Dekoratif ama alaycı

Galerist, Teşvikiye'de varlık gösteren sanat galerileri zincirinin en yeni halkalarından biri.
Haber: EVRİM ALTUĞ / Arşivi

İSTANBUL - Galerist, Teşvikiye'de varlık gösteren sanat galerileri zincirinin en yeni halkalarından biri. Mekân, 7. Uluslararası
İstanbul Bienali'yle renklenen yeni sezonu gündemin enerjisine yanıt veren 'Yeni Çalışmalar' sergisiyle karşıladı. Mustafa Pilevneli'nin güncel bir yönetim ve üretim anlayışıyla kurduğu galeriye 'yeni çalışmalar'ı ile dahil olan sanatçı Simon Periton ise, Londra'da bulunan Sadie Coles HQ galerisi ve British Council'in katkılarıyla İngiltere'den geliyor.
Periton, kâğıttan danteller gibi naif bir malzemeyi Pop-Art'ın taze, vurucu ve berrak estetiğiyle bütünleştiriyor. 27 yaşındaki sanatçı, çeşitli renklerdeki kâğıtları kesip kırparak kendini ifade yoluna gittiği eserleriyle, çocukluğumuzun 'katla ve kes' figürlerini, ironik ve toplumsal göndermelerle günümüze mal ediyor.
Hayli 'hafif malzemeler'le kotardığınız el işi, göz nuru yapıtlarınız, birçok 'ağır' kültürel etmeni de barındırıyor. Bu tercih bilinçli miydi?
Evet. Yapıtların algılanmasında çabukluğu ve pratikliği gözettiğim için bu tarzı seçtim. Herhangi bir dükkândan alınabilecek basitliğiyle bu malzemelerin nelere yol açabileceğini denedim. Bu tür çalışmalardan önce, resmin oluşum sürecindeki durağanlığı ve 'boyamak ile resme yeniden, yeniden devam etmek' arasındaki yeknesaklığı terk etme kararını çoktan vermiştim. Elimden geldiğince çabuk hareket etmeye çalıştım.
'Basit' malzemeleri kendi isteğimle seçmiştim. Çünkü kâğıt her açıdan 'ucuz' bir araçtı. Böylece fikirlerimin hafifliği ve harcanabilirliğini, hatta kırılganlıklarını görselleştirme şansım oldu.
İlham kaynaklarınız arasında televizyon ve gençlik de var mı?
Elbette. Fikirlerle örtüşen çabuk ve hızlı imgelerin, kısaca her şeyin peşindeyim. Bu yapıtları biraz da 'Pop'a kaydırmıyor değil. Ancak benim niyetim de zaten bu.
Eserler basit gibi, ama hiç de öyle basit şeyler söylemiyorlar.
Evet. Ortaya çıkarmak istediğim, hoşlandığım durumlardan biri bu. Çalışmalarımın dekoratiflik durumu da beni bu yüzden ilgilendiriyor zaten. Yüzeye gizlenen metinler ve fikirler bir bir ortaya çıkıyor.
Ürettiğiniz yapıtlar arasında yer alan dev Dalay Lama portresinde ilginç olan, malzemedeki katmanlılık. Sanırım bu, onun kişiliğini de yansıtıyor. Ancak gözlüğü apayrı bir yerden, Batı'dan geliyor...
Bu 'yeni dinsel' resmi yapmayı uzun süredir düşünüyordum. Dalay Lama yeterince simgeseldi. Sonunda görüntüsüne odaklanmaya çalıştım. Ve iki ara yüzeyin buluştuğu üçüncü, hatta dördüncü boyuta başını kaldırabilen tek bir resme yöneldim. Tıpkı süper pozlama gibi... Onun etkisizliği, sürgünlük hali ilgimi çekti. Gözlüğü ise kastettiğiniz nedenle yerinde bıraktım ve ortaya yüzeyin ruhsallıkla baştan çıktığı, yüzeyi ve derinliği sorgulayan bir eser çıktı.
Simon Periton'un 'Yeni Çalışmalar'ı 27 Ekim'e kadar Galerist'te. Tel: 0212 233 62 68