@ErkanAktug

Doğaçlama insan hikâyeleri

Kısa filmlerinden tanıdığımız Aslı Özge, ilk uzun metrajlı filmini Almanya'da çekti.
Haber: ERKAN AKTUĞ / Arşivi

İSTANBUL - Kısa filmlerinden tanıdığımız Aslı Özge, ilk uzun metrajlı filmini Almanya'da çekti. Berlin'de kiralık ev ararken tesadüfen karşılaşan beş karakterin beş günde gelişen ilişkilerini anlatan
'Biraz Nisan' adlı film, sadece yedi çekim gününde tamamlandı. Deneyimli oyuncular Thomas Gerber, Christian Wewerka, Dagmar Gabler, Anja Ressmer, Andreas Heinemann, Fatih Alas ve Florin Knoblich'in rol aldığı filmde doğaçlamayı öne çıkaran Aslı Özge, oyunculara senaryoyu göstermedi. Filmin son anına kadar başlarına geleceklerden habersiz olan oyuncuların hem çekim ekibiyle hem kendi aralarında film üzerine konuşmaları kesinlikle yasaktı.
Felsefeden sinemaya
1995 yılında İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi'ni, 1999 yılında ise Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-TV Bölümü'nü bitiren Aslı Özge, felsefe eğitimi için gittiği Berlin'de görüntü yönetmeni Emre Erkmen ve senarist Dagmar Gabler'le birlikte EEE Production adlı bir prodüksiyon şirketi kurmuş. 'Biraz Nisan', Özge gibi EEE Production'ın da ilk uzun metrajlı filmi.
'Biraz Nisan'ın Berlin'de yaşayan insanların hikâyesini anlattığını belirten Aslı Özge, "Orada yaşayan Türklerle ilgili değil ama sonuçta siz de yabancısınız ve elinizde olmadan Berlin'e yabancı bir gözle bakıyorsunuz" diyor.
Özge, filmde doğaçlamayı öne çıkarmasının sebebini "Baştan beri farklı bir şey yapmak istiyorduk. Oyunculara senaryoyu göstermedik.
İlk ve gerçek reaksiyonların nasıl olacağını merak ediyorduk. Bunun için de başrol oyuncularının, canlandıracakları karakterleri çekim sırasında tanımasını ve karakterlerin yapabilecekleri şeyleri, orada, birbirlerine yapmalarını istedim" şeklinde anlatıyor.
İşin içinde doğaçlama olunca senaryonun çekim sırasında değişmesi kaçınılmaz. Özge, -ana duygunun değil ama- senaryonun hayli değiştiğini söylüyor: "Her çekimden sonra bütün oyuncularla konuşup, 'Bu zamana kadar şunu yaptık, bundan sonra nasıl davranması gerekir, hayatında ne değişiklik oldu, bundan sonra ne olacak' diye sürekli tartıştık. Bizim hayal ettiğimiz şey oyuncunun o anda getirdiği yorum. Ve sürekli ortaya yepyeni bir şeyler çıktı."
Aslı Özge, doğaçlamaya, oyuncuların daha doğal davranmaları için başvurmamış. İlk kısa metrajlı filminde de doğaçlamaya başvurmuş ama burada kendisini heyecanlandıran 'tesadüfen karşılaşmış beş farklı karakterin beş günü nasıl olur?' sorusu... Bir nevi bu beş karakterin belgeseli... Oyuncular profesyonel ama karakterler çekim anında yeşeriyor.
Alman sineması tıkanmış
Oyuncuların performansından ziyadesiyle memnun kalmış Özge: "Bazı sahneler yarım saate yakın sürdü. Kesemedim. Oyuncular o kadar temiz çalıştı ki... 40 saatlik materyal var montajda zorlanacağım. Biraz uzun film olacak galiba! Filmle biraz oynamak istiyorum."
Peki, şimdilik orada olsa da sürekli yaşamadığı bir kent olan Berlin'de böyle bir projeyi hayata geçirme fırsatını nasıl bulmuş Aslı Özge? "Fırsatı kendimiz yarattık" diyor Özge, "Filme yapım ortağı ve Arjantinli Francisco Dominguez'le birlikte görüntü yönetmeni olarak imza atan Emre (Erkmen) Berlin Alman Sinema-TV Akademisi'nde
(dffb) okuyor. Senarist ve yine yapım ortağı Dagmar Gabrel de oradan mezun. Normalde dışarıya malzeme vermiyorlar ama bu proje enteresan olduğu için verdiler. Biz de çok zorladık. Bir de Almanya'da yabancı yönetmenlere çok iyi gözle bakıyorlar. Çünkü, Alman sineması tıkanmış durumda."
Ellerindeki nakit paranın çok az olduğunu söyleyen Özge, "Herkesle iletişime geçtik. Kimisi ses malzemesini üstlendi. Kasetleri başka biri. İçecekler için sponsor vardı, aslında her şey için sponsor vardı. İlla Türk olsun diye uğraşmadık ama sponsorlarımızın çoğu da Türk'tü, öyle denk geldi" diyor.
Aslı Özge, 'Biraz Nisan'da oldukça profesyonel bir ekiple çalıştı. Filmin görüntü yönetmenlerinden Emre Erkmen, Mimar Sinan Üniversitesi Sinema-TV Bölümü'nde ön lisans eğitimini tamamladıktan sonra Berlin'deki Alman Sinema-TV Akademisi'nde
eğitimini sürdürüyor. Erkmen, halen Martin Scorsese ve Fassbinder gibi ustalarla çalışan Mihael Ballhaus ile Godard ve Eric Rohmer gibi yönetmenlerle çalışan Sophie Maintigneux gibi önemli görüntü yönetmenlerinden ders alıyor.
'Biraz Nisan'ın diğer görüntü yönetmeni ise Arjantinli Francisco Dominquez. dffb'de eğitimini sürdüren Dominquez'in Rotterdam Film Festivali'nde gösterilen 'Lost Horizon'ın da görüntü yönetmenliğini yapmıştı.