorsanız.işin nasıl bir kimliğe sahip olduğunu az çok anlayacaksınız. Bir fiziksel tiyatro örneği olan ‘Happy Happy Together’, hareketin gerektiği yerlerde kullanılmış olması, bir yürüyüş dansı yaratılarak çizilmiş sınırları, burada oluşan setlerin tekrarları, hatta müziğin sürekli bu tekrar öğesine eşlik etmesi ve hiçbir zaman ikinci kez kaldığı yerden devam etmemesi gibi bir takım koreografik denemelerle yerli yerinde bir oyun izlemenizi garanti ediyor.
Bir yürüyüşten ibaret olan diziyi defalarca izliyorsunuz ve her izlediğinizde başka bir şey oluyor. Bu Odman ve Yiğitoğulları’nın özgünlüklerinden olsa da, bir yandan da Oruç Aruoba okuyor gibi bir hissiyata kapılıyorsunuz. Bu yürümeler bir yolu sizde çağırırken en çok da bu kurgunun ‘kararlı ve orada’ olduğuna yakınlaşıyorsunuz. “Kişi yaşamı boyu, bir yerde takılıp kalıp yolda olduğunu sanabiliyor; ya da sürekli yürüdüğü halde, bir yerde durduğunu... öyleyse önemli olan, bir yerde bulunmak değil, bulunduğu yerin bilincinde olmaktır.” (Bknz. Aruoba, Yürüme)
Yüksel Aymaz’ın ışığı kullanma biçimi, performansa dahil olan seyyar ışıkçı, üçüncü kişi ve diğer geride kalanlar, yalnız bir sahnenin bir yerlerindeler. Ama asıl önemli olan birer özne olarak görebileceğimiz bu adamların birer arzu nesnesi olarak görülebilmesi fikriydi. Bir halkayla birbirlerine bağlı, önlerinde ya da arkalarında gidebilecekleri başka yer yok. Sürekli biri diğerinin ağzına bir sigara veriyor ve diğeri hep düşürüyor. Sonra adeta gece oluyor. Bir başka gün geliyor, sonra bir başka gün daha. Kavga ediyorlar, sarılıyorlar, soyunuyorlar, hiçbir şey olmamış gibi davranmayı başarıyorlar ama yine de bağlılar. Hem de bir çift halka küpeyle. Burada bir çift halka küpenin, iki gömleğin, bir paket yere düşen sigaranın nasıl özne olduklarına şahit oluyorsunuz. Dağınık bir yatağın çekiciliğini düşünürsek bomboş sahnede yan yana gibi duran iki terli gömleğin nasıl bir arzu nesnesine dönüştüğünü anlamamız da mümkün oluyor. Bu noktada perform eden bu iki adam da özlem içinde durmaya gayret ediyor. Belki bir diğeri ihtimalini düşünüyor, gitmeye meyilli, belki sadece bir flört derdi ama tüm bunlara rağmen yan yanalar, gerçek ve o oradalar.
Kendisine ait bir derdi olan sanatçı, her zaman daha dinlenebilir, yaşanabilir gelmiştir bana. Hayatta var olan bir duruşu ve sürekliliği olan sanatçıdan bahsediyorum. İlyas Odman hep öyleydi. Hep bir yerde biriken şiirleri, hep yaşadığı bir gerçeği vardı. Bu yüzden onu izlerken sahnede hep başka türlü bir samimiyet buluyorum. Bu iki adamın birlikte terliyor, özlüyor, dalaşıyor, barışıyor, vazgeçiyor, unutuyor, sarılıyor olmasını da çok önemli buluyorum. Her şeyin silikleşip anlamların kaybolduğu bir yerde hâlâ şiire tapan insanların olduğu gerçeğindeyiz.
‘Happy Happy Together’, bu akşam 20.30’da Galata’daki D22’de.


    ETİKETLER:

    Flört

    ,

    Oyun

    ,

    Akşam

    ,

    Avrupa

    ,

    Gece

    ,

    Garanti

    ,

    Sigara

    ,

    kavga

    ,

    zaman

    ,

    kar

    ,

    bu akşam